Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Empirikos

Dricka vattnet i färskvattentanken

Rekommendera Poster

Hej,

har en gammal båt med gammal rostfri färskvattentank. Har inte druckit vattnet i tanken men 

skulle vilja göra det till sommaren. Ska man göra det grundligt det vill säga göra rent tanken

manuellt och byta slangar eller finns det medel och filter som är så kraftfulla att ovanstående 

åtgärder bara är onödiga?

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en gammal rostfri tank, jag dricker mitt vatten. Jag gjorde rent tanken genom att köra en rejäl dos med klorin som fick stå ett dygn och eftersköljde med 2 tankar rent vatten, dock fyller jag alltid på med kommunalt klorerat och renat vatten. Att byta alla slangar är inte fel, ganska liten kostnad. Efter sjösättning varje vår kör jag också en kur med klorin, men detta låter jag bara dra några timmar innan rensköljning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma funderingar angående vår rostfria tank och tog upp manluckan och såg till min förvåning att de var som ny inuti. Några mindre gruskorn på botten. Rostfria eller svarta tankar ger ingen beväxning och är vattnet av drickskvalitet rengörs tanken varje gång den fylls och töms. Man kan se det som att den sköljs ren några ggr varje säsong.

Bra vatten inga problem.

Tvärtom förstås i  länder med dålig vattenkvalitet eller från brunnar här hemma med tveksam kvalitet eller vatten som får stå länge. Själv dricker jag vatten som stått i tanken ett par veckor men då är det stadsvatten med tillsatser från reningsverken. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man göra rent tanken och slangar riktigt ordentligt (t.ex. om man har kalk- eller andra avlagringar m.m.) så finns det medel i handeln som är tillräckligt kraftfulla. Total rening gör man i två steg:

- Aktivt syre (väteperoxid) för att få bort beväxning och bakterier från systemet.

- Citronsyra för att få bort kalkavlagringar, unken lukt osv.

Gamla slangar kan ge dålig smak även om de är rena, så som Westfjord skriver kan det vara värt att byta dem.

Inte allt kommunalt vatten kloreras i Sverige. Man gör det sällan ur grundvattentäkter men nästan alltid när källan är ytvatten från t.ex. sjöar. Vattnet kan t.ex. vara renat med UV-ljus istället.  Klorereing håller i några dagar men vill man vara säker på att förhindra bakterietillväxt i vatten som blir stående i tanken kan man tillsätta konserveringsmedel (smakneutralt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Har samma erfarenhet som forgus31, var orolig eftersom dricksvatten är ett livsmedel och det vore bra trist att få semestern förstörd pga magsjuka. I samband med att båten var nyinköpt öppnade jag därför manluckan till den rostfria tanken - den hade nog inte öppnats på bra många år - och det var helt rent med undantag för några rostfläckar i botten (?). Rosten visade sig komma från en gammal kedja till vattenpåfyllningslocket. Tydligen hade kedjan gått av någon gång och ramlat ned i tanken...

Hursomhelst, jag diskade ur tanken med en diskborste fastsatt på ett kvastskaft, och gick sedan också lös på den med en högtryckstvätt invändigt. Det senare var en overkill men barnen var små då och jag ville vara på den säkra sidan. Avslutade med att torka ur den med wettexduk så att den var helt torr och ren.

Därefter inspekterades slangsystemet och det var uppenbarligen där man skulle ha lagt krutet från början. Sunkigt, äckligt, slemmigt. Bytte rubbet.

Tömmer numera tanken varje höst mha pentrypumpen. Fyller sedan på tanken på våren och tömmer den bums igen för att skölja ur ev otjänligt vatten. Vattnet har därefter alltid varit fint under hela båtsäsongen.

Jag skulle nog kika ner i tanken om jag hade möjlighet till det. Man vet aldrig vad som kan ha hamnat där. En kedja, t ex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fler och fler kommuner överger kloreringen av dricksvattnet oc ersätter med UV-ljusbehandling. UV-ljuset genererar ozon i vattnet som fungerar på samma sätt som klor men bryts ned snabbt och ger ingen smak. Min kommun har gjort så i många och vattnet som tas från sjön smakar numera väldigt gott. Nackdelen är att det icke klorerade vattnet har betydligt sämre hållbarhet ombord. Numera dricker jag bara flaskvatten ombord.

När jag läste på om ozon för att undvika mögel ombord så fanns det en massa skrivet om ozonrening av vatten. Detta är tydligen väldigt vanligt i akvarier. Om jag kommer ihåg rätt så SKA flaskvatten i USA vara ozonbehandlat.

För att testa så tog jag en hink stinkande vatten från vår damm och lät min ozongenerator bearbeta det. Efter ett par omgångar så var lukten borta och det smakade ok.

Nästa steg är att låta ozongeneratorn gå en stund varje dygn i färskvattentanken för att rena. Jag har vissa kontakter så jag ska kunna få en vattenanalys gjord också.

UV-ljus används ofta därför att det är ett effektivare sätt att generera ozon än en traditionell högspännings/Corona generator. För tex hus på landet med dålig kvalitet på brunnsvattnet så finns det ozongeneratorer av genomströmmningstyp men i båten är det enklare/billigare att bara köra ner ozon i vattentanken. Det som är förvånande är att metoden inte är mer omskriven, men det är ju inte första gången konservatismen när det gäller småbåtar gör sig gällande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm, som motvikt till alla som steriliserar och skrubbar av hjärtans lust måste jag säga att det nog i mångt o mycket har lite att göra med hur man lever i övrigt. Jag har vid fler än ett tillfälle fyllt färskvatten direkt från Vänern och druckit med välbehag. Vattnet kan ha varit 2-3 veckor gammalt innan jag fyllt på med nytt färskvatten. Då utan att göra nåt annat än att just fylla på. Jag har aldrig mått dåligt av det, inte heller de som varit med på skutan.

Nu är jag heller inte rabiat med vad jag äter i övrigt: Mjölk dricker jag väldigt lite normalt, men bryr mig mer om lukt/smak än datumstämpling. Kött äter jag mycket. Samma där: Spelar ingen roll hur gammalt det är, luktar o smakar det ok så äter jag. Lagad mat kan få stå utan kyla nåt dygn utan att jag bryr mig så speciellt mycket om det. Smakar det bra så äter jag.

Är kroppen van vid att allt är 100% bakteriefritt kan man nog bli rejält sjuk av det som ex.vis gamla slangar släpper ifrån sig medan jag tror jag skulle mer el mindre kunna äta klägget utan att bli mer än illamående för utseendets skull

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Killer-Boo

Vi är härdade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ärligt talat tror jag det är så... Dagens resonemang, med alla bäst-föredatum och hysteri med att allt ska vara sterilt tror jag inte är enbart av godo.

EDIT: F.ö. dricker jag kranvatten även i sydligare länder, äter mjukglass i Turkiet osv. Inte fan blir jag sjuk av det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt säkert är det så, men poängen (och TS ursprungliga fråga) är väl att om man vill rengöra sitt färskvattensystem grundligt så finns det hjälpmedel.

Föräldrar med små barn brukar känna sig extra nervösa. Har man köpt en beg båt där det luktar baja-maja om vattnet kan vara en annan orsak.

Håller med om att den bästa bäst-före-sensorn är näsan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, jag ville mest bara sätta saker o ting i ett perspektiv, man behöver kanske inte gå till ytterligheter åt vare sig det ena eller andra hållet. Vad man väljer är ju upp till var o en. När mina barn var väldigt små kokades ju vattnet till vällingen per automatik vid tillagningen. När de senare skulle ha saft osv så gjordes ingen skillnad. Låt vara att vattentanken var mindre o omsättnngen större på den tiden men nån rengöring var det inte tal om. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

En poäng med att kika i tanken är att man upptäcker om det ligger något otrevligt där.

Själv hittade jag en död mus i båttoalettskålen en gång. Eller rättare sagt, det var inte jag som hittade den först, men efter illvrålet från den som upptäckte den allra först var jag god tvåa på upptäckarfronten :-) Jag vet fortfarande inte var/hur den kom dit.

Det vore trist om det t ex flöt runt en död mus i vattentanken. De mer härdade sjöbjörnarna på forumet tål säkert att dricka sådant vatten men jag är nog av tunnare virke...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Jag skulle vara mest beymrad om jag hade en död mus i bingen.

Jag har en gång för 6 år sedan inspekterat min vattentank och avänt spegel mellan svalpskotten. Man kunde nära nog spegla sig i den rostfria plåten. Efter detta har jag enbart fyllt vatten från watermakern och jag provsmakar alltid vattnet innan jag låter det rinna ner i tanken. Har aldrig haft problem med vattnet i båten eller beväxning i tanken. Nu ska jag byta slangar eftersom det är färskvara och de torkar. Alltid dubbla rostfria slangklämmor monterade mot varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl som valet mellan pest och kolera det där med död mus i tanken eller bingen, men jag förstår din vånda.

Med omvänd osmos får du ju kliniskt vatten som är så rent det kan bli. Det blir väl bara väte och syre kvar. Hur fungerar anläggningen i skärgårdsmiljö? Tänker på algblomning och grumligheter. Eller tar du bara vatten långt ut på öppet vatten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Vi är normalt bara två ombord och en tank på 1000 liter så vi kör bara watermakern utomskärs om inte vattnet är av riktigt hög kvalitet där vi ligger. Detta beror lite på årstid. På vissa ställen på våren har vi upplevt extremt mycket björk frö i vattnet och då undviker vi att göra vatten. Algblommning är inte att tänka på att göra vatten, det sätter igen filtren direkt. Jag har intaget till watermakern långt föröver och övriga utlopp långt akteröver så det funkar fint att köra watermakern under gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för alla svar!

Lutar åt att byta slangarna samt att köra med något rengörinsmedel typ klorin eller 

Aqua Clean. Hur mycket klorin kan/bör man använda?

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig. Datumstämpling borde vara sista försälningsdatum. Lukt/smak avgör om det går att förtära. Hur mycket livsmedel som kastas för att datumet gått ut vill jag inte tänka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Det man inte vet har man inte ont av. En rostig kedja på botten i en tank har ingen som helst inverkan på vattenkvaliten. Jag hade blivit mer oroad av en metalldel av koppar som börjar bli grön av kopparsulfat.

Hade folk vetat hur deras vattenledningar hemma, såg ut innuti är det tveksamt om de skulle använda vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Bara ett litet förtydligande - Aqua Clean är inte ett rengöringsmedel, det är ett silverbaserat, smakneutralt konserveringsmedel som förhindrar bakterietillväxt i vatten i upp till 6 månader. Finns även med klor, men då smakar det illa, å andra sidan kan det då ta kål på eventuella parasiter. Finns även andra märken.

För rengöring använder många klorin. Detta finns ju på städhyllorna i var butik, kostar inte särskilt mycket. Borde stå något om dosering på flaskan skulle gissa 1:10 för kraftfull rengöring (men här kan säkert någon annan dela med sig tips).

För grundligare rengöring, t.ex.. vid beväxning/beläggning, kalkavlagringar o liknande behövs kraftigare medel, t.ex. de jag redogjort för tidigare (aktivt syre + citronsyra). Dock, som många vittnat om, inte särskillt sannolikt du behöver med en rostfri tank om endast vanligt skandinaviskt vatten fyllts). En okulärbesiktning + näsan avgör lätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hällde i en liter till en hundraliters tank, och som sagt lät det stå ett dygn. På våren tar jag 2 dl i samma tank och byter vattnet 2 gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Suck. Det är klart att det inte var någon fara med kedjan. Min poäng var att man aldrig vet vad som finns på botten av tanken utan att titta efter.

Liknelsen med vattenledningarna hemma håller inte riktigt. Jag har renoverat flera hus och vet hur rören såg ut inuti. Skillnaden är att det vattnet sällan blir stående i flera veckor, rent av månader med bakterietillväxt som följd. Man har till skillnad mot båten heller ingen tank hemma som vattnet förvaras i och tappas ifrån. Vanligen tillbringar man en stund varje dag i sin bostad, till skillnad från båten som kan stå oanvänd länge, och det går inte många minuter mellan tillfällena då det tappas vatten i handfat, när man spolar i toaletten, diskmaskinen går, etc etc.

Jag förstår inte att ni tycker att det verkar vara så ansträngande att öppna manluckan ? Hursomhelst har jag nog sagt allt jag vill säga i denna tråd nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

silviasurfarn

Ohh förlåt jag tänkte inte på att vi har båt under olika omständigheter. Jag och min fru bor ju normalt i båten hela året och använder därför vattnet dagligen. Det är bara i år vi tillfälligt bor i en lägenhet för att båten är på ett omfattande arbete på varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett nygammalt tips från vilda western. En silverdollar i mjölken höll den färsk länge,fungerar nog lika bra eller bättre i dricksvatten. En praktisk tillämpning är att antingen lägga lite matsilver i tanken (och låter det nötas runt där) eller/och tillföra lite kolloidalt silver (10 ppm-lösning i destillerat vatten,kan köpas,ionsilver. Jag gjorde ett experiment efter att jag såg ett exempel på nätet: Tag 2 glas mjölk 3%,lägg en silversked + litet kolloidalt silver i det ena och låt dom stå på t.ex. diskbänken.Efter 2 dgr blir det filbunke i båda,först i det obehandlade glaset, sedan även i det andra några timmar senare. Sedan blir det grönmögel i den obehandlade mjölken dag 3,inget i den andra.Efter 2 veckor var den behandlade mjölken fortfarande gulvit samt fullt ätbar men fy för den andra,gröna. Efter 18 dgr fortfarande samma sak.Då försökte jag återställa mögelfilen med hjälp av kolloidalt silver vilket inte gick.Därmed avbröts experimentet. Nästa säsong blir det silver i tanken för min del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul expereiment!

Kan tillägga att redan Romarna använde detta trick. De slängde silvermynt i sina brunnar och reservoarer.

De flesta konserveringsmedel för vatten på marknaden består av silverjoner, eller egentligen silverklorid (AgCl).

Inom sjöfarten är det inte ovanligt med elektrolytanläggningar som släpper lagom doser silver i färskvattensystemen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Med tanke på hur många som tummat en silver $ före mig borde man nog syra behandla den innan man lägger den i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt onödigt om myntet verkligen är av silver. Det kommer att vara bakteriefritt. Bara att slänga i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...