Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Empirikos

Klä rufftaket i stickkojen

Rekommendera Poster

Hej,

om man enbart vill klä in rufftaket i förpiken, kan man använda vilken typ av matta

som helst och vad ska man limma med. Underlaget är plast.

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör väl inte använda heltäckningsmatta för inomhusbruk, det finns båtmattor men dom är rätt dyra kvadraten. Eller gör som jag, köp balkongmatta utan noppor.

Limma gjorde jag med kontaktlim på burk som jag penslade på, det sitter jättebra på plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns 3 mm tjock matta i olika kulörer, homogen med lite läder-struktur som passar för ändanmålet. Brukar kallas skrovbeklädnad och liknande. Brukar finnas i några olika vita kulörer, beige mm. Köp inte med skumgummibaksida, den åldras fort.

Du kan köpa den hos de stora båttillbehörsfirmorna, Kuntze, Flatmo ocg säkert många fler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde nåt som kallades Bil- och båtmatta Kostade ganska billigt har jag för mig, ser lite ut som nålfiltsmatta, är antimögelbehandlad och finns i flertalet färger. Under det satte jag liggunderlag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du någon bild Killer Bo?

tack för det tipset, jag har använt skrovbeklädnad men på ett rått top-coatat innertak blir det rätt  buckligt ska prova med bilmatta i akterruffen.  Tänker att den dessutom ljudisolerar bättre. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort det jobbet på alla mina båtar. Brukar, som killerboo, isolera med liggunderlag först (Ö&B) och sen klä med en matta som kallas Super marina, den melerade varianten. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=473&artname=Inredningsmaterial,%20skrovisolering&sok=Super%20Marina

http://thallatha.blogspot.se/2010/04/super-marina.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jag inga bilder alls. Min laptop, med alla bilder o en massa annat godis typ lösenordslistan för i princip alla onlinetjänster jag använder, behagade ge upp och jag har inte kommit mig för att pula ihop ett externt kabinnet för HDD:n så jag kan rädda data från den. Kan ta lite nya kort i veckan om du vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vår första båt klistrade vi upp nålfilt med kontaktlim, det blev bättre än förväntat faktiskt. Däremot så är det nog väldigt svårt att få loss om man någon gång i framtiden vill byta ut det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...