Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Bjaerven

Flipper 450 - isolerade pontoner?

Rekommendera Poster

Hejsan,

Som rubriken hintar; jag är lite nyfiken på om de tre pontonerna  är isolerade från varandra eller finns där möjlighet för vatten att strömma mellan? Varifrån tappas vattnet från den enda dyvikan i aktern?

Tillägg: Är mittpontonen avskärmad och fylld med härligt flytskum - om nu ingen varit på den tidigare?

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

För vad det nu kan vara värt:

Jag hade en gång en Flipper 580 trimaran, årsmodell kanske 1974 eller så. Det fanns flytskum, i första hand under tofterna i sittbrunnen,  men ej ända ner till botten i pontonerna. Blev det tillräckligt mycket vatten mellan ytter- och innerskrov misstänker jag att det hade kunnat rinna över  mellan pontonerna, men då hade det allt fått vara mycket vatten där. Tog man bort tröskeln in till ruffen gick det att lysa med en ficklampa in akterut under durken och då kunde man se att det var torrt i mittpontonen, trots att jag visste att det fanns en del vatten i sidopontonerna.

Jag monterade små dyvikor genom durkarna i sidoponterna - obs bara genom innerskrovet - för att kunna se om det fanns vatten där. Mittpontonen kunde jag redan se in i vid tidigare nämnd tröskel. Sen monterade jag även tre dyvikor i akterspegeln (genom ytterskrovet denna gång) längst ner på varje ponton, för att kunna tappa av ev vatten i samband med att båten lades på land. I mitt fall var huvudorsaken till allt vatten att föregående ägare hade slarvat med täckningen så att det hade runnit in vatten i båten. Flytskummet var dessutom blött och droppade ner vatten i pontonerna.  Efter att ha tömt pontonerna mha mina dyvikor i akterspegeln och sedan haft dem öppna hela torrsättningsperioden verkade det som om flytskummet till slut var torrt - det slutade iaf att droppa från det.

Vet inte hur det ser ut på din båt men jag misstänker att det kan vara likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Stort tack för dina erfarenheter. Som jag uppfattar det hade du också bara en dyvika på mitt pontonen i aktern, men monterade fler för att kunna dränera sidorna? Detta förrädiska skummet satt alltså under tofterna men inte så att säga mellan skroven så att säga? Jag vet inte om båten är tung för jag har aldrig hanterat båtar i dessa storlekar utan trailer och vinsch innan. Jag hade tomt min (enda) dyvika, men undrar om det finns något material där mellan skroven som har kunnat absorbera fukt i år och dagar? Jag ser nämligen varken cellplast eller skum någonstans.

Tackar på förhand för alla spekulationer och funderingar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Jag hade ingen dyvika alls från början. Kanske är din original eller så har en tidigare ägare satt dit den.

Jag ska förklara lite bättre var skummet satt: mellan inner- och ytterskrov. under tofterna men akter om stuvutrymmena, dvs i de aktersta 6-8 decimetrarna av båten och då endast ovanför sidopontonerna. Det fanns inget flytskum under motorbrunnen, där satt bränsletanken och det var rent även mellan inner- och ytterskrov i mittpontonen. Det fanns inget sätt att se flytskummet annat än genom att borra hål in till dessa slutna utrymmen. När jag tänker närmare efter minns jag nu - tvärtemot vad jag sa i tidigare inlägg, sorry - att skummet i sidopontonerna faktiskt gick ända ner till botten, dvs ytterskrovets insida. Jag upptäckte det när jag satte in dyvikorna på akterspegeln. Med en träborr och en lååång borrförlängare borrade jag försiktigt mig fram, genom hålen jag gjort i akterspegeln för sidopontonernas dyvikor och parallellt med ytterskrovets insida, genom flytskummet ända tills flytskummet tog slut någonstans under golvet/durken i stuvutrymmena. Syftet vara att skapa en kanal för vattnet att rinna i fram till sidopontonernas dyvikor på akterspegeln. Det kan låta som en risk för att man borrar sig genom ytterskrovet men det var det inte, man kände väldigt tydligt att det var flytskum man borrade i för det går så lätt att borra i det. Jag tror att jag har skrivit i en tidigare tråd om var jag placerade dyvikorna på akterspegeln.

Kanske fanns det flytskum på fler ställen i båten men jag undersökte det inte närmare. Jag skulle tro att det fanns en del mellan inner- och ytterskrov längst fram under kojerna på den förligaste halvmetern av båten. Jag tvivlar på att det fanns speciellt mycket flytskum i övrigt. De enda som möjligen kan svara på det är väl Sigurd Isacsson, Flipper Marin eller fabriken i Finland där båten tillverkades på den tiden.

Flytskum är ett elände. Tror det var polyuretanskum som användes på den tiden. Man ville ha osänkbara båtar, bra för marknadsföringen och bra för Sjöfartsverkets blåa skylt, kanske. Med åren blev det alltmer kristallinskt, och hade man läckage någonstans, t ex vid skarven mellan skrov och överbyggnad, tenderade det att efterhand bli alltmer vattensjukt och båten därmed allt tyngre. Dessutom kan vattensjukt flyskum lukta rätt illa. Jag hade min båt på trailer, och lät den efter höstupptagningen stå med duktig lutning akterut och med dyvikorna i akterspegeln öppna. Första gången slutade det inte droppa ut vatten förrän efter flera månader... Jag tätade alla tänkbara läckageställen och tog sedan för vana att under vintersäsongen förvara båten på samma sätt; med lutning akterut och med dyvikorna öppna. Andra året droppade det väl i någon vecka. Tredje året inte alls :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urifrån det du nu delat med dig av känns det som att jag bör ta reda på var/om detta skummet finns i samtliga pontoner och i sådant fall på vinst och förlust sätta dyvikor i aktern som bra att ha/inspektion. Det vore dock smutt om det fanns något smidigt sätt att lösa upp och få ut detta eventuella skum - som med all säkerhet är dynsurt efter alla inkapslade år.

Tror du att det är lönt att vända sig till Flipper?`Vem är denna andra personen?

Återigen, tack för svaret!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytskum är avhandlat på en del ställen på nätet, även här på MG. Jag har läst allt jag hittat och tyvärr verkar det som att enda sättet att få ut fukt ur skummet helt är att ta bort det. Enda sättet att få bort skummet verkar vara att ta bort det mekaniskt. Det betyder att såga upp hål så man kommer åt med passande verktyg. Planteringsspade och kofot såg jag att någon använt...jag körde med tigersåg, kofot, handsåg och stämjärn.

Jag hade tur på så sätt att det bara var längst bak i båten som skummet var riktigt fuktigt. Ju längre fram jag kom desto torrare var det så jag slapp såga upp hela båten.

Om intresse finns så har jag lagt upp lite bilder i det här albumet: picasaweb.google.com/112531674351838484839/SilviaFlytskumsproblematik?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNHhwbHkrIyNPA&feat=directlink

Mvh

Fred

EDIT:

Kom på att ett verktyg som jag använde mycket var olika storlekar på träborrar av den platta typen med en spets i mitten. De var riktigt bra att röja runt i skummet så man fick ett hålrum. Utan hålrum går det inte att bända loss bitar. Dessa borrar finns dessutom i ganska långa längder så man kan komma åt långt in i hörn och vinklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Jag har också det intrycket, att enda sättet att bli av med fukten helt och hållet är att ta bort skummet. I mitt fall var jag inte så orolig för lite fukt, det jag ville bli av med var väl mest fritt vatten i pontonerna.

Träborr! Kul att Flintstone använde sådana, det var det jag också använde för att borra mig fram genom skummet. Det skum jag pillade fram genom dyvikornas hål var dock inte speciellt fuktigt, konstigt nog. Det var inte heller mjukt utan mer kristallinskt.

Till TS: Sigurd Isacsson var den som ritade Flipper 580, och jag tror att han även ritade 450:an. Jag ber om ursäkt, men han avled tyvärr förra sommaren, upptäckte jag när jag googlade på honom nyss. Jag har missat det, förmodligen för att det var semestertider då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstones bilder talar sitt tydliga språk. Stora hål, ny plast och färg tycks vara den bistra verkligheten om man vill få bort (av)skummet. Jag ser även att du gjort fuktmätningar i plasten; var det en tillfredsställande korrelation mellan unket skum och blöt plast - alltså var det så du beslutade var du satte tigersågen?

Flata träborrar tycks uppenbarligen vara bra att ha till hands när jag väl utför operationen. Synd  konstruktören att konstruktören lämnat oss. Förhoppningsvis vis hans verk kvar i Flipperarkiven.

För er andra som läser tråden återstår då frågorna:

 - Var kan skummet tänkas sitta?

 - Rinner vatten fritt mellan pontonerna eller kommer jag att behöva montera dyvikor även i sidopontonerna?

Stort tack för engagemanget ovan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var flera saker som avgjorde var jag satte sågen. Dels var det fuktmätningen men den visade sig inte vara helt tillförlitlig (mätaren gav utslag på det fuktiga fästskiktet mellan skum och glasfiber även där själva skummet var torrt).

Sen misstänkte jag mycket vatten i aktern på styrbords sida eftersom båten kändes väl baktung och hade lite slagsida till styrbord. Detta visade sig inte heller stämma fullt ut eftersom det inte var så väldigt mycket fukt i skummet. Uppskattningsvis fick jag ur drygt tio kilo vilket ju i sammanhanget inte är så mycket. (Jag har läst om folk som fått ut över 100 kilo vattenbemängt skum ur båten! surprise) Av denna anledning stannade det med de luckor jag tog upp på styrbordssidan. Jag kommer nog öppna i luckor i motorrummets babordssida framöver. Båten är baktung på grund av för stor motor så alla små kilon jag kan få bort i aktern är mycket värda och skummet är nog inte helt torrt där heller eftersom tidigare ägare inte varit direkt noga med att täta skruvhål och annat.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är jag med. Frågan är faktiskt sprungen ur bildtexterna om just det fuktiga, gula limmet. Hade det inte varit så långt till båten hade jag börjat borra stickprov redan ikväll - man blir inte nådigt nyfiken.

(Heads up alla [inaktiva] medlemmar som skrivit om skum i denna båt tidigare - snart kommer mailstormen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är lim utan det är nog skum som inte skummat, så att säga, och bildat en helt annan struktur eftersom glasfibern hindrar skumningsprocessen. Fast nu gissar jag bara efter det jag såg och den begränsade kunskap jag har om olika materials egenskaper. angel

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi verkar på ett forum med en klar majoritet amatörer - själv ber jag alltid snarare om spekulationer än raka svar.

För att sova gott intalar jag mig nu att jag slipper göra en Fjordling-operation på skrovet - att det bara sitter avskum i mittpontonen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du ser det så. Det finns vissa här som hackar på mig för att jag svarar trots att jag inte har ett exakt svar så jag känner mig manad att lägga in lite brasklappar om att jag inte är någon expert.

hur man än gör så är det alltid någon som stör sig...indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar bitarna falla på plats. Efter att ha mailat med ett par forumiter och även trakasserat en stackars blocketannonsör med ett samtal (Ja jag skäms lite, men säljaren tycktes faktiskt inte alls misstycka när jag förklarade mitt ärende) så verkar det som att det finns cellplast (inte skum) i hela mittpontonen och under motorbrunnen i sidopontonerna. [bara det i mittpontonen sägs kunna väga kring 50-60 kg.]

Första steget för mig blir nog att jacka upp mittpontonen och avlägsna vad som finns därunder. Om ingen kommer med någon briljant idé om hur man kan gå tillväga för att komma åt flytelementen under motorbrunnen utan att behöva krypa in i det minimala hålet och såg+plasta så tror att det skjuts på framtiden - så till vida ekipaget inte beter sig baktungt på min premiärtur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset!

Självklart har jag sökt och läst denna tråds enda inlägg. Men innan man sätter sticksågen i skrovet är det trevligt att vara hyfsat säker. Samtidigt har jag hört olika bud om sidopontonerna även gällande bara 450:in och om det rör sig om skum eller cellplast - ja du förstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Jag har en känsla av att de tidiga årsmodellerna av 450, 580 m fl kunde variera en del sinsemellan. Har fått intrycket att man började tillverka i Sverige, sedan övergick till att tillverka en del av dem i Finland, för att därefter ta hem tillverkningen till Sverige igen.  Kanske kan det förklara de varierande uppgifterna - måhända fyllde man skroven lite olika beroende på båtarnas tillverkningsår och -ort ?

Vet inte om du har varit inne på denna sida ?

http://www.flipperbat.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ligger helt klart något i det du säger. Oavsett där sitter skum eller cellplast så vill jag ha bort den. Båten var billig och lite tid investerar jag gärna för att kunna spara vikt och soppa under fiskesäsong.

Yes, det var på den sidan jag började ana att min vikt inte var den rätta. Känns som den väger snäppet över 200 kg - man har som sagt aldrig hanterat dessa båtar manuellt förrut, utan alltid haft trailer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag hat just nu samma problem med min 450. Den är väldigt tung. Hur givk det för dig? Hur gick du tillväga? Och har du nå bilder? 

Redigerad av csoderqvist95

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...