Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
mitellus

solcells regulator

Rekommendera Poster

1. Nej uttaget måste inte användas. Men det är smart att använda om regulatorn klarar den ström man behöver. Har man tex ett behov av att ta max ta 30A och har en 30A regulator så använd uttaget, på köpet får man en elektronisk säkring, överspänningsskydd, skydd mot djupurladdning och överströmsskydd. Alternativt kan man använda uttaget för nattlampa eller lanternor. Man bukar kunna ställa så man antingen får ström X timmer efter mörkrets inbrott eller under dygnets mörka timmar. Min regulator för ankarspelsbatteriet driver några lysdioder (20mA) i förpiken några timmar. Ganska trevligt.

2. Inga problem men panelerna bör vara försedda med dioder (vilket de flesta är). Är regulatorn av MPPT-typ bör man ha en regulator för varje panel för att dra nytta av MPPT-funktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick min nya regulator och display idag. Av ren nyfikenhet var jag tvungen att koppla upp det mot ett batteri och solcell. Bingo! It works! Laddade med fullgas i början 14.4V och 2.5 amp. Allteftersom kröp spänningen ner till 13.5 V ju mer batteriet blev fulladdat. Strömmen var ff. 2-2,5 amp.Var f.ö. ganska bra laddat innan innan jag kopplade på prylarna. Detta blir säkert bättre än Maxpowern!

/Moltas.

post-13008-1394237437,1417_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och bild på kärnkraftverketwink!

/Moltas.

post-13008-1394237437,1934_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte också detta till husvagnen eftersom vi denna säsong valde sjöutsikt och där har campingen ingen ström. Provstartade ikväll och då gav solpanelen inte så mycket. 100 W på taket och 200 Ah i batteribank.

2800 någonting inkl panel tyckte jag var billigt. Maxpowern i båten riskerar nog att bli utbytt.

post-10011607-1394237530,5785_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...