Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
mitellus

solcells regulator

Rekommendera Poster

ja nu är de ju julreor på gång.Har batt-bank 250 amp för underhåll.Ja batterierna är ju 3-4  år så ja har väl inte så mycket amp.Min fråga är ska ja köpa en maxpower eller naps nc 15n.den senare är några hundra dyrare men har ju volt mätare,plus att man kan se inkommande amp styrka,tycker de verkar bra.Men är de nån annan skillnad i laddningen?Prylarna finns bl.a på hjermanns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska he en MPPT-regulatror så kan du köpa nästan vilken som helst. Skillnaden i hur mycket de olika laddar är försumbar. Det enda du inte ska köpa är Maxpower, det är en ålderstigen konstruktion som ger alldeles för hög spänning vid underhållsladdning vilket på sikt förstör batterierna. En MPPT-regulator ger i praktiken 10-15% mer laddning än en PWM-regulator. Det är inte alltid det lönar sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mycket liten förbrukning på min båt (lite LED-belysning, mobilladdning, enkel GPS och lite lanternor) men jag har inte möjlighet att ladda med landström i hemmahamnen. För att alltid ha fulladdade batterier har jag därför köpt en solcell på 50W.

I framtiden blir det kanske en riktig kompressorkyl, men det får vänta lite. Frågan är om jag behöver en MPPT regulator eller om det duger gott med en PWM. Jag gissar att min solcell utan problem kommer fylla mitt (enda) batteri oavsett vilket sorts regulartor jag köper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med en MPPT är att den laddar djupt urladdade batterier bättre. För att veta hur stort ditt behov av en sån är behöver man veta hur djupt du laddar ur ditt batteri. Det ser man bäst med en sk batteritankmätare men det går också med en digital voltmeter även om det är mer komplicerat. Ska du ha en kyl i framtiden så behöver du framför allt fler batterier.

Värt att veta är också att det tar lång tid att ladda ett batteri helt fullt. Med en batteriladdare kanske det tar upp till ett dygn att ladda ett batter helt fullt. Få paneler ger så mycket kontinuerligt så de laddar helt fullt vid lite molnigt väder.

Men paneler ger ett fantastiskt bra tillskott och gör så att batterierna koncentrerar sig på laddning istället för självurladdning och sulfatering oavsett vilken sorts regulator du har!

Fast det här kanske inte var det svar du ville ha?

Kortfattat: har du råd så köp en MPPT. Annars klarar du dig bra med en vanlig :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick tips om den här i en annan tråd.

http://www.ebay.com/itm/10A-20A-30A-PWM-Solar-Panel-Charge-Controller-Regulator-12V-24V-Auto-Autoswitch-/290787564113?pt=UK_Gadgets&var=&hash=item43b44a1a51

Skulle det kunna vara något att börja med? Det viktigaste är väl att regulatorn matar batteriet med lagom med spänning. Skulle det vara så att jag tycker att jag behöver en MPPT-regulator i ett senare skede så går det ju bra att byte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du under ca 3 amp batteri per watt solcell så tjänar du på att hoppa över reulator helt.

Regulatorn tar ca 0.7volt och det finns ingen risk för överladdning vid eller under dessa watt per batt amp. kolla dock att panelen har en diod.Annars koppla in en i laddkretsen.

har du mera Watt/solpanel Välj en mppt Reulator Finns prisvärda på tex. ebay

Lidfors

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

50W och 3A/W, om man alltså har mer än 150Ah så behövs ingen regulator? Ok, en 50W panel brukar kunna ge ca 3A vid 17,5V. Batteriet lär inte koka sönder, men överladdning, i synnerhet långvarig, förkortar livslängden helt i onödan, det är ett välkänt faktum som alla batteritillverkare skriver under. Regulatorn brukar inte ta 0,7V, snarare 0,2-0,3V men det spelar ingen roll, att lägga på 17V på ett fulladdat batteri är aldrig bra, i synnerhet när en regulator för en hundralapp kan eliminera problemet. Eftersom spänningen från solpanelen väl överstiger batteriets behov så förlorar man inget i regulatorn heller.

Billiga MPPT-regulatorer på eBay ska man varna för, de är inte bra. En vanlig typ heter ibland WellSee, googla på det.

Har man för vana att dra ur sina batterier till kanske 30% av deras kapacitet så kan MPPT-regulatorn löna sig.  De flesta verkar dock ligga på ett uttag som håller batterierna på 70-90% och enstaka tillfällen ner till 50%. I de fallen ger MPPT praktiken 10-15% mer ström. Lägg pengarna på fler solpaneler, det är en bättre investering. För att få 10% mer till en50W panel behöver man komplettera med en 5W panel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken solpanel ger 17 volt när den är i krets med ett batteri?snarare får du en laddspänninging på några tiondelars volt över aktuell batteri spänningi detta fallet Och en panel på 50w ger inte 50w volten dom räknar på är obelastad panel  ocv tror jag det heter,18volt eller över och amp räknar dom med kortslutningbelastning då volten sjunker radikalt. skulle räkna med att få ut 15amp per dag på en 50w.överladdning är aldrig bra men inte aktuell i detta fall.

Lidfors

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För vana att dra ur sina batterier till 30% ja då håller nog inte batterierna så länge ändå om det är vanliga marinbatterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du som verkar vara en fena på regulatorer. Jag har en solcell som är på (tror iaf) 64W. Den ligger allra längst in i förrådet så det är svårt att komma åt den just nu.

Hursom, jag har en MaxPower regulator till denna och en batteribank på ca 150 amp.och jag brukar ha den på i veckovis. Jag tycker faktiskt jag fått byta batterier, (Varta,)  ganska ofta, tredje omgången på ca åtta år. Köpte nya senast i somras. Kan denna regulator vara en bov? Rentav byta ut den mot en med snällare underhållsladdning?

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte helt enkelt det här eftersom det tar år innan man ser vad som händer. Under tiden har man bytt elprylar osv. Personligen tycker jag batterier ska hålla sju år. Jag tycker inte om kostnaden (Skaraborgare) och jag tycker inte om att bära batterier. Men det är många faktorer som påverkar livslängden. Jag har tre principer: 1. Jag köper de billigaste batterierna, för mig har aldrig de dyrare hållit längre och man blir mindre irriterad när de billiga ger upp. 2. Jag överladdar aldrig. 3. Batterierna får aldrig stå urladdade. Förr (innan solpanelerna) hände det att man fick dra ur batterierna rejält men så fort det fanns en möjlighet så laddade vi. Numera sköter solpanelerna detta utmärkt. Batteritillverkarna brukar hålla med mig, utom möjligen punkt 1. Jag hade en MaxPower regulator, varje gång jag kom ner till båten hade jag över 14V. Då åkte den ut och ersattes med en betydligt billigare regulator men som håller korrekt spänning för underhållsladdning. . För mig är det att följa försiktighetsprincipen.

Mer och mer tycker jag det verkar som överladdning är farligare för batterierna än djupa urladdningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bhemac:

Har precis samma erfarenheter betr. underhållsladdning. Visade 14,5 V  på voltmätaren när batterierna var fulladdade. Kommer att byta ut min Maxpower mot den här, Naps nc15. finns ju en display för övervakning dessutom.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt!

Min Maxpower visar ca 13,2V (har jag för mig) under float-laddningen.

Det finns en jumper i Maxpowern som jag ha ställt på den lägre nivån. Kan det vara felet ni har?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte så ofta i dom regionerna där Max Powern sitter, långt ner i botten på durken. Ska kolla i morgon. Var sitter den jumpern? I min beskrivning så står det att slutspänningen är 14,1 V så det kan nog stämma med min voltmätare som jag har fast inkopplad, är väl inte så exakt. Kan ju även vara fel på Maxpowern, vi har haft båten i åtta år och den satt där när vi köpte båten.  Tog en skärmdump på tekniska beskrivningen.

/Moltas.

post-13008-1394237433,2536_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jumpern är för val av batterityp, min sitter definitivt rätt. MaxPowerns höga underhållssänning har diskuterats på flera fora. Det finns många som  mätt och fått en spänning på över 14V. Jag har kollat hos ett par båtgrannar med samma resultat. Jag har mätt med två olika Fluke och de är kollade mot andra instrument. Se bilden vad Naps skriver själva. Jag har mailat de vid ett par tillfällen men inte fått något svar. Jag har frågt batteritillverkare om de anser att en regulator med dessa egenskaper är bra. Svaret är nej, spänningen är för hög. Det är möjligt att det inte ger skador på batterierna. Men varför chansa?

MaxPower är en gammal konstruktion, byggd med gammal teknik coh därför har den svårt att hålla rätt spänning. Men, som en del andra båtgrejer har den fått stor popularitet. Inte för sina tekniska egenskaper utan för att båtgrannen har den.

post-43065-1394237433,4575_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har pratat med ned.st. butik och vederbörande som kunde detta. Han var helt på det klara med vad det handlade om. Han hade tidigare jobbat med Max Power och kände till problemen.Dessutom trodde han att det var fel på min regulator. Den låg på toppspänning hela tiden.

Den nya regulatorn skulle efter mycket efterforskningar ,  vilospänningen ligga på 13,8 V. I alla fall, en ny (PEAK Power MPPT regulator10 A)  är beställd plus en display (MT- 5), ca 1650 kr. 

TS får ursäkta att jag klampade in på Din tråd men Du kanske själv har fått lite tips med anledning av detta! Hade nog inte tagit mitt problem i beaktande om inte tråden startats.

/Moltas.

http://www.elkatalogen.se/alla-produkter/solceller2/regulatorer.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Same shit - different brand.

Samma som PeakPower-MPPT men från Kina $105, ca 900 kr inkl moms.

Verkar helt ok, intressant med display

Länk

post-43065-1394237433,4909_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får stå ut med priset om man köper det i Sverige.winkDet är lite lättare och gnälla  här om nåt inte fungerar!

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst finns det ett värde i att handla i Sverige, i synnerhet om det är en hjälpsam handlare. Jag tycker bara om att slåss lite mot svenska påslagen som oftast är sjukt stora.

1695 - moms = 1356 - 33% till ÅF =  903 - 25% till importör = 677 = $105. Fast jag gissar importören betalar minst 20% mindre och har då 40% marginal. Det är ganska typiska siffror.

I UK är prissättningen lite mera sund:

20A varianten med display kostar i Sverige 2475. i UK kostar den 1513 kr …

Här är fö manualen (PDF) till displayen, smart pryl!

Nöjer man sig med PWM-regulator så finns det från ca 350 kr inkl display. Hm, jag får väl byta regulator för startbatteriet. Kul med mätare ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bhemac:

Perfekt med manualen till displayen. yesTrodde det inte var så mycket man kunde pilla med den! Har sparat den tills vidare!

/Moltas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK men innan man slänger ut sin MaxPower kan man ju prova att sätta om switchen till läget för slutna batterier så att den inte ger så hög spänning under vissa förhållanden i syfte att koka upp syran. Möjligen ger den i det läget också en lägre float-spänning eftersom jag inte har noterat några som helst tecken på för hög spänning under de tre år jag haft båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har en underhållsspänning på ca 13,2 - 13,6V, utmärkt. Har man över 14V, byt regulator. Att sätta jumpern för fel typ av batteri tycker jag är fel väg. Jag provade båda lägena men spänningen var ändå för hög. Men prova kan man göra om det fungerar för någon så är det väl bara att gratulera.

Det är aldrig fel att kolla laddningsspänningen då och då. Därför är ett batteriövervakningsinstrument alltid bra att ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror ändå att min Maxpower inte var riktigt OK och dessutom minst tio år gammal. Även om instrumentet inte var så noga graderat så har jag bestämt för mig att instrumentet visade närmare 15 V än 14 V då batterierna var fulladdade. I det läget så tror jag det är bättre att få dit ny regulator än byta batterier ofta.Hör även till saken att några djupurladdningar förekom aldrig. Dessutom så fanns en display som tillhörde nya regulatorn och nog är lite bättre anpassad än den gamla voltmätaren från Clas Olsson.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart man ska byta om grejerna förstör batterierna!

En uppsättning batterier kostar ju oftast betydligt mer än en bra regulator.

Håller också med om att ett instrument som mäter laddning och spänning kontinuerligt är otroligt bra att ha för att ha koll på sina batterier.

Nästan lika vanebildande som plottern ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har 2 st 75 amp batterier + 1st 75 amp start batteri och en Maxpower regelator.

Jag har batterierna i båten hela vintern med solcellen inkopplad.

När jag börjar vårrusta i slutet på april sätter jag på kylan i kylboxen och den får stå på tills jag tar upp båten i mitten av oktober. Jag har en värmare som används flitigt under vår och höstseglingar.

Jag känner inte igen mig i problemet med Maxpower som ni beskriver, har aldrig vart utan batteri och nu har det suttit i båten i ca 5-6 år och har aldrig vart nått problem.

Min tanke är att det kanske beror på att jag har ett konstant uttag av ström till kylboxen på den soliga tiden av året, så batteriet aldrig hinner bli överladdat, en tanke bara.

Mvh Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De MaxPower jag har sett har alla haft för hög underhållsspänning men det kan säkert finnas de som håller rätt spänning också. Att det finns MaxPower med olika spänning gör ju nästan saken ännu värre. Ä r det så från början eller ändrar sig spänningen med tiden?

I detta fallet med relativt liten batteribank och ordentligt uttag kan det mycket väl vara så att batterierna aldrig kommer till toppladdning. Utan toppladdning så får man 10-20% lägre kapacitet i batterierna, praktiskt sett under en sommar tror jag man kan räkna med 10% kapacitetsförlust. I tex nödströmsanläggningar toppladdas aldrig batterierna, man brukar hålla 13,6-13,8V och istället öka den totala batterikapaciteten. Anledningen är att man vill maximera batteriernas livslängd. Toppladdning är besvärligt, man riskerar att förlora vatten och att överladda batterierna. En större batterikapacitet har också fördelen av att man får en mindre Peukert-effekt vid stora uttag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare frågeställning

1- På regulatorerna finns det ett utag för förbrukare. Måste det uttaget användas? Min elcentral utgår från batterilådan.

2- Kan 2-3 paneler paralellkopplas på en regulators ingång om man håller sig inom laddströmgräns?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Nej, har själv inte kopplat något på regulatorn, utan tar all förbrukning från batterierna.

2. Ja, har gjort så själv och det funkar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...