Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
alexcyber

Speedrails (Steglister)

Rekommendera Poster

Hej alla båtglada!

Jag har en Ockelbo DC 21a: med en VP 271C 290 DP (V8 275 hk). Efter ha bytt till denna motor och drev har jag fått en fantastisk båt. Stark, tyst, snabb, stabil och ingen planingströskel alls. Jag marschar i ca: 23-25 knop på 2800-3000 varv. Top fart ca: 39-40 knop på 4500-4600 varv vilket är perfekt för denna motor. Enda problemet jag känner är att båten överplanar på höga varvatl trots att jag trimmar ut drevet fullt. Testade att dra på fullt med 4-5 personer i aktersoffan vilket trycker ner aktern och trycker upp fören och båten gick fortare och kändes mycke bättre på höga varvtal. Jag har fått tips och läst lite om Speedrails som ska kunna minska problemet samt förbättra andra egenskaper. Funderar stark på att testa!

Är det någon som har eller haft speedrails mot överplaning? Fungerar det bra?

Tacksam för svar! 

Hälsningar Alex!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alex!

Jag har ingen aning om hur speedrails fungerar eller hur de ska monteras men jag vill tipsa dig om forumet boatlife.se om du inte redan spanat in det. Där finns det folk som kör riktigt snabba båtar med gigantiska motorer och som säkerligen har koll på speedrails.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag hade Speedrails på min gamla Örnvik 535. Den båten överplanade också likt din. Du får helt klart mer lyft med Speedrails, rätt placerad. I ditt fall lite längre fram på steglistorna. Nackdelen är att båten går lite mer stötigt och jag upplevde nästan som att den spårade liksom. Men du vänjer dig. Viktigt att både limma och skruva fast railsen,

Jag hade också kontakt med Ocke Mannerfelt sin är konstruktören och han bygger sina båtar med inbyggda speedrails! Naturligvis rekomenderade han dem, men han var bra att prata med och hade många bra ideer. Som extra plus får du ytterliggare några knop!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...