Gå till innehåll
söndag 14 december 2025
Gäst blondbella

Till alla

Rekommendera Poster

Gäst blondbella

Vet ju inte men är nog ganska säker på att jag inte tillhör de mest populära personerna här på MG o därför tillhör den kategorin som ni nu benämner ordbajsare o troll och är den som ser till att folk lämnar MG. Fine !!!

Men iaf för omtanke om mina medmänniskor.

Då i min enfald så tror jag (alltså tror igen) att mkt beror på vilka olika erfarenheter vi har.

Ex det finns vissa på detta forum som frågar vilket program som är det bästa för navigering med sin i-pad o dessutom är helt övertygade om att med en schysst ipad o en Yamarin 68 kan man runda hornet och korsa Atlanten (den har ju så jäkla bra sjöegenskaper)  typ.

Visst det funkar när man guppar inomskärs eller i Vättern el tom i gölen bakom Sommarstugan. Men inte ens utomskärs i Östersjön jag lovar!!

Men jag har inte bara dessa erfarenheter och vi alla svarar väl efter de erfarenheter vi har eller?

edit av admin. ändring av rubrik

Tyvärr känner jag också lite att det finns vissa auktoriteter/Hedersmedlemmar här som inte får ifrågasättas trots att deras inlägg ibland är helt felaktiga o tom i vissa fall rent livs-farliga att följa.

(Känns ganska otrevligt att bli mästrad av dessa)

Men detta är ju ett amatörforum (inkl mig själv) o skall tas för ett sådant. Så därför är mitt råd till alla kolla med ngn som kan innan ni följer ngt råd på denna site. Inklusive mina..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg i debatten...om kontentan var att det är viktigt att vara källkritisk, vilket jag tror att det var. Detta gäller ju överallt i livet men just på anonyma forum tycker jag att det är extra viktigt eftersom folk där kan skriva vad som helst utan att behöva ta något som helst ansvar.

Jag försöker vara väldigt noga med att uttrycka mig på ett sätt så att mina inlägg inte ska uppfattas som fakta utan att det är min uppfattning, jag tror, enligt vad jag har förstått, jag tycker osv. Festligt nog händer det att jag får skit för det från folk som tycker att man ska hålla sig utanför diskussionen om man inte har fakta.

Hur man än vänder sig så har man ändan bak...det är i alla fall fakta! cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Blondbella och övriga, om du/ni nu känner att du/ni skulle vara utpekad som att inte vara omtyckt eller populär varför inte göra något åt det då istället för att kasta mer bränsle på brasan?

Försök att ha en mjukare framtoning och var som du/ni förmodligen är privat. Säkert en trevlig prick som de flesta andra verkar vara som har båt oavsett det är segel eller motorbåt så har vi ju samma intresse för sjön. Inte beter man sig mot okända på gatan som om de är skitstövlar, men bakom en dataskärm växer hornen ut och folk beter sig hur som helst.

Jag har varit med här längre än de flesta, och har bytt nick vid ett par tillfällen, men man blir ingen annan person för det, i grunden har man ju fortfarande samma värderingar och sätt att vara på.

För de som inte visste det är mitt gamla nick Wille och jag ha varit med sedan 2003, visst har även jag säkert retat upp många genom åren men även träffat säkerligen ett 40-tal av medlemmarna irl. Både på båtmässor där jag har stått i montern till Maringuiden och representerat, men även ute i skärgården har jag träffat folk som är medlemmar, ibland har jag inte talat om mitt nick innan de jag möter gör det för man vet ju inte vem man ha framför sig egentligen, eller hur?

För att nämna några jag har träffat så kan jag börja med Maxrelax som är forumägaren, jag har mött en som igår avslöjade sig med sitt nya nick men hade tidigare ett annat som jag dock inte vill avslöja nu om inte han själv vill göra detta.;-)

Jag har träffat Ekelunden, Rubinum, några som numera inte ha båt längre. Gedda, Skotten, Rövaren, Xander, Forgus31, Westfjord26, Lods, Nitro, Sorken88, Ringhede, Smoegen, Krawa, tydligen har jag även mött Crabfish och nu vet jag vem han egentligen är oxå;-) Det är hur många som helst man har mött och att dölja sig bakom en fasad ger bara bekymmer om man är oärlig i längden.

Pratat med folk på telefon har jag oxå gjort i massor, Terrafobica är en, Toaen är en annan, Stevemedselcon en tredje.

Ha en bra kväll och förhoppningsvis mild vinter så kanske vi ses på sjön nästa år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte medlemmarna som är problemet. Det är bristen på ledarskap på forumet som är problemet.

Ett forum byggs upp av medlemmar som skriver inlägg och här på MG tillämpas cencur och annan skit för att försöka utöva ledarskap.

Visst har vi olika åsikt men det är viktigt att acceptera att alla inte har samma åsikt men att vi ändå kan umgås här.

Nu har MG öppet deklarerat vart de står och säkert kommer ett antal ytterligare lämna detta forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Crabbis, du skriver det är inte medlemmarna som är problemet utan lednigen.

Men ursäkta, det är ju medlemmarna som skriver!

Så är det inte fel på dem så är det i vart fall ibland fel det de skriver.

Det finns en gräns hur långt man kan gå när man raljerar och skämtar och går från tråden.

Vuxet folk borde väl veta hur man uppför sig. Det går inte at tgömma sig bakom annonymitet hur länge som helst. Å man skall inte tro att man får skriva vad man vill bara för man tror man är annonym.

Det skall inte behövas en ledning med pekpinnar. Vi som skriver här skall sköta oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Oj, här har det hänt mkt. Har inte varit inloggad sedan denna tråd.

Admin: Det var hemskt vad du rört till i mitt första inlägg.

Crabbfich; Förstår inte vad du menar , skall de som kan ngt. styras upp och tas bort bara för att de yttrycker sig på ett annorlunda sätt.

Pseudonym. Yes så är det nog. Men tyvärr är det så på denna typ av forum (man får agera som Aftonbladet) det gäller att skrika. och ännu mer tyvärr det som skriks högst o mest blir rätt oavsett om det är det eller inte.

Poängen med denna tråd var just att få oss att inte gå på denna nit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk att det var tyst på sånt här skit i fem dagar... Låt oss fortsätta diskutera båtar istället, det gick ju bra och var rätt trevligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ja det faller nog mest tillbaka till dig själv. Dessutom betackar jag mig för att bli beskylld för att skriva skit. 

Du verkar ju vara mkt erfaren och bevandrad i båtvärden (obs ironi eftersom du nog inte förstår när den begagnas). 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant. Du om någon tycks ha begränsad tillgång till vackra ords innebörd (obs, omskrivning för något betydligt mer oförskämt).

Förstår du verkligen inte att vi är ett antal här som försöker lära av varann och umgås kring ett gemensamt intresse? Du har nu låst dig vid i sammanhanget detaljer som du borde kunna borsta av dig och bortse ifrån.

Ditt grundinlägg respekterar jag, de känslor du har kring ärendet också. Det jag vänder mig emot är att dra upp det här igen när det nu blivit lugnt på den här fronten.

Huruvida du blir irriterad av att jag anser att den här typen av trådar är att betrakta som skit i ett forum dedikerat till båtlivet struntar jag för övrigt högaktningsfullt i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ok om det viktiga är vackra att ord , mysigt umgänge o lära känna varandra är det väsentliga definitivt inte fakta o erfarenhet. Yepp i rest my case.

Ha en trevlig helg !  

Obs ! Den sista meningen är fakta \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag lovat dig så blir det bara ett inlägg till i den här tråden från min sida.

Jag säger det igen, jag respekterar ditt grundinlägg och det du försöker få fram i det. Jag vänder mig emot detta eviga tjat om hur dåligt MG är på alla sätt.

Det är därför jag tycker att vi nu lägger av med trådar på detta ämne och försöker styra forumet i den riktning vi önskar genom de frågor och idéer vi för fram, på temat båtar.

Japp, jag tycker att det är viktigt med en trevlig stämning i ett forum. Du kände uppenabrligen ett starkt behov att poängtera att jag inte är erfaren inom båtlivet. Dels intressant att du är så duktig på att dra slutsatser (förhastade skulle vissa kalla det) dels torde syftet med ett forum som det här att vi skall bidra med olika delar och försöka höja kunskapen hos oss oerfarna? Tror du att man känner att det är ett klimat där frågor är ok att ställa?

Jag kommer från nu at hålla mig borta från trådar som den här men uppmanar någon med ork kvar att lägga upp en omröstning (går det här) på ämnet så vi kan se hur intresserade den stora massan är av tjafs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Alltså , mitt  svar blir ganska idenstikst med mitt förra. 

För att vara väldigt tydlig igen detta är ett amatörforum och som jag skrev  och det inkluderar mig (trots allt har jag en hel del självinsikt villket vissa saknar).

Dessutom är det ganska svårt att inte kommentera helt felaktiga svar som dessutom kan vara livsfarliga. Men skall då försöka sluta om det är ett allmänt önskemål..(men kommer själv att få ett väldigt dåligt samvete)

Jag tycker faktiskt i min enfald att man som medmänniska skall påpeka dessa utan att bli påhoppad. 

Sen förstår jag inte kopplingen mellan min tråd och att MG är ett dåligt forum, för det tycker jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst första inlägget tre gånger och övriga inlägg två gånger och måste erkänna att jag inte förstår någonting. Vad är poängen? vad vill trådskaparen få fram? Får en känsla av att vissa tar sig själv på för stort allvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Du får nog läsa en gång till så kanske du fattar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

blondbella

Jag har också läst Din start av tråden 3 gånger och inläggen 2 gånger. Ändå är jag inte säker på vad Du egentligen menar, men jag ska försöka mig på en analys.

Om Du nu känner att Du inte tillhör de mest populära här och dessutom känner Dig enfaldig så borde Du kanske göra något åt det. Det är bara Du själv som kan det.

Angående program och Ipad så tror jag knappast vikingarna hade tillgång till dessa medel när de seglade till Island eller Novograd. Inte heller Jocum S. hade dessa navigationsverktyg när han rundade Hornet. Varför skulle man då inte kunna runda Hornet med en Ipad idag? Som sagt Du har ju erfarenhet skriver Du.

Jag bortser helt och hållet från titlar här de har ingen praktisk funktion. Först och främst står det i regelverket att var och en ansvarar för sina inlägg. Skulle det ske någon utomstående bedömmning av om inläggen här är livsfarliga eller ej så kan vi nog lägga ner forumet direkt.

Om Du känner Dig mästrad av någon här tycker jag Du ska vända Dig till admin eller vända Dig till något annat forum där Du inte blir mästrad. För i ärlighetens namn är Du väl här helt frivilligt eller?

Ja detta är i allra högsta grad ett amatörforum och ska så vara. Av den anledningen kan man inte heller förvänta sig helt profesionella svar på sina trådar, utan man får vara nöjd med det man kan få.

Skulle jag behöva rådfråga någon annan om mina svar på trådar här så är det nog bättre att jag avstår att svara överhuvudtaget.

Nu funderar jag allvarligt på att köpa hårfärgning så jag kan bli blond, då förstår jag nog bättre vad det var Du menade när Du startade tråden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ja det var ett långt inlägg. Yepp vikingarna klarade sig utan i-pad men de hamnade ju inte direkt på de ställen de planerade. 

Problem uppstod ju även senare. Columbus hamnade väl ändå något fel skulle till Indien men hamnade i Amerika.

Men är det ok med den typ av navigeringsfel bland grynnor o skär så visst. 

Jo om du skickar en mail skall jag tipsa om ett bra blekningsmedel. (det är inte färg man använder om man vill bli blond) wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Du har rätt Vikingarna kom inte alltid dit de skulle och de kom inte heller alltid hem. Det gjorde inte fraktfartyget i Englska kanalen heller nu i veckan trotts all modern navigations utrustning.

Columbus alla fartyg kom inte heller hem men det berodde inte på bristande navigationskunskaper.

Vätesuperoxid kan bleka med mesta......Var det det Du gjorde med resten av Dina påståenden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Intelligenta o ironiska mothugg uppskattas yes  Fast jag måste medge att med dåtidens navigeringsmedel så var de kanske...ganska duktiga men Amerika istället för Indien nja kanske inte....

O yepp ang. blekningen bra.. du har hittat rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

På 1400 talets andra hälft hade man inte samma världsbild som man har idag. Detta är skälet till att Columbus hamnade i Amerika. Med hjälp av navigation lyckades han trots allt ta sig hem.

Men åter till kärnan. Varför skulle man inte kunna runda Hornet med en Ipad?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ang Columbus. Det kan vi debattera men ok jag ger dig rätt..

Men runda Hornet med en i-pad nä lägg den i badkaret,  sjunker som en sten. Skulle inte ens försöka ta mig ut på en i-pad ens i en innsjö.. \cheeky\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/tounge_smile.gif\ title=\cheeky\ width=\20\ /> skämt o sido.

Jo du kan runda Hornet utan ngn som helst navigeringsutrustning i normalfallet med god sikt.

Och även i dålig om du har tur.

Men oftast är det väldigt besvärligt där pga strömmar o sjö och det viktiga (iaf enl min erfarenhet) är inte navi utrustningen i sig utan att ha en tillräckligt stark motor.. (dock bara mina enfaldiga synpunkter ni andra som vet bättre vv ignorera detta innlägg o lev lyckliga med er i-pad) \laugh\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/teeth_smile.gif\ title=\laugh\ width=\20\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

blondbella

Nu är Du riktigt blond?

Slocum hade ingen Ipad när han 1895 - 1898 gjorde sin jordenruntsegling ensam. Han seglade med slupen Spray minns Du vad han hade för stark motor i den när han passerade Cap Horn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Jo men då va ju han en av dom som hade tur smiley  VV räkna upp dom som misslyckats så har vi ju lite statistik cheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

blondbella

Eller så hade han kunskaper som vi inte använder oss av idag eftersom vi förlitar oss på tekniken.

Jag är övertygad om att sjöfolk förr i tiden använde sig av erfarenhet att läsa himmel och hav på ett helt annat sätt än vad vi gör. Sen finns det en aspekt till och det är tiden. Förr hade man inte brådis, saker och ting fick ta den tid det tog. Segelfartygen kunde vänta månader på att vinden skulle börja blåsa från rätt håll. Kunskapen har vi delvis behållit inte minst genom att veta när orkansesongerna börjar och slutar vid långa passager över haven.

Men Du svarade inte på min fråga. Vad var det för motor i Spary?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men Slocum passerade väl inte Cap Horn.

Jo det gjorde han förståss, fast norr om - eller!? 

Han hade nog ingen platta, men har för mig att ett av hjälpmedlen var nubb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

toaen

Slocum seglade jorden runt 1895 - 1898 och Panamakanalen öppnade väl 1903 om jag minns rätt. Vad var alternativet att segla jorden runt om man inte passerade Cap Horn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

blondbella

Innan Du nu låser tråden vill jag bara som ett sista inlägg säga:

Man får vara ung och galen innan man blir gammal och vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Ingen aning om deras motor. De gånger jag passerat så hade jag första gången en ngt klen motor o fick duktigt med problem. Men efter det lärde jag mig. ERFARENHETsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...