Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
glenn30

ingen gnista mercury 25 hk

Rekommendera Poster

Hej jag skulle behöva hjälp med min mercury 25 hk,årsmodellen är mellan -80 och 83 på den,dragstart,problemet är att det finns ingen gnista på nåt av stiften,jag har provat byta stift men inte,ser att det sitter 2 spolar som tändkablarna sitter i sen sitter det även 1 spole som det går kablar till varsin spole till tändkablarna,någon som har en aning om vad jag ska börja med,har även haft av svänghjulet o gjort rent,går det att mäta upp spolarna på nåt sätt,känns lite onödigt att bara börja byta saker utan att veta var felet ligger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla nedan länk. Det finns flera system, så kolla vilket som gäller för din motor

Kolla specifikt på: NO SPARK ON ANY CYLINDER:

Triggers, Tändstift, tändkablar och tändspolar är osannolika.

Stoppledning (Stop wire), CDI-box och stator är mycket mer sannolika.

När du skall mäta, så börja med resistans mätning (Ohm). DVA är knepigare att mäta amatörutrustning, men det går.

http://issuu.com/cdielectronics/docs/troubleshootingguide?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fcolor%2Flayout.xml&backgroundColor=000000&showFlipBtn=true

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon vänli själ hjälpa mig,nu har jag köpt en ny cdi box och satt dit men det hjälpte inte,så jag skulle vilja ha hjälp med ohm talet som delarna ska ligga mellan,har kollat länken du skickade men förstår inte,jag tänkte mäta upp spolarna,stator,statorn är den bara att mäta mellan varsin kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, trist att inte bytet av den dyra CDI-boxen hjälpte. Sådana brukar väl annars historiskt sett ha en olyckssalig förmåga att paja, även om tekniken nog har gått framåt även här.

Skulle också inledningsvis försökt ohm-mäta enligt Guestssons utmärkta tips ovan, men frågan om mätvärden hänger litet i luften utan mer exakt angivelse av motormodell*. Säger också inledningsvis för exempelvis spolar kan ha fuktproblem p.g.a. sprickor i isolering, något som knappast kan upptäckas med vanlig multimeter-ohmmätning. (Kan plötsligt bli gnistrande överslag vid hög spänning, så ohmmätning av tändspolars lindningsresistans bör tas med många nypor salt. Däremot lågspännings triggerspolar kan nog ohmmätas med mer förtroende antar jag. (Av din något tvetydiga beskrivning i trådhuvudet tycks s.k. twin- eller wastespark uteslutas, vilket väl annars skulle kunna göra tändspoleriet mer misstänkt?)

*) Kanske kan du själv precisera din motormodell bättre m.h.a. reservdelssajten här eller verkstadshandboken här? (Den senare gäller bara Mercury och 20/25-hästare, men de många varianterna gör nog ändå den uppslagna sidans ohm-värden osäkra.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på sidorna 108-109. Där finns en tabell. Leta rätt på det system som sitter på din motor. De färger du har på ledningarna från statorn kan vara till hjälp får att fastställa detta.

I tabellen står det i klartext mellan vilka ledare du skall mäta. Eng Gnd betyder Engine Ground, dvs. något ställe på motorn som är elektriskt förbundet men motorblocket, en skruv i blocket t.ex..

Precis som Thomas skriver så kommer en resistansmätning inte säga hela sanningen, men en rimlig resistans är en nödvändig förutsättning för att allt skall stå rätt till och ofta går det att hitta felet på detta sätt.

Notera att resistanserna är uppgivna vid ca 20 C. är det kallare så kommer resistansen i  spolarna att sjunka med ca 4 % per 10 C och stiga lika mycket vid högre temp.

I det fall det anges två värden i dokumentet, OEM resp. CDI så gäller OEM för orginaldelen och CDI för om delen är utbytt till en av CDI Electronics tillverkad piratdel. Alla värden i tabellen gäller OEM såvitt jag förstår.

Här hittar du samma tabell i en PDF som du kan skriva ut.

http://www.cdielectronics.com/downloads/Mercury_DVA.pdf

Om du Gogglar med rubriken för respektive beskrivet tändsystem så hittar du oftast även dem som utskrivbara enskilda dpf:er. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen o tack för svaren,jag har nu ohm mätt o triggern ligger mellan värdena o även tändspolarna men därimot statorn visade bra värden på den vit svarta men den gul svarta fel värde o mellan vit/svart o gul/svart sten dött så jag förmodar att det är statorn som är kass,har ringt en kille o beställt en beg fungerande stator så vi får hoppas på det bästa,hör av mig ang resultat efter bytet,men nu har jag 2 fungerande cdi boxar så är det någon som är ute efter en så har jag 1 över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

värden på den vit svarta men den gul svarta fel värde o mellan vit/svart o gul/svart sten dött

Så här är det kopplat:

Svart/vit  -----spole-----|







                                    |------- jord ----







Svart/gul -----spole----|

Om fel värde inte är detsamma som sten dött så tror jag inte du mätt på rätt sätt när du påstår att resistansen mellan svart/vit och svart/gul är oändlig. Kollar du på skissen ovan så inser du att det inte är rimligt/möjligt. Det kan inte vara kontakt genom båda spolarna till jord utan att det samtidigt finns kontakt mellan svart/gul och svart/vit.

Det kan vara fel på statorn, men att det är stendött på det sätt du skriver tror jag inte på.

Editorn är som vanligt kass. Höger sida av spolarna är sammankopplade till jord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej vad är editorn,jag har nu fått hjälp av en mera kunnig person att mäta och på den svart/vita är det 144 ohm,den svart/gula är det 7,70 om vi ställer mätaren på 20k och detta måste väl motsvara 7700 ohm då väl,mätte även mellan svart/vit och svart/gul och då får vi inget alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med inget alls? Är det kortslutrning blir det mindre ohm än specat. Är det avbrott blir det mer.

Har du ohmmeter så visar avbrott ett högt ohmvärde. Ett visarinstrument där rör sig inte nålen och en DVM visar oftast 1 om det är avbrott.

Avbrott kan vara tråd som gått av . Kolla ledarna. På min Johnson hade jag avbrott  som gcik att löda ihop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen,kan bara meddela att nu är det fin gnista på båda stiften,det var statorn som var kass,skulle ju givetvis mätt upp den innan jag bytte cdi boen men man lär sig av misstagen,tack för hjälpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det fixade sig! yes

Blir nyfiken på detta med statorn, kanske kan du förklara närmare?

[sitter väl två triggspolar 180 grader förskjutna sinsemellan om jag gissat rätt? Kanske bägge var kass genom avbrott,  överhettning eller rent av skav ifrån svänghjulet? Vilket ohm-värde gäller för normalt fungerande, och vad uppmätte du etc??]

Ps. Du som trådskapare har ensamrätt på att märka rubriken med löst, detta genom att inloggad gå tillbaka in i trådhuvudet. Finns väl där en särskild meny-knapp för detta. (Underlättar för eventuella framtida googlare med samma problem, forumtrådar märkta med löst är ju intressantast. :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja lyfter man på svänghjulet så har man den främre med 3 små spolar denna går till ström till lantärna mm,sen längst bak mot tändspolarna har jag den statorn som ger ström till cdi och på den statorn sitter det 2 små spolar och emellan den främre o den bakre sitter triggern,värdena på statorn som jag fick var svart/vit mot jord 144 ohm,ska ligga mellan 120-180 ohm,svart/gul till jord 1 ohm ska ligga mellan 3200-3800 ohm,mellan svart/vit o svart/gul 1 ohm och ska ligga mellan 3100-3700 ohm,jag ringde rodin marin och fick dessa ohmvärden,så nu ska jag bara koppla in dom 2 kablarna från reglaget,frågan är bara vilken krets den bruna ska kopplas till,för den svarta från reglaget är väl bara jord,jag har dragstart så det är bara en vippbrytare med on/off på reglaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att Guestsson har bäst kunskaper att svara, för mig antyder ohm-värden på flera kiloohm - vad gäller spolars koppartråds-lindningsresistans - att nån sorts felmätning skett? Blir alltför lång och tunn koppartråd för att uppnå så höga resistansvärden kan jag tycka, förmodligen mäter man inte koppartråden s.a.s. rent?

Ps. Glenn30: öppna inga nya trådar mitt i ett intressant pågående fall, ställer bara till besvär. För oss svarare som häckar på forumet, såväl som för eventuella framtida googlare med samma problem som ditt. Bara ett välment tips, hoppas du inte blir förbaskad!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolen/arna som ska ge CDI spänning behöver många varv för hög spänning men liten ström så kohm resistanser är rimligt. Belysningsspolar är lågohmigare för det ska både ge lägre spänning men mycket högre ström.

 

CDI spolarna ska ju bara ladda upp kondensatorer. CDI = capacitor discharge ignition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De värden du mätt upp och fått av Rodin stämmer väl med de du fått av mig genom CDI elelctronics DVA chart.. Jag förstår egentligen inte varför du behövde ringa Rodin.

Angående stoppswitchen på reglaget, så skall den ena ledningen vara kopplad till jord på motorn och den andra till svart/gul på CDI-boxen. Om svart/gul inte finns så gäller istället orange på CDI-boxen. Vilken av de två fledningarna från reglaget brun ochsvart som kopplas vart spelar ingen roll, men oftast vill man ha svart jord, så se gärna till att det är kopplat så. Alltså svart till jord och brun till svart/gul alt. orange på CDI-boxen.

Som en extra koll: Det bör finnas en stoppknapp på motorn. Switchen skall kopplas parallelt med denna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack för svaret om hur jag ska koppla reglaget,jag får nog ta o köpa mig en stoppknapp på motorn oxå,angående varför jag ringde rodins var att jag var lite osäker på hur jag skulle tyda listan,men som sagt stort tack för allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2taktochel: Det var som fasen! surprise

Tvivlar inte längre på kiloohm-uppgiften men häpnar ändå litet, med superklen 0,1 mm:s lindningstråd (ledningsarea ca 0,079 mm^2) blir trådlängden ändå drygt 14 kilometer vid 3200+ ohm, om jag räknat rätt. Klena trådar tar ju inte mycket plats snyggt lindat, men ändå.(Nästan konstigt att den inte går av eller brinner oftare med tanke på värme etc kan jag numera tycka.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hög spänning och låg ström så är det inga problem med tunn tråd pga värmen. .

Man ska ju bara ladda upp kondensatorer som man sen via t.ex tyristor kopplar i rätt tid in till tändspolarna.

En annan variant som bilar bl.a. har är att man ser till att tändspolen laddas upp med en viss ström som sen bryts och energin i magnetfältet omvandlas till en spänning som ger gnistan.

Tändspolen har få varv av tjockare tråd på primären medan sekundären är tunnare för fler varv ska få plats och bara lite ström behövs.

ABS givaren till bilen min ligger också över  1kiloohm. Tunn tråd och många varv.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hög spänning och låg ström så är det inga problem med tunn tråd pga värmen. .

Man ska ju bara ladda upp kondensatorer som man sen via t.ex tyristor kopplar i rätt tid in till tändspolarna.

En annan variant som bilar bl.a. har är att man ser till att tändspolen laddas upp med en viss ström som sen bryts och energin i magnetfältet omvandlas till en spänning som ger gnistan.

Tändspolen har få varv av tjockare tråd på primären medan sekundären är tunnare för fler varv ska få plats och bara lite ström behövs.

ABS givaren till bilen min ligger också över  1kiloohm. Tunn tråd och många varv.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med hög spänning och låg ström så är det inga problem med tunn tråd pga värmen. .

Man ska ju bara ladda upp kondensatorer som man sen via t.ex tyristor kopplar i rätt tid in till tändspolarna.

En annan variant som bilar bl.a. har är att man ser till att tändspolen laddas upp med en viss ström som sen bryts och energin i magnetfältet omvandlas till en spänning som ger gnistan.

Tändspolen har få varv av tjockare tråd på primären medan sekundären är tunnare för fler varv ska få plats och bara lite ström behövs.

ABS givaren till bilen min ligger också över  1kiloohm. Tunn tråd och många varv.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...