Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
TobbeSthlm

Vad är detta för båt..

Rekommendera Poster

Har ju frågat ett par gånger om olika båter i de lägre prisklasserna. Har nu sprungit på ännu ett objekt. Någon som vet märket på denna båt? Motorn är en Evinrude 20 med elstart. Kan jag som lekman kolla några enklare punkter på motorn för att avgöra dess skick, eller för att åtminstone undvika de mest uppenbara fallgroparna? Vid ev köp skall den i alla fall startas i balja. Något att tänka på då? //Tobbe

post-5945-1394234335,4384_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Båten ser ut att vara ett hemmabygge, men det kan ju vara den dåliga bildkvaliteten som ger det intrycket. Vet inte vad det är för båt. På motorn tycker jag att du ska göra: 1: ett kompressionsprov. Lämna in eller låna en mätare och gör det själv. 2: Kolla växelhusoljan så att den inte innehåller vatten eller har något annat fel. 3: Den ska starta på första försöket eller senast den 2:a. 4: När den väl går igång ska den rycka nästan som man tror att det brinner! Då vet du att motorn är vinterkonserverad! Om den bara ryker normalt ska du passa dig! Det tyder på att motorn inte är vårdad som den ska. Och är den inte det denna vinter så är den det troligen inte de tidigare heller. Då är risken stor för kostsamma skador, eller åtminståne förslitningar. 5: Motorn ska gå jämt på alla varv, och den ska låta bra när du lyssnar med öronen. Det är bra att provköra i balja, men det du missar är att motorn då körs utan belastning. Det är alltså inget fullständigt test. (Bara så du vet...) 6: Det allra säkraste är att låta en båtverkstad kolla upp motorn åt dig. Och man bör nog inte lyssna för mycket på säljaren även om han/hon är trevlig! Den vill ju bara bli av med båten för bövelen!! :-D 7: Mät gärna upp batteriets skick. Är motorn svårstartad kan man då inte skylla på att batteriet är slut. Då är felet något annat. På vägen till motorn eller ii motorn. Lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ser ut att vara ett inte allför vackert hembygge. Kompet får inte skilja med 15 psi mellan cylindrarna. Om det gör de,t är det inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ser ut att vara ett inte alltför vackert hembygge. Kompet får inte skilja med 15 psi mellan cylindrarna. Om det gör de,t är det inte bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att den ser lite ful ut. Bortsett från det, säg att motorn är i ett hyffsat skick, vad skall man ge för detta ekipage? Den hemmagjorda vagnen ingår. Någon som ser hur gammal motorn är? Skickar med 2 bilder till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tobbe, är kanske inget hembygge ändå. Är proppen bra. Motorn är en 87 tror jag. Motorn ser skitig ut. Eller är den sliten. Motorns värde i bra skick. Är cirka 6000 tusen. Är båten i hyfsat skick. Priset ihop tycker jag bör ligga runt 12-1300 kr. Men då om allt ser bra ut och är i bra skick. Glöm inte att altt som är dåligt kostar mycket pengar. Ex, proppen kostar ny runt 1200 kr. Och det är en viktig del för effekt och att proppaxeln inte ska ta stryk. Är den redan dålig kan den redan tagit skada. Kolla växelhus ollja. Nu verkar ju båten stå ute i kylan. Dåligt om det redan är vatten i växelhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...