Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
toaen

Vintern den är här!!??

Rekommendera Poster

Nyss hemkommen från en kvällspromenad med frugan. Den vanliga vinter och mörkerrundan

Till min besvikelse fick jag se att det var nykast längst in i Gravarnes hamn. Ingen kamera med tyvärr.

Hur är läget runt kusterna i övrigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella

Gjorde detsamma. Men på Östfronten intet nytt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nykast?

Läget här i norra Vänern är som förra veckan och veckan före det, och.. och... Dvs ca 7 grader i vattnet, mörkt och bara nån enstaka båt i sjön. Imorgon sovdag och söndag lite seglats om inte vintern slår till på allvar. Hittills en bra höst med första stadiga minusgraderna igår. Dock inte fler än att man överlever

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

-2,5 o lite snö. Ingen Frysning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ah, anade att det kunde vara nåt spnt men eftersom vänervattnet fortfarande har långt till att frysa till trodde jag ni hade än längre kvar innan det lägger sig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast å andra sidan... Den hemsa vintern 09/10 frös inte min båt in förrän den 14e dec. Då gick det fort... Lucia tillbringades ute på sjön och tanken fanns att ligga kvar på ön. Tur jag inte gjorde det för då hade jag fått knäcka mer is än jag vill tänka på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte motor i båten de första dagarna i februri i år. När jag gick till Smögen var det en underbar dag.

post-945-1394237338,2898_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fyra dagar senare, när motorn var klar att provköra, höll vi på att inte komma ut från verkstadens brygga och jag fick, med stor möda, bryt mig in till min vinterplats.

post-945-1394237338,3506_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag -efter ett dygn med temperaturer under 10 minus- låg det faktiskt ett tunt tunt istäcke längst inne i båthamnen. Tog en tur ut till stugan för att förbereda lite för täckning av båten. Bara man kom utanför hamnen var det 7 grader i vattnet. Det ångade så fint så fint från vattenytan så långt man kunde se.

Körde slut på ett av batterierna i båten utan att få start på eländet. Började så smått tänka att Jaja, hon får väl vila då när jag fick för mig att lufta systemet. Sagt o gjort, efter lite skruva på luftnippel och spridare samt på med startkablar mellan start o förbrukarbatt så tickade hon igång så fint. Mysko, mysko men det var för kallt för att göra vidare utredningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite varm luft i luftintaget gör susen enligt Forgus 31 och egen erfarenhet, för en svårstad motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har glödstift x2 monterade i insuget så jag var förvånad att den var så svårtstartad, har alltid hoppat igång väldigt fint efter jag monterade dem... Fast eftersom det fanns luft i systemet (spottade friskt när jag luftade) var det ju inte så konstigt.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Liten tunn skorpa i våran lilla vik och snö ovanpå det samt -5.

Äsch det är väl inte vinter!

Fast jag Fryser.

Åt vilket håll är söder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag var det 4,7grader vid båten... Efter nån timma var det 14,5 i båten så då blev det lite topcoat på utvalda delar.. Utomhus -7º ungefär..

Skönt med lite vinteruppehåll så man hinner skruva mer med båten ;)

Men snart är allt som stod på årets att-göra-lista för undervattenskroppen klart.. (Blästring av botten, 3-lager VC Tar², VC17m Extra bottenfärg, kolla alla bordgenomföringar vilket ledde till byte av alla kulventiler men genomföringarna får vara kvar samt fix av bogpropellern)..

Skönt att utombord-jobben är klara nu när det krypet ner till 5:an i hallen.. Kallare blir det inte och i båten får vi snabbt upp 10-15 grader så det blir fullt möjligt att pilla med allt från smått till stort.. mellan 5 och 10h i veckan blir det - svårast är att det är nästan fyra månader tills vi kommer i sjön och får utvärdera vinterns jobb :)

Så ja.. Vinter.. Men en skön sådan!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

pelle75

Man måste ju dessvärre sjösätta - dvs du men inte jag - och testa det man gjort under vintern under sommarens segling och försöka komma på vad man skall bygga om kommande vinter. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...