toaen 510 Postad 30 November , 2012 Den hedervärde Lasse_L startade en tråd på fendern.se Tycker att MG´s medlemmar skall få samma tjangs bli påmind om sommrar sol och segling. Dessvärre en hel del krigiskt också. Men vi är väl luttrade vid det här laget!http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> SvD quiz | Vad kan du om Bohusläns historia? Du kan väl tala om hur det gick för dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 30 November , 2012 Det gick la så där 11/15, chansade rätt på flera.... /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 30 November , 2012 10/15, men sanningen är nog mer 5/15, tack google för de ytterligare 5 /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 30 November , 2012 Jag väntar på att toaen ska skicka mig de rätta svaren....He he Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 November , 2012 Du skulle allt må då. Du vet väl vad ABBA står för Detta skriver jag med osynligt bläck bara för dig; Agneta, Björn Benny Annefrid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 30 November , 2012 Undrar om ens han kan alla svaren, för mig var frågorna fruktansvärt svåra och de flesta riktigt ointressanta. Mycket årtalsfrågor från innan min tid, Men Toaen kanske var med då . /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 November , 2012 Du vet väl en av mina käpphästar; Vi bohusläningar godkände aldrig freden 1658, när de elak svenskarna kom och tog Bohuslän, Hallnand Ösel mm. Vi firar faktiskt alltid17 maj här hemma För att va allvarlig så lyckdes jag inte få ett enda fel, Å andra sidan har jag jobbat med att utreda och är duktig på att plocka fram uppgifter. Det jag inte hade direkt i huvudet stårju på nätet. SvD | Quiz - Testa dig själv! Resultat: 15 rätt av 15 Fråga 1 av :15 1. Bohuslän tillhörde länge Norge och var under medeltiden en av detta rikes viktigaste landsdelar. När blev landskapet svenskt? Googles, Googles, gamle vän Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 30 November , 2012 Imponerande kunskaper Tommy. Provad själv men gav upp då jag är för dåligt påläst i ämnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 November , 2012 Sex fel dessvärre men vad kan man vänta sig av en norrlänning som förskingrat sig ända te västkusten. Förskingring lyder under lagboken så säg inget. Eller det är prästskriberat då det hände för 32 år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 November , 2012 Bohuslän? Jag trodde att ni infödingar visste att det kallades för viken? ;-) http://sv.wikipedia.org/wiki/Viken,_Bohusl%C3%A4n Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 30 November , 2012 10/15 http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/embaressed_smile.gif\ title=\blush\ width=\20\ /> Jag skäms.. Dessutom det enda jag riktigt trodde mig vara tvärsäker på svarade jag fel på, fråga 7.. Jäkla tur att man numera bor på baksidan så man slipper se folk i ögonen.. Fast riktigt intressant quiz mera sådant.http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ /> Edit; Ändrade till intressan istället för kul fast det är det ju också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 November , 2012 Jo det vet vi, men man kan inte sväng sig med vilka uttryck som helst. Man kan bli missförstådd. Nolhôttrnas rike hette Ranrike förr i tiden. Sen är ju bara frågan - vem är Nolhôtte. Alla vet att Nolhôttrna finns, men ingen vill va det. Vet ni var i Viken som pyttarnas rike ligger? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 30 November , 2012 Bohus-malmön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 30 November , 2012 Nolhôtter är dom som bor norr Rivöfjorden, så det så! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 November , 2012 Kul att frågesporten hamnade här. Jag hade alla rätt. Vi äldre har inga problem att svara rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 30 November , 2012 Beror nog mer på var du bor o population (bor ju inte så mkt folk där) .. Inte ålder ..Va inte så pessimistiskt det finns fortfarande ungdom och en större befolkning i övriga Sverige nja yepp om man inkluderar Norrland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 November , 2012 Lasse - förlåt att jag knycke din tråd på Fendern, men jag tyckte att MG behövde nåt mer än tramsiga trådar. Till mitt försvar får jag i alla fall annföra - jag angav i alla fall källan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 30 November , 2012 Nä, ni var ju med när det hände. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 30 November , 2012 Alltså Bosse, börjar sälla mig till din klan . Dessa förb rygg-dunkare .. börjar bli nästa bli äckligt..Är dom släkt eller.. Försökte ngt ifantilt komma in i familjen men näää fyy fan för dessa amatörer som skall mästra oss övriga ..Och de är amatörer!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 30 November , 2012 Hörredu Blondbella, lyssna nu noga. Jag har ingen klan! Jag är en egen suvrän person som tar eget fullt ansvar för vad jag gör, skriver och säger. Jag använder ofta en bitsk rak humor som brukar fungera väl här i Göteborg och på Västkusten (och av någon anledning i Värmland). Om någon tar anstöt av det så hoppas jag att denne återkopplar om det till mig direkt. Återigen, jag har ingen klan att ansluta till. Nu släpper jag detta i denna tråden, här skall det handla om ett quiz som jag tyckte var fruktansvärt svårt trots att jag tillbringat större delen av mitt liv i närheten av berörda landskap (jag lyckades tom. svara fel på var Taube föddes). /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 November , 2012 Bosse Vet du var Evert Taubes föräldrar träffades? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 30 November , 2012 OOoops där klampade man ju i klaveret du e ju en av dom Ursäkt ....Vi andra får ju skämmas på vår kant.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 30 November , 2012 7/15. 4 av de 7 var rena chansningar. Bella, Blir man automatiskt en ryggdunkare för att man råkar dela någons åsikt om nånting? Isf är ju även du en sådan, även om vi inte dunkar varandras ryggar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 30 November , 2012 Nej, inte en aning! Men jag vet var Everts bror Gösta bodde den senare delan av sitt liv. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 November , 2012 De träffades på en liten ö på Soten som heter Klåvskär. Evert Taubes pappa Carl-Gunnar Taube började tjänst som fyrmästare på ön Klävskär 13 oktober 1883. Som fyrvaktare på Klåvskär tjänstgjorde samtidigt Edvin Jacobsson från Strömstad vars syster Julia Sofia blev hushållerska. Förälskelse uppstod mellan Carl-Gunnar och Julia Sofia och de vigdes i Kungshamns kyrka 1/7 1884. År 1885 flyttade makarna till ön Valö i Göteborgs södra skärgård och 1889 till Vinga fyr– och lotsplats. http://thallatha.blogspot.se/2010/03/klavskar.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 30 November , 2012 No problemas, uppskattar vad du skriver på nätet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 30 November , 2012 Skriver som en kratta och är ibland dålig på korrekturläsningen. Det var naturligtvis Valö dit Evert Taubs föräldrar flyttade efter Klåvskär. http://www.gkf.info/index.php?option=com_content&view=article&id=125&Itemid=66 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst blondbella Postad 30 November , 2012 Nää det har du naturligtvis helt rätt i. Iofs är det ju en rent filisofisk fråga jag dunkar ju min egen rygg dagligen o du din eller hur. ?? Men har hittils alltid iaf försökt hålla en ngt låg profil på mg. Men faktiskt har det med tiden blivit ngt ansträngt att blivit mästrad av folk som guppat i diverse skärgårdar i typ 30 år o de vet absolut allting om både navigering inkl allt. Har trots allt lite utomskärs erfarenhet rundat både hornet o goda Men jag är ju ett troll trots allt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 1 December , 2012 LIte OT i tråden men jag kör ändå, oblyg som jag är. Känner någon av de lärde äldre herrarna här historien bakom Svarte Daniel som står utmed farleden som leder in i Strömstads hamn. Att man skall hälsa artigt på honom vid passage för lycka och välgång på havet vet jag, vilket jag heller aldrig missat att göra, men varför. Det borde ju finnas en historia om hur det började. I Göteborgs skärgård hälsar vi på Jöns, en liten kanin (hare) som bor på en liten kobbe. Det lustiga med just Jöns är att när vi passerar är han alltid på andra sidan ön. Nån enstaka gång kan man dock skjönja hans öron som sticker upp ovanför berget. Men vem som satte dit harpalten första gången har jag heller ingen aning om. Däremot vet jag att Polismästaren, utanför gamla hamnen i Långedrag, inte alltid hetat Polismästaren. Från början hette den Länsman efter det att just länsman i på Långedrags polisstation gått på grund på den. Senare när länsman blev befodrad till polismästare så blen även bôen det. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 December , 2012 9 av 15, inte så imponerande kanske, men kul frågor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser