syd- 33 Postad 4 December , 2012 Även jag tänkte använda ett elverk i båten, det är ett Honda och det finns en skruv på framsidan som är märkt med jordsymbolen men var är det lämpligast att ansluta andra änden av jordsladden? Mvh/Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 4 December , 2012 Lite spänning i tillvaron... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 4 December , 2012 På landbacken så ska ju elverk jordas via ett jordspett nedslaget i marken. På sjön så borde väl (skriver borde för jag vet inte med säkerhet) en kabel som avisolerats och hänger ner i vattnet kunna anslutas till jordningsskruven för att få aggregatet jordat om det är en tillfällig användning av elverket. En annan modell är att montera en kopparplatta under båten med genomgående skruv som jordningskabeln ansluts till. Den alternativa standarden för att jorda 220V landströmsanslutning är ju på detta sätt med jordningsplatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 5 December , 2012 Visst är det bra med jordplattor, men frågan är hur många som orkar fixa till det? Eftersom det dessutom ska monteras upp var gång man använder elverket så blir det ett extra moment som stör. Men att sätta dit en jordfelsbryrae i uttaget från elverket är snabbt gjort och det bör man ha både med eller utan jordning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 10 December , 2012 Trodde bägge hålen i elverket var ”heta”, har för mig att jag läst någon stans att de var 115 + 115 volt i hålen. Tyckte det lät lite märkligt. Sorry sent svar; Som någon påpekat så finns varianten med mittjordad generator som ger 115 V i vardera hålet. (I motfas växelström, dvs när ena hålet ger +115V så är det andra -115V och tvärtom, mäter man mellan hålen får man 230V, mäter man mellan jordbleck och hål får man 115V i båda hålen.) Men principen med skyddsjord fungerar fortfarande. Om en kabel lossnar så går det rejält med ström via skyddsjorden och löser ut säkringen i generatorn. Jag antar att tanken är att 115V över jord är ofarligare än 220V över jord som hemma i huset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 10 December , 2012 Visst är det som du skriver. Men säkringen utlöser inte om strax över 30mA passerar en person som jordfel. Elverkets jordbleck hur många ansluter det till marken? Inte orkar jag göra det. Har däremot alltid jordfelsbrytare som fixar eventuella jordfel automatiskt så jag behöver inte bekymra mig om den faran. Det finns dock en liten med viss risk att själva höljet på elverket blir strömförande.Skapas problemet före säkringar och jordfelsbrytare kan det vara en fara. Den som orkar ansluta jordblecket också till marken gör inte fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 December , 2012 Kopparplåt är det rätta, då fungerar ju jordfelsbrytaren om du tappar en modern ojordad borrmaskin i sjön. Alternativt är att jorda i ett par bordsgenomföringar. Kopparplåten är också ett bra alternativ till landjord när man är landansluten i hamn. Ingen risk för galvaniska problem. Jag föredrar bonding dvs alla större metalldelar kopplas ihop och blidar jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 December , 2012 Egentligen inte, regelverket anger vilka standarder som ska uppfyllas i en 230V installation i båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 11 December , 2012 Fast Transportstyrelsen anger själva detta ... När gäller Elsäkerhetsverkets föreskrifter? Elsäkerhetsverkets föreskrifter gäller inte fartyg eller fritidsbåtar. De gäller dock fritidsbåtar som har tagits upp på land för vinterförvaring eller reparation. Så, man kanske även skall ta hänsyn till att båtar hamnar på landbacken då och då ! Då kommer nästa praktiska problem , du/den som utför en elinstallation i båt på land måste vara behörig ( eller behörig godkännare)...men inte när båten ligger i sjön ? Normalt sett byggs eller repareras båtar på land , då faller hela det egna regelverket Transportstyrelsen hänvisar till , avs fritidsbåtar !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westbas29 0 Postad 3 Januari , 2013 Hej ville bara tillägga att om du har en elanläggning med jordfelsbrytare I båten så köper du en skyddstransformator alltså en som är 230v till 230v Då beställer du den med uttagen skyddsjord på sekundärsidan den plockar dom ut i mitten av lindningen. Det börjar bli vanligare med dessa i båtar På grund av att det kan var smutsig el i hamnar och vid bryggor detta gör att om man ligger ofta med landström kan det bli förödande med gavaniska Strömmar framförallt med järn och aluminium båtar. Detta löser åtminstone brödrost problemet du får alltså ett helt separerat system vad du en kopplar landström/elverk lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 4 Januari , 2013 Jaha och vad är nominell spänning då i USA? 110 volt eller 240 volt? Norge där jag bor har 2x115 volt 50Hz vilket ger 230 volt som vilket normalt svenskt hushåll som helst. Men jag har aldrig hört att USA har 240 volt! Jag får inte Dina teorier att stämma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Januari , 2013 Ett fartyg är ett fartyg även om det ligger på land under en period. Elinstallation i fartyg ligger under Transportstyrelsen. Det är helt entydigt. Vilket tex innebär att en elinstallation inte behöver utföras av behörig elektriker vare sig i sjön, under byggnation eller på land under vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 Januari , 2013 USA: 120 V är standardspänning. Elbolagen försöker vanligtvis hålla sig mellan 114 och 126 V. 240 V/60 Hz används för högeffektsapparatur som luftkonditionering, torkskåp, spisar och varmvattenberedare. Byggnader med två olika faser har både 120 och 240 V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 4 Januari , 2013 Transportstyrelsen säger på sin hemsida att man som fritidsbåtstillverkare Måste ta hänsyn till lågspänningsdirektivet som handhavs av elsäkerhetsverket vilket i mina ögon ger krav på behörighet mm precis som andra elinstallationer,har jag missförstått något? Med vänlig hälsning, Torbjörn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Januari , 2013 Vilka krav som ställs på en tillverkare av fritidsbåtar har jag inte satt mig in i, det skulle jag göra om jag skulle börja tillverka fritidsbåtar och det är inte så sannolikt. Den dagen då båten är färdigställd så är det ett fartyg och det är det året runt oavsett om båten ligger i sjön eller på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 5 Januari , 2013 Åfan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 5 Januari , 2013 Jag har lyckats nocka mig själv med ett 9v-batteri. Jag skulle med tungan känna efter om det var någon spänning i batteriet och råkade då stöta ena polen mot min krona som är obelagt guld på baksidan. Jävlar vilken smäll det blev i skallen. Ramlade i golvet direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westbas29 0 Postad 11 Januari , 2013 Vad pratar du om???? Jag pratar om skyddstransformator 230 till 230 du pratar om vad USA har Hmmmmmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westbas29 0 Postad 11 Januari , 2013 För låt mig jag citerade fel jag menade bhemac. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westbas29 0 Postad 11 Januari , 2013 Vad pratar du om???? Jag pratar om skyddstransformator 230 till 230 du pratar om vad USA har Hmmmmmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser