Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
pgh73

Fuktmätning???

Rekommendera Poster

Har gjort fuktmätningar på skrovet. informationen som jag har fått ang mätningar så kan man göra detta oberoende av vädret, alltså spelar ingen roll om det är 3 eller 15 plusgrader.

Jag har ritat upp 15 punkter på skrovet. I tisdags gjorde jag första mätningen. Den gav mig i stort sett ingen fukt i skrovet alls, upprepade mätning en gång direkt efter.

Ikväll gjorde jag om det hela, det gav mig helt andra värden. Mycket högre värden. Fattar nada. Hur kan detta komma sig? Kolla gärna på min blogg/hemsida för värdena.

http://x102s40.wordpress.com/

Hilfe, hilfe was is das los?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se detta lika mycket som en fråga baserad på okunskap som möjligen en idé till vidare fundering.

Hur mäter du egentligen fukten i glasfiberskrovet? Den mätare jag ser på bilden är ju en vanlig fuktmätare som egenligen bara mäter resistansen mellan två elektroder. I trä fungerar det ju rätt ok. Stiften kan tryckas in i träet och fukten fördelar sig rätt jämt i materialet.

Kan du då verkligen sticka in stiften i glasfiberskrovet eller mäter du snarare ytans fuktighet? Ytans fuktighet lär ju variera avsevärt med temperatur och temperaturförändringar. Att torka av med en handduk borde ju då hjälpa men inte fullständigt eliminera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där en Tramex Skipper som är utvecklad att mäta just glasfibermaterial utan att sticka in några prober. Den har två gummiytor på baksidan som utför mätningen på något magiskt sätt.

Jag använde en sådan i våras efter att vår båt torkat hela vintern utan gelcoat och jag kan säga att den är inte helt lätt att tyda. Se gärna mitt album: picasaweb.google.com/lh/photo/VF9DRauV9ATh5IPBjqsU3ahhmp8L5VedoMJ6FxSucEA?feat=directlink

Bildtexterna är kanske lite kryptiska men det beror på att de är skrivna till en annan tråd.

Om ni läste bildtexterna så såg ni att skitet mellan flytskummet och glasfibern var vått medan skummet i sig var torrt. Denna fuktighet gjorde utslag på mätaren. Jag testade mäta på ett ställe där glasfibern inte kunde vara fuktig (på pidestalen för förarstolen) i läge G.R.P och fick grönt. Satte jag handen på baksidan slog mätarn i botten på rött! Detta fick mig att inse att läget G.R.P mäter rejält på djupet. Det innebär att laminatet kan vara torrt men att det finns något bakom som gör att mätaren indikerar rött.

När jag bytte till läge Surface moisture fick jag mycket vettigare värden.

Med allt detta skrivet så kanske jag inte gav dig något direkt svar på din fråga men jag tror att det visst kan skilja mellan mätningarna om temperaturen förändrats. Har minsta kondens fällts ut på insidan av laminatet så kommer mätaren direkt indikera rött. Testa gärna på ett ställe där du enkelt kommer åt laminatet på insidan. Om det först visar grönt, ha på lite vatten på insidan och mät igen. Blir det rött då betyder ju inte det att hela laminatet är fuktigt...

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som Flinstone skriver så är det ju en fuktmätare som är anpassad för just detta ändamål. Det verkar som att det är inte helt lätt att mäta. Om man gör två mätningar som jag har gjort både väl det innebära att den första mätningen är ganska korrekt. Jag gjorde om det precis på samma sätt. Det enda som kan ha ändrat sig är just vädret/fuktigheten/kondensen inne i båten. Inte i skrovet. Det kom en ganska snabb tempsäkning mellan mätningarna. Det borde ha kunnat fällt ut lite kondens inne i båten??? Således borde jag kunna ta mätning nr 2 med en nypa salt, eller.

Jag kommer att göra om det hela i maj. Då borde jag kunna få riktigt torra förutsättningar med samma temp inne som ute, nästan iaf.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att du kommer använda NMs produkter. Det gjorde jag också (mycket nöjd med både produkterna och supporten) så jag lånade fuktmätaren av dem. Efter att jag fått rött utslag på hela skrovet efter ett halvårs torkande ringde jag och pratade med killen på Epotex. Han förklarade att mätaren kan vara lite svår att använda och att just det jag beskrev tidigare kan ge lite konstiga utslag. Han tyckte att jag skulle använda Surface moisture-läget istället och då fick jag istället grönt utslag över nästan hela botten.

Epoxin fäster så länge ytan är torr så får man grönt vid ytmätning är det OK att köra igång med Laminieringsepoxin. Det viktiga är då att den fukt som finns på insidan måste kunna vädras ut inåt istället annars riskerar man att få nya blåsor, även om den risken är liten och det kan ta 20 år innan det händer. Allt enligt killen på Epotex alltså.

Ditt skrov verkade ju inte vara direkt drabbat av pesten. Samma var fallet med vårt skrov. Vi hade en massa kratrar och sprickor i gelcoaten och bara på ett fåtal ställen det vätskade lite. I någon tråd var det någon som förklarade att gelcoat med kratrar och sprickor inte alls behövde vara plastpest utan något annat som inte alls var lika farligt. Därför drog jag slutsatsen att även om vi inte fick grönt med den djupa fuktmätningen så kommer vår epoxibehandling bli bra och bestående.

När det gäller fuktmätningar så tror jag att man behöver göra många mätningar under en längre tid och göra något slags diagram för att se en tendens. Två mätningar räcker inte för att se om skrovet torkar eftersom yttre omständigheter påverkar resultaten. Det är iallafall min ringa erfarenhet.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tricket är att ta referensvärden på en punkt där man kan förutsätta att det är torrt, men materialet är uppbyggt på samma sätt.

Man kan t ex dra fuktmätaren längs friborden, börja en bra bit ovan vattenlinjen och dra nedåt. Förändrar sig värdena?

Nästa steg är att fundera över vad som kan vara orsak till eventuella fel; är det vatten inne i båten? Mäter du på eller nära metall? Är du nära en hörna/kant? Osv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all info. Jag gjorde mätning på friborden första gången. Ingen fukt då, låg på klart grönt område på mätaren.

Torr är torr på insidan. Ska testa att mäta inifrån och med en annan skala. Självklart är det bästa att kunna göra upprepade mätningar under lång tid. Nu har jag dock inte den möjligheten.

Det hade ju varit bra om jag även mätte friborden andra gången. Hade de värdena varit högre så ger det en fingervisning. Nu tänkte jag inte på det. Silly me!

Ska ut i helgen igen och göra det hela en gång till. Då även på insidan och på friborden.

To be continued!

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läs instruktionerna, den färgkodade skalan kan bara användas på trä. Mätaren är kalibrerad att ge ett värde för fukthalt i trä!

Den undre skalan kan (påstås det) användas på GRP, dvs glasfiberarmerad plast och då endast som jämförande, dvs på denna plats är det fuktigare än på en annan plats (givet att materialet är homogent, lika tjockt innehåller samma föroreningar etc etc).

Eftersom den mäter elektisk fältstyrka är det högst relevant vad som befinner sig under den m.a.p. materialsort. Om laminatet t.ex. är tunt mäter den ju i luften bakom, om det ger högre eller lägre mätvärde vet kanske tillvekaren i bästa fall. Skulle gissa på att det i ditt fall räcker med ett skikt kondens på antingen ut eller insidan av skrovet för att det skall ge skillnaden du beskriver. Källorna till fel torde vara oändliga.

Kort sagt, det framgår i instruktionen att den bara kan mäta jämförande i GRP. Det djärvaste utlåtandet man kan avge efter att ha använt den är troligtvis: -här ger mätaren ett annat utslag än där. Skälet tilll det kan vara fukthalt men också en uppsjö av andra orsaker....

http://www.toolexperts.com/skin1/images/SKIP.pdf

mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde också det där med kondens på utsidan. Pratade med en kille på Anticimex som visade på badrumskaklet att det visade torrt på fuktmätaren, spolade sedan med vatten på kaklet med duschen och mätte igen. Samma värde!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ska tydligen kunna mäta upp till 30 mm material. För mig låter konstigt att mätaren visade samma värde efter att kaklet var spolat.

Hur som helst så har jag lite värden som jag kan jämföra med vid nästa mätning till våren/sommaren. Det viktigaste är att den inte indikerar fukt till våren/sommaren, att det har varit fukt innan är ju sekundärt... Men efter 8-9 månader så borde den vara torr, hoppas :-)

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om kaklet var ytblött på blanka sidan var det ju torrt inuti. Vitsen med mätaren är att vatten ger 90ggr mer kapacitans än luft och det utnytttjas för att mäta fuktighet.

Kakelvägg som har normalt otäta fogar ger utslag på fuktmätare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...