sejlor 0 Postad 29 November , 2012 hej på er, har fått et sug efter att prova en större båt att ha i gävle på cykelavstånd där jag bor för utflykter. var först inne på buster magnum med 225betx motorn, ca 450 papp. mycke pengar och går iten övernatta men en alubåt och allt vad de innebär. har sneglat på yamarin 64dc som de finns nya 2012 or av till pris strax under 400. har även kollat på 64 an i butik, fin båt och som sagt plast, å plastigt.. och svårt att veta hur ofta man nyttjat kojen, är van tältare så funkar att bo i tält med om man är ute över helgen. försöker komma fram till något vettigt, gillar att fiska, även om de blivit sämre med åren och enbart fjällfiske, men har andra sidan inte haft chans att tex, trolla efter lax osv utanför gävle. vilket kanske skulle va trevligt, och då ä ju inte yamarin 64 vettigt å kladda fisk i. vad har ni för tips för en newbe i motorbåts världen. även sett att yamarin har de dära cross modellerna men de e väll plastade inuti? hur äör buster XXL? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 29 November , 2012 Håller på bygga en alubåt med kojar. Båten är nästan 8 meter inkl plattfomer men finns i mindre storlekar. Här finns bilder från bygget. https://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/pages/Aluminiumb%C3%A5tar-wwwhape-metalworkscom/161577847212426 Länken funkar inte hos mig men går in på facebook och sök på aluminiumbåtar så se du alla bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 524 Postad 29 November , 2012 Hej och välkommen till MG! Eftersom du skriver newbi i motorbåtsvärlden gissar jag att du är newbi i båtvärlden, men kan naturligtvis ha fel. Förutsatt att så är fallet, att du alltså är newbi i båtvärlden, skulle jag börja i lite mindre skala. Åtminstone med en billigare båt för att se vad det var jag gillade och prioriterade. Vi tycker ju alla olika. Jag började själv med mindre båtar för att i så småningom satsa på en ny styrpulpetare i 5m-klassen (Yamarin) som jag har använt jättemycket och fortfarande har kvar. Sen vaknade intresset för att vara ute längre tider och det blev några olika hyttbåtar som gör att jag kan vara ute även om vädret inte är soligt och varmt. Även här började jag med några mindre och begagnade båtar tills jag hittade den modell jag tyckte var värt att satsa en hiskelig massa pengar i och köpa som ny. Dit hade jag nog inte kommit utan att ha prövat lite olika modeller så att jag kom fram till vad just jag trides bäst med. Generellt kan man nog säga att efterfrågan på begagnade aluminiumbåtar av känt märke alltid har varit hög. Därmed kan man dra slutsatsen att det skulle vara relativt riskfritt att köpa en Buster XXL (fin båt, det håller jag med om), men som marknaden nu har utvecklats så kan man inte utesluta att även dessa båar kommer vara svårsålda. Nu kanske inte det här riktigt var svaret på din fråga men kanske kan mitt resonemang vara till liten vägledning. Lycka till och håll oss gärna underrättade om hur du tänker fortsättningsvis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sejlor 0 Postad 29 November , 2012 hej, ja i dagsläget har jag en buster rs eller M kanske den heter ca 4,60 tror jag den är. med 40hk 2-takt, den ligger i insjö vid stugan, eller trailar den ibland då ja har 80km släp till den. så en båt på 5m är inget alternativ utan närmare 6m och max runt 7 isåfall. gillar de gedigna i alu båtar som buster, fast de har andra begränsningar. båten kommer ligga orörd och ev, ingen som kommer att se till den heller i värsta fall varannan månad då jag e sjöman . ev yamarin 59 som finns i många utföranden för under 300K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sejlor 0 Postad 30 November , 2012 hej igen på er! så gott som klart att jag köpt en Buster Magnum CC PRO med nya F225 FETX och allt utstyr till finfint vinterpris, vad tror ni om den? blir iaf lång sesong och så kan jag använda den till allt möjligt fiske, många användsingsområden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser