Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Malaga

alarmljud från mercury 90 hk 2 takt

Rekommendera Poster

Hej!

Har precis köpt en askeladden 505 med en mercury 90 hk 2 taktare, båda ekipagen från 2001. Efter ett par körningar så började ett alarm att ljuda. Är det någon som vet vad detta larm varnar för? Motorn går bra och kylningen fungerar då strålen är frisk och stark. Mycket tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett enkel svar, men inte en sak att glömma, kolla oljan.

Har bara fått det ljudet en gång på min motor, var då jag tiltade upp motorn och hade låg oljenivå i den lilla oljetanken som sitter i motorn. Den varande då för låg nivå. Har en god vän som har även detta problem, men hans sensor kräver att han minst har 3/4 fylld tank, annars varnar den konstant, oavsett tiltgrad på motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Som nybliven ägare till min första större båt så känner jag mig lite som en novis. Så därför bugar jag och tackar så mycket för att du delar med dig av dina erfarenheter, tack!smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 2-taktare med separat oljetank drar kontinuerligt olja som du måste fylla på hela tiden efter ett par körningar. Glöm inte detta, annars skär motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyd tidigare rådet, dvs kolla först oljan. Om det inte hjälper, kolla termostaten. Det kommer en fin stråle även vid trasig termostat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...