Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Flintstone

Fastsättning av halvmodell.

Rekommendera Poster

Ganska tjusigt, eller hur? \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> En skön förening mellan lods maskinkunskaper och min tur med överhandsfräsen! \cheeky\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/tounge_smile.gif\ title=\cheeky\ width=\20\ />

post-5151-1394237348,8938_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här syns anledningen till att jag inte vill montera halvmodellen permanent mot teakplankan. Modellen är byggd som en exakt kopia av originalbåten så det är kul att kunna visa hur den är konstruerad. Inte minst inredningen som jag och min kompis fick konstruera helt själva då denna inte fanns på ritningen.

De små träbitarna är för att fästa monteringsskruvarna i slitsarna i för- och akterstäv.

post-5151-1394237348,9372_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Närbild på förstäven och hur skruven ska monteras med träbitarna. Epoxilim ska användas.

post-5151-1394237348,9848_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här kommer underverket se ut när det monteras på väggen. Som jag skrev tidigare ska jag fasa av kanten runt om i 45°, troligen halva tjockleken, och en liten mässingsskylt ska sättas i nedre högra hörnet.

post-5151-1394237349,073_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Snyggt Fred

Nu behöver jag inte leta kordongmuttrar längre. Ha ha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack!

Nej, du behöver inte leta för min skull iallafall! smiley

Snacka om att man blir sugen på en liten svarv nu när man ser vad man kan svänga ihop bara man kan sin sak. Dock får det vänta tills vi hittat något hus...känns lite knepigt att ha en svarv i en lägenhet! Sen tror jag att pelarborrmaskin, bordsbandslip och ev. bandsåg ligger före i prioriteringslistan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Fred inte fas, du ska hålskäl, ser mer arbetat ut, snyggare och lika lätt med överhandfräsen.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt en del på vilken typ av kant jag vill ha och kommit fram till att jag inte vill att plankan ska ta för mycket uppmärksamhet. Det är därför jag bestämt mig för en rak 45° vinkel som går ned till ungefär halva plankans tjocklek.

När jag var på Pondus snickeri och köpte teaken visade killen mig några plattor de gjort för just halvmodeller och de hade använt 45° vinkel. Det såg mycket sobert ut och gav plattorna ett neutralt utseende som jag verkligen gillade. Båten har så mjuka former och då tror jag det blir riktigt snyggt att plankan kontrasterar med raka kanter.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK jag köper dina argument, fräs kortsidorna först om det blir utslag då försvinner det när du fräser långsidorna.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

yes Jepp, har ett litet enkelt fräsbord som jag kört lite med tidigare och just att man ska fräsa ändträ först har jag lärt mig den hårda vägen! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...