Flintstone 4 Postad 5 December , 2012 Nästa inlägg innehåller förhoppningsvis en bild... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2012 Ganska tjusigt, eller hur? http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> En skön förening mellan lods maskinkunskaper och min tur med överhandsfräsen! http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/tounge_smile.gif\ title=\cheeky\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2012 Här syns anledningen till att jag inte vill montera halvmodellen permanent mot teakplankan. Modellen är byggd som en exakt kopia av originalbåten så det är kul att kunna visa hur den är konstruerad. Inte minst inredningen som jag och min kompis fick konstruera helt själva då denna inte fanns på ritningen. De små träbitarna är för att fästa monteringsskruvarna i slitsarna i för- och akterstäv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2012 Närbild på förstäven och hur skruven ska monteras med träbitarna. Epoxilim ska användas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2012 ...och akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2012 Så här kommer underverket se ut när det monteras på väggen. Som jag skrev tidigare ska jag fasa av kanten runt om i 45°, troligen halva tjockleken, och en liten mässingsskylt ska sättas i nedre högra hörnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 5 December , 2012 Snyggt Fred Nu behöver jag inte leta kordongmuttrar längre. Ha ha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2012 Tack! Nej, du behöver inte leta för min skull iallafall! Snacka om att man blir sugen på en liten svarv nu när man ser vad man kan svänga ihop bara man kan sin sak. Dock får det vänta tills vi hittat något hus...känns lite knepigt att ha en svarv i en lägenhet! Sen tror jag att pelarborrmaskin, bordsbandslip och ev. bandsåg ligger före i prioriteringslistan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 5 December , 2012 PM med min mailadress skickat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 December , 2012 Nej Fred inte fas, du ska hålskäl, ser mer arbetat ut, snyggare och lika lätt med överhandfräsen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 December , 2012 Jag har tänkt en del på vilken typ av kant jag vill ha och kommit fram till att jag inte vill att plankan ska ta för mycket uppmärksamhet. Det är därför jag bestämt mig för en rak 45° vinkel som går ned till ungefär halva plankans tjocklek. När jag var på Pondus snickeri och köpte teaken visade killen mig några plattor de gjort för just halvmodeller och de hade använt 45° vinkel. Det såg mycket sobert ut och gav plattorna ett neutralt utseende som jag verkligen gillade. Båten har så mjuka former och då tror jag det blir riktigt snyggt att plankan kontrasterar med raka kanter. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 December , 2012 OK jag köper dina argument, fräs kortsidorna först om det blir utslag då försvinner det när du fräser långsidorna. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 December , 2012 Jepp, har ett litet enkelt fräsbord som jag kört lite med tidigare och just att man ska fräsa ändträ först har jag lärt mig den hårda vägen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser