Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Flintstone

Hjälp mig tänka lite "utanför boxen"!

Rekommendera Poster

Jag skulle göra nåt nån gång. Om det var några träbilar jag skulle dränka i impregnering eller nåt liknande. Jag hade en stump takränna och två gavlar som jag satte ihop. 

Har du ingen takränna såligger det nån stump under friggebon vid min sommarstuga. Antingen får du leta själv eller så får du komma upp om ett par veckor när jag är där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart vi inte dömer....

Men vi är nog rätt många som är duktigt nyfikna nu! enlightened

post-22515-1394237336,6385_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för erbjudandet! Just hängrännor/takrännor har jag funderat på men jag skulle helst se att behållaren inte var rund i botten.

Nu är det dags för lite dumpster diving! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maximal otur! Renhållningsbolaget var givetvis tvungna att göra sitt jobb just nu så det var i princip helt tomt överallt! indecision Annars klagas det ju på att soprummen är överfulla...

Nåja, jakten fortsätter! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte Ica-Maxi eller Coop någon bra låda? Dom brukar ju numera ha otaliga plastboxar i olka storlekar och former.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte kollat just där men på IKEA, Clas Ohlson, JULA och ett flertal andra ställen. Problemet är att måtten jag vill ha inte är så vanliga för normal användning, 45 x 10 cm ger en väldigt avlång låda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur var det om du spikade ihop en enkel form laminerd upp precis en sån åd du eftersträvar. Gjort på en kafferast. 

Fast ---- va det inte nån som kom med det förslget tidigre ...............surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det gjort på en kafferast...för den som har materialet hemma, nödvändiga verktyg, kunskapen att göra det, plats att stå och plasta etc etc. 

Alla har inte samma förutsättningar Toaen...frown

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Flinta.

Gått genom hela huset och verkstan och garaget. Det enda jag hittar är en blomlåda.

Skär till utav kartong, klipp och klistra/tejpa och med plastpåse inuti?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman, tack för ditt engagemang! smiley

Visar det sig omöjligt att hitta denna form så blir det just det du skriver. Kartonger finns det ju i alla möjliga former och hittar jag ingen perfekt är de ju enkla att modifiera. Fodrad med lite byggplast så blir det tätt.

Men en del av er kanske känner igen er...det blir en fix idé och då känns det nästan som ett personligt nederlag att ta den enklaste vägen! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Flinta, du skulle bara veta hur många pappmodeller jag har gjort och skissat vid köksbordet. Så småningom kommer det fram något.

Appropå, å lite off topic igen då,  uppfinnarna på TV 4, en av dem har gjort en ny spärrskaft. Det är bara det att inte nog med ett tidigare patent så finns den redan på disken hos Jula.

Tänker INTE ringa TV4 och berätta. Skulle vara synd om killarna som tänkt till.

Ibland fastnar man på en enkel lioten skitsak. å ibland uppfinner man hjulet på nytt men sedan ån sällsynt gång så hittar man det geniala. Det gjorde jag för en månad sedan. Gick ut i verkstan och gjorde en provmodell. Verkligheten tog ner mig på jorden på en sekund. Så går det ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns nog inte en uppfinnare i världen som snubblat hundra gånger innan en riktigt bra idé framkommer. Det hör liksom till...det är som naturen, evolution leder till bäst anpassning. Tänker man på vad naturen utvecklat och sedan tänker på hur många individer (som inte var så lyckade) som offrats på vägen svindlar tanken!

Nyss dök det upp en idé hos mig...är det någon som har en Bravo juice 2-litersförpackning i kylen? De är garanterat inte 45 cm långa men kanske tio cm breda...? Snitta en sån långskepps och lite smältlim så kanske man kan få till längden! surprise

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vår plåtfirma jobbade vi även med Plast,ta med en Tårta o leta upp någon liknande så svetsar dom ihop en sådan till dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För enkelt...wink Det måste gå att lösa på annat sätt än att låta någon tillverka...återvinning du vet! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En behållare som används för att väta förklistrade tapeter borde ha ganska så rätta mått, ha plan botten och dessutom vara vattentät. Brukar (-de?) finnas att köpa i tapetvaruhus etc. Vet du vilken sorts låda jag menar?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade ingen aning om produkten innan du tipsade om den (märks det att jag inte är så mycket för heminredning? cheeky)! Googlade runt lite och fann massor av sidor som beskrev hur detta skulle användas men i princip ingenstans där de kunde köpas eller måtten på dem. Någonstans hittade jag att embalaget var 60 cm vad det nu betyder...indecision Det gör dock inte så mycket om behållaren är lite längre än 45 cm. Några bilder hittade jag och det verkar onekligen mycket lovande! yes Ska absolut kolla med närmaste tapetaffär!

Tack för tipset!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom är troligen (aldrig sett/använt någon) ca 55cm invändigt. Eftersom tapetbredden (alltid?) är 53cm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter mycket troligt! Om embalaget är 60 cm måste ju tråget vara kortare än det. Då är bara frågan vad bredden är...på några av bilderna såg den ganska smal ut, på andra säkerligen minst 10 cm.

Helt klart bästa spåret hittills! yes

Fullständigt OT: Märkligt att tapetvåder är 53 cm...annars är ju CC 60 standard i byggvärlden...indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sea Maniac utser jag härmed till veckans hjälte! (Åtminstone för mig.)

Tapettråget var lösningen på denna svårlösta fråga! Tråget jag hittade är 55 x 10 vilket är i det närmaste perfekt. Det har en liten upphöjning längs hela botten men det är inget som stör.

Stort tack för förslaget SM!

När det testats skarpt återkommer jag med vad det ska vara till.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även jag får tack Sea Maniac.smiley

Jag var i det närmaste beredd på att följa Westfjord 26 uppmaning. surprise

Ta en redig kafferast och snickra ihop en enkelform och plast upp en behållare enligt anngivna mått mått. Dessvärre hade det dröjt till efter nyår innan jag kunnat leverera den.sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar ödmjukast för tanken Toaen! Det hade varit alldeles för mycket...det hade dock varit trevligt att ses vid överlämnandet. Det får bli vid ett annat tillfälle och av andra orsaker. 

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för utmärkelsen! Trots att snart har varit med i sjuttio år har jag aldrig förr varit veckans hjälte, så det känns lite högtidligt.smiley Kul att idén fungerade. Nu väntar jag med spänd nyfikenhet på att få veta lite mer om tillämpningen.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som utlovat ska jag nu redovisa vad ursprunget till trådens fråga är! 

Jag har laddat upp lite bilder och skrivit förklarande text till dem i mitt Picasa-album: picasaweb.google.com/112531674351838484839/SilviaTrarenovering?authuser=0&authkey=Gv1sRgCIb55dPxmbmpuAE&feat=directlink

Från och med bild 23 (med biltexten som börjar: Nu är det dags att börja ge...) visas hur jag använder tråget. Det fungerar precis så bra som jag hade hoppats på! laugh

Tack för all hjälp (speciellt SeaManiac)!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Men kära hjärtanens.....Fred Flintstone.......

Du kunde väl ha sagt att du skulle olja in dina träbitar så hade du fått lösningar snabbare. Ett större tråg med lite mera olja hade funkat lika bra. Kanske oljat fler bitar samtidigt åsså.

Men det är bra att du låter delarna bli ordentligt genomdränkta. Å snyggt blir det.

Trodde du hade nått hemligt experienterande på gång.

När du är klar, kan du fortsätta med mina trälister?

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag citerar mig själv från tidigare i tråden:

Det finns lite risk för antiklimax dock. Det jag tänker mig kanske är något som alla sysslar med som gör samma sak som jag vill göra, men då detta forum ibland blir ganska dömande vill jag testa min teori först utan att någon sågar idén.

Detta är något jag aldrig gjort förut men funderat mycket på genom åren ifall det skulle vara en fungerande lösning och nu fick jag tillfälle att testa det. Jag behövde bara hjälp att hitta rätt tråg. Ibland vill man testa saker själv utan att få färdiga lösningar serverade eller en massa tyckare som pekar på alla brister med idén. Det var därför jag höll inne med vad jag skulle göra.

Klart att ett större tråg med mer olja hade fungerat men nu är den här oljan inte billigaste sorten så det kändes fel att köpa en massa extra olja bara för att fylla upp ett onödigt stort tråg.

Jag ber om ursäkt ifall jag skruvade upp förväntningarna och om någon blev besviken att jag bara skulle olja in lite träbitar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Men du Fred....

....inte behöver du be om ursäkt, mina förväntningar skurvade jag nog upp själv. Det är alltid kul med folk som provar-testar-hittar på och löser problem. Det är så vi kommer framåt.

Men ang oljan, vad är det för fel på vanlig hederlig linolja spädd med balsamterpentin 50-50? Å det är billigt på Ö med B.

För några år sedan byggde jag om på mina enkelglas-källarfönster, små rutor på 25 cm, med extra ramar till 3 glas. De gamla ramarna drack olja så det var inte klokt. Jag lade dem i en vanlig ungsplåt. Minst 1 lit per ram drack de. Helt otroligt. Sedan använde jag oljefärg. Inte alkyd. Funkar kanon å håller mer än min tid ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...