Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Flintstone

Hjälp mig tänka lite "utanför boxen"!

Rekommendera Poster

Nu har jag letat och tänkt så det knakar men inte hittat något som uppfyller kraven på det jag söker. Det jag behöver är en rektangulär behållare som har innermåtten 45 cm x 10 cm bred, tänk brödform till formfranska. Kanterna bör vara minst 5 cm.

Det viktiga är att den kan hålla vätska och är rektangulär men i övrigt kan det vara precis vad som helst...bara måtten stämmer. (Måtten kan vara lite större men inte mindre.)

Jag vill inte i nuläget tala om vad den ska vara till eftersom jag inte vet ifall min plan kommer fungera men hjälper ni mig att hitta denna gäckande behållare så kommer jag givetvis redovisa resultaten i försöket! wink

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget lock krävs! Den behöver inte vara jättestadig heller så jag har letat lite efter typ plastförpackningar men ännu inte hittat något. Just det, det är bra ifall botten är så slät som möjligt också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Fred

Kan den vara lite vidare upptill än nertill?

Kan den vara av plåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Kan den vara av trä? Formplyfa är slät om du skall gjuta.

En blomlåda kanske som du skär ner lite?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, trä tror jag inte blir så bra...den måste vara helt tät och jag vill inte lägga ned en massa jobb på att täta skarvar eller limma med epoxi...wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Varför inte just en bakform för formbröd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De jag har sett är inte tillräckligt stora...vet du var man kan köpa såna som är 45 x 10 cm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Fred

Jag ska kolla runt lite och återkommer.

Tänkte på akvariemodellen, skära glas och silikon???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycket mek...denna grej ska användas under en tid sen slängas och det är som sagt ett test om metoden jag tänker mig fungerar.

Nu när jag satt och funderade så kom jag på att jag eventuellt skulle kunna ta någon passande wellpapplåda och lägga lite byggplast i den för att få den helt tät. Det skulle kunna fungera men det är inte optimalt. Min tanke är att bada en ganska stor mängd saker efter varandra i detta kärl så jag vill gärna att det ska vara ganska stabilt.

Tack för alla bra förslag så här långt! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Som sagt ska kolla runt lite hittar jag något hör jag av mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är uppskattat!

Jag har faktiskt hittat ett par som har tillräckligt stora brödformar men den ena sajten (med säte i Stockholm) fick jag inte klart för mig ifall de sysslade med uthyrning eller försäljning och den andra sajten skulle ha 190 kr ex. frakt vilket jag tycker är onödigt mycket för just detta.

Ska ringa och kolla med stockholmsfirman imorgon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du inte bygger en enkel form i trä och plastar upp en behållare exakt sån som du vill ha. Gör du den i epoxylaminat kan du göra det hemma vid köksbordet. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattade jag rätt om den skall vara enligt måtten L(45cm)xB(10cm)xH(5cm)? I så fall finns det blomlådor som är av den storleken, alternativt såga av på höjden = Ej för mycket mek... Lägga gladpack eller folie inuti så den blir tät...

Jag kan hjälpa till att kolla runt lite vad som kan tänkas finnas... Men då måste vi få reda på syftet sedan, om vi lyckas skaka fram en sådan låda... wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om du bara ska bada en stor mängd saker efter varandra så spelar väl måtten inte så stor roll? Om det inte är väldigt trångt där du ska placera badkaret förstås?

Annars tänker jag plastdunk av något slag i lämpligt mått, bara att skära ner den till rätt höjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är innermåtten som avses och självklart kommer jag redovisa resultaten efter att lämplig behållare hittats och planen testats.

Det finns lite risk för antiklimax dock. Det jag tänker mig kanske är något som alla sysslar med som gör samma sak som jag vill göra, men då detta forum ibland blir ganska dömande vill jag testa min teori först utan att någon sågar idén.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, det är för mycket mek att bygga något själv. Som jag skrev tidigare kan det fungera med en lite kraftigare wellpapkartong i rätt format som jag fodrar med typ byggplast men nu har det blivit lite en fix idé att hitta en färdig behållare. Ni vet hur det är när man ser framför sig vad man vill ha men man lyckas inte hitta det. Jag VET att det finns något som passar...det gäller bara att komma på vad det är! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag tänkt till lite. Jag är rätt säker på att du har en behållare som stämmer nästan löjligt väl med dina måttangivelser hemma redan. Jag har åtminstone en sådan. Var  finns din plastbox? Fundera en liten stund.....;-)

En liten ledråd. Tänk inte utanför boxen. Tänk innanför den i stället, eller åtminstone något liknande! :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Labbiba, om du tänker på samma sak som jag associerer till, när jag läser din text , så finns det inga behållare i moderna varianter. Det fanns på äldre i lite olika utförande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, platsen för min plastlåda är relativt ny. Och, kanske ska tilläggas som ytterligare en ledtråd, det finns fler än en plastlåda där som jag tror skulle fungera.....närmare bestämt 3 st. :-)

(lite kul måste man väl få ha en snöig novemberdag när man är ledig från jobbet?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tro mig...jag har tänkt...har tom gått omkring hemma och planlöst kollat på grejer. Det fungerar förvånadsvärt ofta att göra så...speciellt om man, som jag, är lite av en samlare. Den här gången har jag dock gått bet.

Ska ta mig till grovsoprummet idag och se vad det finns för skatter där. Ni skulle antagligen inte tro mig om jag berättade hur mycket riktigt bra grejer jag hittat där! cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta dig en kall läsk innan du går vet jag!

Samtidigt kan du ju passa på att titta om du har något intressant på insidan av kylskåpsdörren?cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänkte att hade med kyl eller frys att göra...tyvärr har i alla fall mina lådor i kyldörren fel mått: dels är de både för korta och för smala men framförallt har de en alldeles för låg vägg in mot själva dörren.

Annars var det helt rätt tänkt! Ska kolla bland elskroten också, även om där bara ska finnas småprylar så ställer ju folk vad som helst där så ibland får man kryssa bland vitvaror när man ska slänga sin trasiga batterieliminator! angry

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du lådor på kylskåpsdörren? Jag tänkte faktiskt också på samma(?) sak först, men mina dörrfack saknar en långvägg.

Däremot kanske grönsakslådan skulle funka?

Annars finns det väl besticklådor i plast.. Kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, faktiskt. Själva lådorna sitter i spår på utsidan av kortsidorna. Kylskåpet är av märket Bosch, stort åbäke, nästan  nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har heller inga slutna lådor i dörren. Jag trodde du syftade på vattenbehållaren som fanns i gamla skåp för uppsamling av vatten vid avfrostning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Flintstone.

Nu får du faktiskt fixa boxen och experimentet och tala om vad det gäller, jag spricker snart av nyfikenhet.

Gillar när folk har ideér, även om man skjuter dem i sank.

Alltid äre nått som flyter opp sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lovar Kalman! Vill komma igång själv...men du/ni får ge er till tåls ett tag då det är lite andra förberedelser som ska till innan jag vet om mina tankar är rätt eller fel.

Som jag skrev tidigare är det dock risk för ett rejält antiklimax. Det jag ska göra kanske inte alls fungerar eller så är det något som alla brukar göra vilket då säkert kommer leda till reaktioen: Jaha...var det bara det...så har jag alltid gjort!.

Snälla döm mig inte hur det än går...blush

Vi får se vad som händer! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...