Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Northsea

Fixa till lackat teakdäck

Rekommendera Poster

Har köpt en båt där förre ägaren har lackat teaket. Har sökt på forumet, men inte funnit svar.

Detta ser inge bra ut tycker jag, vill ha teaket olackat. Hur löser jag saken? Skrapa och sedan slipa och slipa?

På några ställen har han också lyckats få lackstänk på gelcoaten, hur får jag bort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om teaken inte är för tunn så är nog skrapning/sickling följt av slipning bästa metoden. När du fått bort lacken kan jag tipsa om Jansans metod för djuprengöring av teaken. Finns i denna tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=445004

Lack på gelcoat brukar gå bra att få bort med ett mycket vasst rakblad.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värm med varmluftspistol och skrapa sedan. Efter ett tag lär man sig tekniken och håller värmepistolen i den ena handen och skrapan i den andra, och man klarar då att få upp farten rätt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt något som heter Speedheater. Det har förvisso varit när jag skrapat lackade durkar men principen borde vara detsamma. Går mycket fortare och, tror jag i alla fall, är skonsammare än värmepistol. Speedheater tror jag man kan hyra i vissa färgaffärer. Sedan är det väl bara att slipa och slipa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värme och skrapa is the shit om uttrycket tillåts! Jag gjorde detta får många år sedan.

Nu fick jag lite inspiration av tråden att testa att få bort fernissan från en original stuvlucka i plywwod som ser förfärlig ut då den är i sittbrunnen och tidigare ägare inte verkar brytt sig om den alls. Färgen är så där fult gul där det finns fernissa och längs ytterkanterna finns det i princip inget kvar.

Tog min gamla varmluftspistol på läge 1 av 2 och en vanlig spackelspatel som jag rundat av hörnen på. Efter ungefär fem minuter har jag fått in tekniken igen och jag kan nu hyvla av långa remsor av fernissa i ett svep. Det verkar som remsor med ungefär 1 cm bredd är mest effektivt och ger bäst kontroll på värmemängd, fart och tryck.

Kommer ladda upp lite bilder i mitt trärenoveringsalbum på Picasa senare.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag renoverar fönster brukar jag använda mig av varmluftpistol och en ca 7cm bred spackel med skaft. Värmer då precis så att det nästan börja bubbla i färgen och kan sedan skrapa av succesivt allt eftersom det lyfter i färgen. Har man tur så lyfter det nästan med sig alla färgrester på detta sätt utan att man behöver skrapa så hårt eller mycket.

Värt att prova om det funkar även på din lack, för det brukar gå rätt fort när man väl fått igång tekniken. Sedan lär väl en del mindre lackrester finnas kvar nere i porerna på trät. Men det går väl att slipa av ytan när du väl fått bort lacken.

Jag nåtade om mitt bedrövliga däck på sittbruns sarjen i år och bandslipade sedan, avverkade ca 1 mm och fick en helt fantastisk yta. jämfört med hur det såg ut innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra! Tack för alla tips, ser fram emot våren då jag ska finna ut vilket som funkar bäst! Lutar åt värmepistol och spackelspade, för att sedan slipa rent.

 

Kommer garanterat att bli finare och mindre halt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du jobbar med  varmluftspistol och slipar på teak ska du  lägga några kronor på en bra ansiktsmask. De ångor som släpps loss är inte så hälsosammam. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev riktigt bra med varmluftpistol och skrapa. Teaken såg ny ut under lacken, så antar att förre ägaren lackade första året.

 

Men, sliter lite med att bli kvitt lackstänket som sitter i gelcoaten. Är det värme och rakblad som är bästa metoden eller finns det någon annan som tex lösningsmedel som inte skadar gelcoaten med löser lacken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova vanlig färgborttagning, har du tur är det en enkomponentslack som förra ägaren använt. Gelcoaten är 2-komp. och borde inte ta skada men bäst är kanske att testa på en icke synlig yta först. Jag har iaf aldrig lyckats lösa upp 2-komp. produkter med färgborttagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Herregud, inte på teak !!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...