Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
tlof

Gångvärme

Rekommendera Poster

Nån som vet hur man kopplar in gångvärme.Har en Catalina -72,motor aq 151..tror jag iaf,volvo b230 sitter i.finns en slang kopplad från blocket o går till ett värme element.tror en ska gå till vattenpumpen..men finns ju inget uttag på den?finns nån lösning på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska finnas ett pluggat hål i bakkant cirkulationspumpen, på styrbordssidan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nää..finns inget sånt pluggat hål.kollade även på nya vattenpumpar på biltema o inget uttag alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.bra sida.men har ju inget sånt utgående rör från min vattenpump..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte din motor men spontant känns det som att ett par T-rör mellan motorns utgång och värmeväxlaren så du får en loop för gångvärmen innan växlaren skulle vara en ganska enkel lösning. Om du också monterar en ventil på ena T-röret så kan du styra kylvattnet så att du inte riskerar att motorn går för kallt.

Det kanske finns mycket bättre lösningar men eftersom du inte fått så många andra förslag så tyckte jag att det kunde vara värt att skriva det jag fick upp i mitt huvud.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.har en slang klar som går från toppen.kanske kunde ha nåt från avtappningen under värmeväxlaren då o få cirkulation då.men då pumpas det väl inte runt..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke är alltså att du ska leda om cirkulationen mha ventilen så att i stället för att den varma kylvätskan går direkt från blocket till värmeväxlaren, så går den via gångvärmeväxlaren. Där du idag har en slang som går rakt från blocket till värmeväxlaren kopplar du in en loop till gångvärmeväxlaren med en ventil så du kan styra hur mycket av kylvätskan som ska gå respektive väg.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från värmeväxlaren finns ju avtappningar..en för sjövatten o en för det slutna systemet..kanske kunde funka o sätta en koppling o slang till det slutna därifrån o därmed få nån cirkulation..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gångvärmaren vill ju ha så hett vatten som möjligt. Det vatten som går från blocket och in i värmeväxlaren ska då ledas till gångvärmaren. Sen tillbaka in i värmeväxlaren.

 

Blir det för stort motstånd kan man ordna så att bara en del av kylvattnet går genom gångvärmaren. T.ex stor motor och liten värmare så shuntar man förbi en del av flödet.

 

På vår MD11 som är en 23hk liten diesel går det fint att köra allt vatten genom en värmare från en personbil. Värmer även varmvattenberedaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär som jag försökte få fram till TS alltså...fast du utryckte dig kanske lite tydligare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det normala sättet att ta ut gångvärme är att göra det före termostaten dvs ett uttag direkt i blocket. Till en del motorer kan man köpa en sk värmeuttagssats, den brukar monteras istället för temp.givaren som sedan sätts i värmeuttagssatsen. På min motor kunde man ersätta en zinkplugg med ett uttag.

Retur från värmeelementet leds till ett T-rör före vattenpumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...