tlof 0 Postad 28 November , 2012 Nån som vet hur man kopplar in gångvärme.Har en Catalina -72,motor aq 151..tror jag iaf,volvo b230 sitter i.finns en slang kopplad från blocket o går till ett värme element.tror en ska gå till vattenpumpen..men finns ju inget uttag på den?finns nån lösning på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 November , 2012 Först och främst: har du sötvattenkylning eller sjövattenkylning? Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 29 November , 2012 Har värmeväxlare.slutet system o sjövatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 29 November , 2012 Det ska finnas ett pluggat hål i bakkant cirkulationspumpen, på styrbordssidan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 29 November , 2012 Nää..finns inget sånt pluggat hål.kollade även på nya vattenpumpar på biltema o inget uttag alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 30 November , 2012 Kan denna sidan hjälpa dig tro: http://ockelbo.plars.org/album/vv/?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 3 December , 2012 Tack.bra sida.men har ju inget sånt utgående rör från min vattenpump.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 3 December , 2012 Jag kan inte din motor men spontant känns det som att ett par T-rör mellan motorns utgång och värmeväxlaren så du får en loop för gångvärmen innan växlaren skulle vara en ganska enkel lösning. Om du också monterar en ventil på ena T-röret så kan du styra kylvattnet så att du inte riskerar att motorn går för kallt. Det kanske finns mycket bättre lösningar men eftersom du inte fått så många andra förslag så tyckte jag att det kunde vara värt att skriva det jag fick upp i mitt huvud. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 6 December , 2012 Tack för tipset.har en slang klar som går från toppen.kanske kunde ha nåt från avtappningen under värmeväxlaren då o få cirkulation då.men då pumpas det väl inte runt..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 6 December , 2012 Min tanke är alltså att du ska leda om cirkulationen mha ventilen så att i stället för att den varma kylvätskan går direkt från blocket till värmeväxlaren, så går den via gångvärmeväxlaren. Där du idag har en slang som går rakt från blocket till värmeväxlaren kopplar du in en loop till gångvärmeväxlaren med en ventil så du kan styra hur mycket av kylvätskan som ska gå respektive väg. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 18 December , 2012 Från värmeväxlaren finns ju avtappningar..en för sjövatten o en för det slutna systemet..kanske kunde funka o sätta en koppling o slang till det slutna därifrån o därmed få nån cirkulation..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 December , 2012 Gångvärmaren vill ju ha så hett vatten som möjligt. Det vatten som går från blocket och in i värmeväxlaren ska då ledas till gångvärmaren. Sen tillbaka in i värmeväxlaren. Blir det för stort motstånd kan man ordna så att bara en del av kylvattnet går genom gångvärmaren. T.ex stor motor och liten värmare så shuntar man förbi en del av flödet. På vår MD11 som är en 23hk liten diesel går det fint att köra allt vatten genom en värmare från en personbil. Värmer även varmvattenberedaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 18 December , 2012 Ungefär som jag försökte få fram till TS alltså...fast du utryckte dig kanske lite tydligare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 December , 2012 Det normala sättet att ta ut gångvärme är att göra det före termostaten dvs ett uttag direkt i blocket. Till en del motorer kan man köpa en sk värmeuttagssats, den brukar monteras istället för temp.givaren som sedan sätts i värmeuttagssatsen. På min motor kunde man ersätta en zinkplugg med ett uttag. Retur från värmeelementet leds till ett T-rör före vattenpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser