salt 0 Postad 31 Januari , 2005 HEJ JAG SÅG PÅ EN NIMO 27 SOM STOG PÅ LAND OCH DÅ SÅG JAG ATT MIN BÅT SAKNAR UNDER DELEN AV BADBRYGGAN ALLTSÅ FAST BÄRPLAN MIN HAR BARA HYDRAL STYRDA TRIMMPLAN DEN JAG SÅG PÅ HADDE BÄGGE SÅ MIN FÅGA ÄR VAR KAN MAN FÅ TAG I ETT SÅDANT BÄRPLAN TACK PÅ FÖR HAND SALT ?-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 31 Januari , 2005 Hm, är det burkarna under badbryggan du menar? Har du en bild på din båt så är det nog lättare. Jag kan plåta vår Nimo nästa gång vi åker ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 31 Januari , 2005 Fasen vad jag blir less på folk som har en Nimo 27.a ... och varför ? ...jo därför att jag inte har någon själv. Om någon snuskigt rik person här vill ge bort sin...så ställer jag upp....eller...jag kan byta hugg mot min ryds oxå. ...ääh whatever..he he Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 1 Februari , 2005 Byta! hehe, nej jag har redan jolle till min Nimo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 1 Februari , 2005 ja ja..jag vet....jag är kass....skjut mig direkt. När jag tänker på det....hur många monterade drev på sina Nimo 27.or ? Vad jag förstår hade de flesta rak axel, men vissa satte även drev på dem, har ni nån uppfattning ? Ni har jädra fina båtar måste jag säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
--A-- 3 Postad 2 Februari , 2005 Hej, Bottenförlängningen som sitter monterad under badbryggan var enligt uppgifter jag hört orginal på de båtar som har rak axel. Vad jag har hört så sitter även denna tyå av bottenförlängning på Forbina 9000. Det skall ha producerats ca 110 st Nimo 27 när det begav sig på -80 talet. Min gissning är att de flesta monterades med rak axel och Ford maskin? Kan det vara 10 - 20% som har drevmontage? Skulle jag då vilja byta ut min Nimo? Knappast :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 2 Februari , 2005 Vi har drev på vår 27:a och bottenförlängningen och volvo... Måste ha ett guldex ;-) Hörde av en gubbe på ett varv att den där förlängningen hade något med bärigheten på båten att göra. Vi har en 30:a i vår båtklubb, på den modellen är förlängningen inplatsad i båten och motorn sitter ca 40 cm längre bak. Nimoboats kom väl underfund med sitt misstag att göra lösa burkar ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 2 Februari , 2005 Ja det ante mig att de flesta hade rak axel, men uppenbarligen finns det undantag. Kan väl erkänna att Nimo 27, Orrsär 850 och Saltö 31 är 3 av mina favoriter, men så är ju båtarna populära också. Vad skiljer Nimo 27 från 30.an ???? Förutom längden då.....visst ser de tämligen lika ut. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 2 Februari , 2005 Det finns två olika 30:or En som ser likadan ut som 27:an men med inbyggda burkar. Sen finns det en modell med akterdäck och flybridge på, se bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 2 Februari , 2005 Så här ser våra burkar och trimplan ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bozana 0 Postad 3 Februari , 2005 Skillnader mellan Nimo 27 och 30 (utan flybridge) Nimo 30 har förlängd akterruff ca 1 fot,bredare skarndäck i aktern,ruffrutor föröver i förruffen,förlängt skrov under badbryggan ca 2 fot,större badbrygga, ruffrutor på sidorna i akterruffen,motor propeller och roder flyttade ca 40 cm akteröver,högre toppfart med samma motoreffekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 3 Februari , 2005 Tack för era svar .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 3 Februari , 2005 Bozana. Vet du om det är så att 30s har drev men inte 30? En i båtklubben jag ligger i har en 30s med drev. Han sa att marchfarten va 23, max 28 med en AQAD 41. Vi ska byta vår 40:a till en 41:a i vår och jag funderar på vad man kan komma upp i för fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bozana 0 Postad 4 Februari , 2005 Hej mabe542 Jag har sett en Nimo 30 med diesel V8 och aquadrev i en tillsalu annons för något år sedan.Skillnaden i skrovet är att båtar med rak axel har en inbyggnad (upphöjning) i skrovet där axel,propeller och roder ligger för att få propellern att arbeta effektivare i färdriktningen.Är konstruktionen lika på 27 an?Jag har 230Hk i min Nimo 30 med rak axel och har samma fart som 30s med drev och 200Hk. Drevet är kanske lite effektivare men att 30Hk skulle gå förlorade verkar mycket,det beror ju även på hur toppfarten är uppmätt! Jag har ingen erfarenhet av fart på 27 an med AQAD 41. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 12 Mars , 2005 Här är en Nimo 27 till bra pris: http://www.blocket.se/view/4539171.htm?caller=shl_s&l=1&c=1&city=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser