Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
salt

NIMO 27

Rekommendera Poster

HEJ JAG SÅG PÅ EN NIMO 27 SOM STOG PÅ LAND OCH DÅ SÅG JAG ATT MIN BÅT SAKNAR UNDER DELEN AV BADBRYGGAN ALLTSÅ FAST BÄRPLAN MIN HAR BARA HYDRAL STYRDA TRIMMPLAN DEN JAG SÅG PÅ HADDE BÄGGE SÅ MIN FÅGA ÄR VAR KAN MAN FÅ TAG I ETT SÅDANT BÄRPLAN TACK PÅ FÖR HAND SALT ?-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, är det burkarna under badbryggan du menar? Har du en bild på din båt så är det nog lättare. Jag kan plåta vår Nimo nästa gång vi åker ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fasen vad jag blir less på folk som har en Nimo 27.a ... och varför ? ...jo därför att jag inte har någon själv. Om någon snuskigt rik person här vill ge bort sin...så ställer jag upp....eller...jag kan byta hugg mot min ryds oxå. ...ääh whatever..he he

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja ja..jag vet....jag är kass....skjut mig direkt. När jag tänker på det....hur många monterade drev på sina Nimo 27.or ? Vad jag förstår hade de flesta rak axel, men vissa satte även drev på dem, har ni nån uppfattning ? Ni har jädra fina båtar måste jag säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Bottenförlängningen som sitter monterad under badbryggan var enligt uppgifter jag hört orginal på de båtar som har rak axel. Vad jag har hört så sitter även denna tyå av bottenförlängning på Forbina 9000. Det skall ha producerats ca 110 st Nimo 27 när det begav sig på -80 talet. Min gissning är att de flesta monterades med rak axel och Ford maskin? Kan det vara 10 - 20% som har drevmontage? Skulle jag då vilja byta ut min Nimo? Knappast :roll:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har drev på vår 27:a och bottenförlängningen och volvo... Måste ha ett guldex ;-) Hörde av en gubbe på ett varv att den där förlängningen hade något med bärigheten på båten att göra. Vi har en 30:a i vår båtklubb, på den modellen är förlängningen inplatsad i båten och motorn sitter ca 40 cm längre bak. Nimoboats kom väl underfund med sitt misstag att göra lösa burkar ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ante mig att de flesta hade rak axel, men uppenbarligen finns det undantag. Kan väl erkänna att Nimo 27, Orrsär 850 och Saltö 31 är 3 av mina favoriter, men så är ju båtarna populära också. Vad skiljer Nimo 27 från 30.an ???? Förutom längden då.....visst ser de tämligen lika ut. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två olika 30:or En som ser likadan ut som 27:an men med inbyggda burkar. Sen finns det en modell med akterdäck och flybridge på, se bilden

post-5385-1394234336,4975_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnader mellan Nimo 27 och 30 (utan flybridge) Nimo 30 har förlängd akterruff ca 1 fot,bredare skarndäck i aktern,ruffrutor föröver i förruffen,förlängt skrov under badbryggan ca 2 fot,större badbrygga, ruffrutor på sidorna i akterruffen,motor propeller och roder flyttade ca 40 cm akteröver,högre toppfart med samma motoreffekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bozana. Vet du om det är så att 30s har drev men inte 30? En i båtklubben jag ligger i har en 30s med drev. Han sa att marchfarten va 23, max 28 med en AQAD 41. Vi ska byta vår 40:a till en 41:a i vår och jag funderar på vad man kan komma upp i för fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mabe542 Jag har sett en Nimo 30 med diesel V8 och aquadrev i en tillsalu annons för något år sedan.Skillnaden i skrovet är att båtar med rak axel har en inbyggnad (upphöjning) i skrovet där axel,propeller och roder ligger för att få propellern att arbeta effektivare i färdriktningen.Är konstruktionen lika på 27 an?Jag har 230Hk i min Nimo 30 med rak axel och har samma fart som 30s med drev och 200Hk. Drevet är kanske lite effektivare men att 30Hk skulle gå förlorade verkar mycket,det beror ju även på hur toppfarten är uppmätt! Jag har ingen erfarenhet av fart på 27 an med AQAD 41.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...