draco 2 Postad 6 Januari , 2007 hej jag är väldigt nöjd med 188c,jag kan köra med plotter samt ekolod samtidigt det är suveränt,ekolodet funkar med akterspegelsgivare upp till 30 knop funkar den felfritt sen börjar den flippra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 6 Januari , 2007 Då är ju mina 164 kg på 100 hk förgasare 4-takt helt ok ! pga av tillverkningstekniken, hämtat ut en motor test ... Nya Yamaha F100 har fyra cylindrar i rad och en cylindervolym på 1 596 cc. Motorn har dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) och 16 ventiler. I och med lanseringen av F100 och lillasyster F80, har Yamaha, som första utombordstillverkare infört 4-ventilteknik på utombordare i den här storleksklassen - en teknik vanlig på bilar och MC. Yamaha införde för övrigt fem ventiler per cylinder på MC redan i mitten av 1980- talet. F100 har fyra förgasare - en för varje cylinder. För att förbättra accelerationsegenskaperna har de var sin accelerationspump. F100 har en insugningsmodul med långa tuber, vilket bl a ger motorn högt vridmoment i låg- och mellan registret samtidigt som ljudnivån sänks. Tändsystemet på Yamaha F100 kontrolleras av en mikrodator, som ger optimal och ren förbränning på samtliga varvtal. Istället som konkurrenterna använda sig av block från en bilmotor, har Yamaha konstruerat en motor helt utifrån marknadens krav (4-taktarens fördelar kombinerat med 2-taktarens låga vikt) Nackdelen med att använda sig av block från bilindustrin är att förhållandet vikt/effekt blir högt. Hondas BF115 väger 225 kg jämfört med Yamahas nya F100 164 kg (för övrigt tre kilo mindre än Yamaha 100 hk 2-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatbuyer 0 Postad 28 November , 2012 Jag har en Omega 30S från 1986. Alla instrumenten är från början monterade på en rigg över den skjutbara flexiluckan till ruffen. Rev ut alla gamla instrument i våras och ersatte med en ny Garmin 720S. Jag tänkte då att den har dubbelt så stor display och att det borde inte bli något problem med att hålla koll på den från rodret. Men plottern känns för långt bort. Får hela tiden förflytta mig över skotskenan för att exempelvis zooma. Funderar på att, på något sätt, montera plottern direkt framför skotskenan, som sitter mitt i sittbrunnen. Någon som har gjort något liknande och har tips om hur man löser det på ett bra sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 29 November , 2012 Har du ett lagunfäste till ett bord i sittbrunnen finns det en fästplatta att köpa där du kan montera plottern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 29 November , 2012 Jap. Laguna fäste funkar kanon. Det har jag. Lång sittbrunn och det skulle behövas en 32 tummare annars . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatbuyer 0 Postad 29 November , 2012 Tack för svaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 30 November , 2012 Såg denna snygga lösning på en Omega 42. Plottern monterad på ett laguna-fäste. Snyggt- enkelt-praktiskt. Har man ratt sätter man den annars på styrpedistalen. Har själv en 720, 7 tum blir för litet längre bort än alldeles framför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sator 25 Postad 5 December , 2012 Lagunafästet..Varför tänkte jag inte på det????? Har funderat på samma sak. Det är ju smidigt, och man behöver inte borra mer i båten..Perfekt när man inte kappseglar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 6 December , 2012 Enkel lösning låda under rorkulten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 6 December , 2012 Inser inte ni att när man sätter en plotter på ett Laguna-fäste, löper stor risk att storskotet kan linda sig runt vid gipp(om den sitter framför skorskenan), och dra med sig plottern ut i havet? Eller är det så att det bara inte händer? Vore lite synd på det om man lagt ner sjutusen på en plotter och så försvinner den ut i havet när man slöseglar? På vår Maxi 909 har vi satt en teak-bräda med plastexpander som håller den fast i skenan som finns vid luckan, och vi klarar oss med en Garmin620, med 6 skärm, och då sitter den ca 2 m från rorkulten, och med en vettig rorkultsförlängare kan man gå fram om man och samtidigt ha kontroll på båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 10 December , 2012 davidlobster skrev: Inser inte ni att när man sätter en plotter på ett Laguna-fäste, löper stor risk att storskotet kan linda sig runt vid gipp(om den sitter framför skorskenan), och dra med sig plottern ut i havet? ---------------------------------------------- Ja! håller med. Det kan mycket väl hända och det kan även finnas risk med plottern bakom skotskenan i vissa fall. Det har varit grymt nära för mig, men jag har hunnit haka loss i sista stund trots att plottern är placerad bakom storskotet, på styrpedistal (bilden visar var det hakat i) Jag kommer nu att åtgärda detta genom att göra om helt. Kommer att kapa bort det som sticker ut och sätta en högre skyddsbåge för att det skall löpa förbi utan ihakningsrisk. Man bör nog därför betänka det du skriver och iaktta hur det fungerar för att se om det är en bra plats eller ej, om det går att ha plottern där överhuvudtaget, Alltid en fördel om man når plottern från rorsmansplatsen men det kan ha sitt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunerotting 1 Postad 16 December , 2012 Jo ,risken är stor att det fastnar i storskotet. Har varit nära ett den åkt med ett par gånger. MEN hitintills den bästa placeringslösningen jag kommit på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser