Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
Mathias78

Någon som har konverterat Omc cobra till Alpha drev?

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om det är någon som har erfarenhet av drev konvertering, från Omc Cobra till Alpha one. Är det svårt, är det bara gen2 som passar på ombyggnads kitten? Läste att drevet behövde viss modefiering vad var det?

Har lite svårt att bestämma mig hur jag ska göra med det gammla slitna Omc drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det inte enklare att renovera ditt gamla , så du slipper massa mod mm. Eller ett nytt SX , om nya modellen passar in ....? Jag själv har Cobra SX från -95 och tycker dom funkar bättre än dom Ahlpa G1 och G2 jag tidigare ägt . Vad är det du har problem med !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag inte har missuppfattat allt helt galet så värkar det svårare att få dit ett sx drev. För då behövs ny vatten pump och det måste byggas om med annat pivåhus för växelvajern inte passar mm så ett sånt kitt blir dyrare än ett alpha. Och mitt gamla Cobra drev är det fel utväxling på :-( Men har gått förut så får kanske gå en sommar till.

Kan ha fel om sx drevet om det är så får gärna någon säga till! !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men , om du har ett Sx redan som funkar ,trots utvxl , så sitter det väll redan impeller på motorn ? Så är det på mina motorer . Utvxi kan kompenseras med annan stigning på proppen . Har du dubbelmontage blir det lite annat att fundera på . Ett nytt överhus , med rätt utvxl, kostar 25 på Drev.se . ( sx va så pass ok i sitt utförande att VP tog över från Omc) mitten 90 tal .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart det kan kompenseras, men det blir kanske inte optimalt..

Vad kör du med nu?

Motor? Utväxling? Propeller? Maxvarv? Slip?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ett Omc cobra drev och har efter gårdagens rivning hittat vart det har tagit in vatten, lagret mot impelerpumpen  har dåren före mig bytt halva lagret. Lager banan är helt slut vilket har gjort att p-boxen har blivigt skrot eller snudd på förintats.

Det jag vet är att jag har en 5l V8 Omc och på drevet står det 4,3l

Stigning på proppen mins jag inte och slip vet jag in vad det är maxvarv ingen aning ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NU så är Cobra drevet fixat :) Tätade om under huset själv. Sen överhuset rev jag och gjorde rent från gammla packningar själv, och sen lämnade jag in det och fick det in shimsat och tätat på Blge Propeller service. Dom prov tryckte även under hus åt mig.  ca 5200kr har dett kostat mig så jag är mycket nöjd. Billigare än så kunde jag nog inte komma undan :-D 

Så får jag leva med lite knasig utväxling, ska prova med en fyrbladig alu prop få se vilken slipp det blir :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...