Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
SeaMaster560wa

Hjälp med signaler vid dimma!

Rekommendera Poster

Då fortsätter jag med lite frågor. Vissa är givetvis kanske meningslösa och ger inget men jag skriver ner dem ändå så får man själv välja om man vill svara eller inte.

46. Vad betyder följande förkortningar på sjökortet?

Kl: 

Bga: 

Tk: 

La: 

Krk: 

Tvl: 

Lycka till wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...några kan jag...en del får jag gissa på:

Kl: Kummel

Bga: Brygga

Tk: ?

La: Lera

Krk: Kraftkabel?

Tvl: Tavla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så illa gissat :)

Kl: Rätt

Bga: Rätt

Tk: 

La: Rätt

Krk: Rätt

Tvl: Rätt

Ändrat mitt svar på Krk då jag skrev att svaret var fel då det var rätt svar! Sorry!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Tk.=Telekabel

Krk.=Kraftkabel

Lägg märke till punkten efter förkortningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Återigen den gamla boken från -73

post-10014824-1394237336,9591_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att Du fick plocka fram boken och damma av den igen \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Annars ett väldigt fint år den trycktes \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Året efter min son födds. Ha ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Vilka lanternor ska en segelbåt som är 9 m lång föra när den gör fart genom vattnet på natten?

2. När samma båt startar motorn och går för att söka hamn i mörkret?

3. Hur ser man att det är en linfärja på dagen?

4. Hur kan man känna igen en ankarliggare på dagen?

5. Hur kan man känna igen en ankarliggare på natten?

Lycka till smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! laugh

Det verkar som att lite kunskap ändå finns kvar i min dimmiga hjärna! cheeky Nu har jag visat mig på styva linan ett par gånger så nu avvaktar jag lite...men jag kan även frågan efter...angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Lämnar också en lucka så någon annan får möjlighet att svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. En segelbåt skall föra grön styrbordslanterna och röd babaordslanterna, som lyser från rakt föröver till två streck akter om tvärs. Dessutom en vit akterlanterna som lyser från två streck akter om tvärs på styrbords sidan till tvåstreck akter om tvärs på babaordssidan.

Det finns sammansatta lanternor för styrbords och babaordslanternan.

Den vanligaste typen av lanternföring som är lämpligast vid segling innomskärs.

De tre lanternorna kan också föras i en sammansatt lanterna i masttoppen med samma färger och lysvinklar. Passar bäst vid segling utomskärs.

2. När en segelbåt startar motorn blir den med automatik att betraktad som en motorbåt. De skall således förutom SB- och BB-lanternor, akterlanterna även en vit topplanterna som är pla cerd minst en meter över sidolanternorna och har en lysvinkel från två streck akter om tvärs på styrbordssidan till två streck akter om tvärs på BB-sidan. Den skall naturligtvis lysa föröver till skillnand mot akterkanternan som lyser akterut.

3, Att det är en linfärja ser väl alla. Ett pråmliknande flytetyg som är gult och dras med en vajer och har en grov styrvajer på andra sidan. Dessutom står det i sjökortet att det är en linfärja.

Nu var det ju inte det du ville veta, men jag skulle misstänka att den kan ha två klot över varandra - ej manöverfärdigt fartyg. Ej helt säker.

4. En ankarliggare skall föra ett klot som syns runt om.

Om man inte ligger i eller nära farled är detta inte nödvändigt. Jag har visserligen både klot och kon (för segelbåt som går med motor och seglen uppe) ombord, men har aldrig använt dem. Svajakrar man - som jag ofta gör - så lägger man sig så att det inte är nödvändigt att för nån klot.

5. En ankarliggare på natten skall föra ett runtomlysande ankarljus.

Fast i praktiken gäller samma som för dagermärket. Jag har aldrig haft nån ankarlanterna tänt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju så att en del sker måste man kunna. 

På en del frågor bör man vet var man hittar rätt svar.

Mycket spelar i praktiken ingen roll om man kan eller inte. Fast det kn ju va kul att vetat var man kan slå upp svaret om det skulle komma nån frågvis yngling och försök sätt en på pottkanten \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> (i och för sig inte så svårt)

Det ex jag har här hemma av Navigation under ansvar är tryckt 1968 och det hade jag första gången jag läste skepparexamen. Läste skepprarn som repetiton andra gången nån gång på1990-talet och den då nytryckta boken har jag alltid i båten. Det ändrade sig ju en delunder den perioden. Prickar mm

Du frågade om lanternor. Kom en gång på natten och möter en  båt som hade en röd lanterna ganska långt ner, nån meter över vattnet. ca 10 meter upp i luften hade den en vit lanterna och ytterligare ca 10 meter upp en röd lanterna. När jag passert båten noterde jag att den hade en vit lanterna i däckshöjd och ca 20 meter upp ytterligare en vit lanterna. 

Vad var det för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt toaen!

Nu var inte det någon kritik på något sätt till Hemingway. Inte för att jag tolkade ditt skrivande som det heller utan vill bara skriva det som ett förtydligande. Yngling och yngling vet jag inte men när man nästa år fyller 40. Men dock är jag nog väldigt sen med att lära mig alla dessa regler till sjöss......men bättre sent än aldrig.

Såg förresten Din bil på jobbet igår, problem eller bara service?

Din fråga var lite klurig men jag gissar på ett fartyg längre än 50 meter.

Mvh Kent-Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röd - vit - röd = fartyg med begränsad manöverförmåga

Vit - vit = INGEN RIKTIG ANING! När jag lärde mig ljus så skulle det betyda kommendör men det visas ju bara vid kaj/ankare och då borde fartyget visa ankarljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite som en bogserare, utan att fundera så mycket på det.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaså det är du

Servisen gick bra. Reparationen av besikningsanmärkningrna gick inte lika bra. Den tid då jag hade möjlighet att ta mig till Uddevlla för att åtgärd elektronifelen kommer att ge mig körförbud. \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Bilar idag har allt för mycket onödig elektronik som krångla och är onödig och dyr att reparera.

Varför skall man lösa ett problem enkelt med RK, om man kan krångla till det med en elektronikbox bara för att tillfredställ datafreakerna.

Nu var det där med yngling inte bara riktad till dig. Det värsta är ju yngre de är destå snabbare i hjärna är de jämfört med en utlevad gubbe.

Nej båten var ca 40 fot och en nöjesbåt.

Vad var det för båt.

Nyttig övning inför det verkliga livet.

Fast - det är en slamkrypare. Skepparen borde nog ha läst förarinyg.\cheeky\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/tounge_smile.gif\ title=\cheeky\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom igen då, upplys oss - snart dags för nyheter och sängen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu, du anger lite intressanta mått (i förhållande till längden 40 fot).

Red over white - fishing tonight

(och den nedre röda var helt enkelt hans babord)

 

Kan det vara en fritidsmotorbåt som i mörkret lyser fiskare för att han trollar? Då blir det ju nästan rätt vilket jag uppfattar på din skrivning att han gjorde.

 

EDIT: Givet 10m så är det väl snarast en segelbåt för motor jag kan få till med resonemang enligt ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten var 40 fot och hade en lanterna 20 meter upp måste det ha varit en segelbåt...jag har då aldrig sett en motorbåt som är 12 meter lång och 20 meter hög. surprise

Sen skrev du att det var en slamkrypare...betyder det att skepparen förde fel lanternor? cheeky

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställer en ny fråga:

Säkerhetsutrustning ombord, nämn de 4 viktigaste.

Blir intressant att se vad ni prioriterar. Jag avvaktar er och lägger mitt förslag lite senare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ankare, Brandsläckare, en vass kniv och flytväst i den ordningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju ett talesätt som säger: du är inte så dum som du ser ut.

Det var en stor segelbåt (bedömde den som runt 40 fot), som kom för fulla segel, halvvind för babaords halsar, på väg västerut i Tångenrännan (riktning mot Smögen).

Jag borde sett en röd lanterna i däckshöjd.

När man kommer på lite avstånd - innan ser själva båten - ser ju lanternkombinationen en smula underlig ut.

Dessutom hade man tänt topplanternan för motorgång och även den trefärgade masttoppslanternan för segling.

Om skepparen var okunning om vilka lanternor han skulle föra, om han bett någon tända lanternorna och som inte hade nån aning och slagit till alla strömbrytare det stod lanternor på eller om det bara fanns en strömbrytare för samtliga lanternor, har jag ingen aning om. Det såg onäkligen mystiskt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankare, Brandsläckare, kniv och för seglare livsele med säkerhetslina med tre krokar.

Jag har seglarväst med inbyggd livsele.

Sen finns det ju en del annat som jag inte skulle kunna tänka mig segla utan tex pappersjökort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...