Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
SeaMaster560wa

Hjälp med signaler vid dimma!

Rekommendera Poster

Gäst Hemingway

Sea Master

Då förstår jag att det kan vara svårt att fråga lärare.

Då jag enbart har gammal litteratur att tillgå undvek jag att lämna ett svar som ev. kunde vara fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med därav läser jag till mitt intyg. Dock tycker jag att infomationen på internet inte alltid stämmer överens. Och tittar man även på en del svar här så stämmer inte heller de överens. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag tolkar Era svar korrekt och sammafattar så innebär frågan i första inlägget:

Om fartyg synligt i dimman och ligger i Din långskeppslinje.

2: En kort signal (jag girar styrbord)

Om fartyg inte synligt i dimman:

2. Ingen signal

Har jag fattat Er rätt då?

MVH

Kent-Olof

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Information hittad på nätet ska man alltid ta med en nypa salt, för att inte tala om information man får på forum! Det gäller att vara källkritisk och se till att man får sina fynd bekräftade av pålitlig källa.

När det gäller dina grundfrågor så har vi väl inte fått 100% bekräftat vad som är korrekt. Dock tycker jag att resonemanget som förts i tråden kommit fram till ett logiskt svar: Du möter en segelbåt som går för segel och du ska svara en lång signal eftersom du sitter i motorbåt. För mig är det logiskt eftersom (som jag skrev tidigare) ljudsignalerna då representerar lanternorna om fartygsidentifieringen var begränsad av mörker.

Det är också logiskt att man inte ger kursändringssignal om man inte ser varandra som flera skrivit i tråden. Dels för att man ju faktiskt inte vet exakt var den andre befinner sig i förhållande till den egna positionen men också för att det skulle bli ett väldigt tutande om folk signalerar så fort de girar i dimman.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Jag köper ditt resonemang helt o hållet. En lång signal vid icke synbart fartyg vid dimma. Enligt mitt läromedel här hemma betyder en lång signal:

1 st lång signal betyder uppmärksamhet, varning.

Tack Flintstone och ni alla andra yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattar det:

I ditt första exempel: Det beror ju lite på hur det ser ut runt den egna båten, du kanske har grynnor om styrbord vilket gör att du inte kan gira dit. Det känns lite för komplicerat så jag tror vi kan förutsätta att segelbåten inte är synlig, det är ju trots allt en fråga för förarintyg.

I ditt andra skulle jag säga att du ska ge en lång signal. De frågar inte vad du ska svara utan vilken signal du själv ska ge. Så du ska ge en lång signal varannan minut.

Observera att mitt svar är obekräftat men så hade jag svarat i testet efter att ha läst den här tråden på forumet! wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill Ni testa Era kunskaper mer?

Vad betyder ABC åtgärder?

 

(denna kan jag svaret på men ville bara göra forumet lite med båtinriktat)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahaha det blir rätt rörigt smiley Jag står fast vid min sammanfattning tilsvidare och så får vi se om det bekräftas eller inte. Hade inte tänkte göra provet förens om någon månad wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har annars sjövägsreglerna här... För signaler kan du ju scrolla ner till regel 35-36.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, nån sorts kuggfråga? ABC-åtgärder är ju åtgärder vid olycksfall, Andning, Blödning, Chock -Kontrolleras/åtgärdas i nämnd ordning. Fast det är ju inte båtinriktat, utan mer allmänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix ingen kuggfråga utan den finns med på min läroplan för förarintyg

Misstänker att det skulle finnas en länk i Ditt tidigare inlägg?

Annars är svaret korrekt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Har konsulterat boken Navigation från 1973. Författare: Nils Arnell och Sven Ekstrand.

Enligt denna ska signalen D _ . .  med högst 1 min mellanrum begagnas av Fiskefartyg (över 12,19 meter) sysselsatt med fiske.

Fartyg som bogseras, eller om flera än ett bogseras, endast det sista släpet, ska med mellantider av högst en minut avge följande signal B _ ...

Men jag reserverar mig boken är rättad och tryckt 1973.

Själv tog jag mitt förarintyg 1963, det har nog hänt en del sedan dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hos mig är de signalerna

lång kort kort infattas av:

- Ej manöverfärdigt fartyg

- Fartyg med begränsad manöverförmåga

- Fartyg hämmat av sitt djupgående

- Segelfartyg

- Fartyg som fiskar eller bogserar

Den andra stämmer med mitt underlag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och där fick vi bekräftelsen från en pålitlig källa!-------------------------------- 



Regel 35 – Ljudsignaler vid nedsatt sikt 

I eller nära ett område med nedsatt sikt ska de signaler som föreskrivs i denna regel avges, såväl vid dager som under mörker, enligt följande:

A. Ett maskindrivet fartyg som gör fart genom vattnet ska med högst 2 minuters intervall avge en ljudsignal bestående av ett långt signalljud.


B. Ej manöverfärdiga fartyg, fartyg med begränsad manöverförmåga, fartyg hämmade av sitt djupgående, segelfartyg, fartyg sysselsatta med fiske och fartyg som är sysselsatta med att bogsera eller skjuta på ett annat fartyg ska med högst 2 minuters intervall avge en ljudsignal bestående av tre signalljud i följd, nämligen ett långt följt av två korta, i stället för de signaler som föreskrivs i a eller b. 



Klart som korvspad! \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

EDIT:

Editorn strulade till formateringen något vansinnigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej SeaMaster560wa

Ett gott råd till så det blir rätt på Förarintyget.

Frågorna där och situationer där är konstruerade.

Så se till att du svarar det rätta svaret som de vill ha!

Om det sedan är rätt eller fel efter g:a/ nya regler, verkligheten eller vad som, strunt i det. Bara du får rätt ppå provet.

I praktiken är det alltid mer komplicerat och det följer aldrig skolboken.

Jag har visserligen inte seglat speciell mycket i dimma, oftast blåser det inte då, eller svagt, men jag har aldrig behövt avge signal eller hört just mer än några enstaka tutanden. Jag har dessutom aldrig mött någon båt i dimma. Andra har säkert helt annan erfarenhet.

I verkligheten gör man så som det passar bäst för den situationen man är i. Det är det som kallas för gott sjömanskap. Verkligheten bryr sig inte om boken. Sunt förnuft räddar däremot situationer.

(Off Topic. En gång för länge sedan skulle jag på en examensuppgift beräkna fjäderkonstanten för en lastbil med ett visst antal ton på flaket. Jag fick fel. Men sedan rätt. Examinatorn tänkte sig bara ett hjul. Jag svarade: Har du sett en enhjulig lastbil någon gång? Sedan kollade de mina beräkningar igen och jag fick rätt.)

Så svara så det blir rätt enligt boken på provet.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag resarverar mig som sagt. boken är från 1973.

post-10014824-1394237336,4179_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Läs gärna under Anmärkningar i högerspalten.

post-10014824-1394237336,4858_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Ännu ett

post-10014824-1394237336,5552_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur svårt kan det vara?

 

Regel 35 – Ljudsignaler vid nedsatt sikt

Inom eller i närheten av ett område med nedsatt sikt skall i denna regel föreskrivna signaler, såväl dag som natt, avges enligt följande:

a. Maskindrivetfartyg,som gör fart genom vatten, skall med mellantider av högst 2 minuter avge en signal bestående av ett långt signalljud.

b. Maskindrivet fartyg, som är på väg men som har stoppat och ej gör fart genom vattnet, skall med mellantider av högst 2 minuter avge en signal bestående av två långa signalljud med ett uppehåll mellan dem av omkring 2 sekunder.

c. Ej manöverfärdigt fartyg, fartyg med begränsad manöverförmåga, fartyg hämmat av sitt djupgående, segelfartyg, fartyg sysselsatt med fiske och fartyg som bogserar eller puffar annat fartyg skall, i stället för under a. och b. föreskrivna signaler, med mellantider av högst 2 minuter avge en signal bestående av tre signalljud efter varandra, nämligen ett långt följt av två korta.



Regel 19 – Fartygs uppträdande i nedsatt sikt

a. Denna regel är tillämplig på fartyg som ej är i sikte av varandra,när de framförs inom eller i närheten av ett område med nedsatt sikt.

b. Varje fartyg skall framföras med säker fart anpassad till rådande omständigheter och nedsatta siktförhållanden. Ett maskindrivet fartyg skall ha fram- drivningsmaskineriet klart för omedelbar manöver.

c. Varje fartyg skall ta vederbörlig hänsyn till rådande omständigheter och nedsatta siktförhållanden vid tillämpningen av reglerna i sektion I i detta kapitel.

d. Fartyg,som enbart med hjälp av radar upptäcker närvaron av ett fartyg,s kall utröna om en närsituation är på väg att uppstå och/eller om risk för kollision föreligger. Om så är fallet skall det i god tid göra undanmanöver och när en sådan åtgärd innebär kursändring skall följande om möjligt undvikas:

1) kursändring åt babord för fartyg som befinner sig för om tvärs, dock med undantag för fartyg som upphinns

2) kursändring i riktning mot fartyg som befinner sig tvärs eller akter om tvärs.

e. Med undantag för det fall då risk för kollision konstateras ej föreligga, skall varje fartyg som hör ett annat fartygs mistsignal, vilken tycks komma från något håll för om tvärs, eller som ej kan undvika en närsituation med ett annat fartyg för om tvärs, minska farten till den minsta möjliga med vilken det kan hålla sin kurs. Det skall om så erfordras helt upphäva framfarten och under alla förhållanden framföras med yttersta försiktighet till dess fara för kollision är över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag har också kollat Medborgarskolans Kurslitteratur för Förarintyg Ostkusten publicerad 2008 och kan inte hitta någonting som berör dessa signaler. Där tar man endast upp signalen SOS. Men det är ju möjligt att man återinfört detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Visst är det så men man vill samtidigt förstå sig på hur det är uppbyggt och jag tror jag börjar få kläm på det lite nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

bhemac

Tack för Ditt klargörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tydligen väldigt svårt, iaf för mig. Tycker det är ganska så rörigt. Jag är helt med på regeln 35, dock är det var jag ska avge själv när jag hör den signalen som jag har tyckt vara rörig. Men men jag studerar vidare. Tack så länge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag uppfattat saken rätt så ska du egentligen inte reagera på den andra båtens signal. Du ska bara tuta på varannan minut med den signal som gäller för din båt.

Om fråga 2 är ställd på det sätt du skriver så är det ju faktiskt inte en reaktion de efterfrågar utan bara vad du ska ge för signal i dimma. Det är det jag tror Kalmans inlägg vill förklara...tänk inte för mycket utan svara bara på frågorna. De som skrivit dem försöker nog inte få dig att kugga med hjälp av kuggfrågor...\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

EDIT:

Läste fråga 1 igen...där frågar de ju vad du ska göra när du hör signalen. Där skulle jag skriva: Ingenting, annat än hålla uppsikt efter segelfartyget och vara beredd att hålla undan om så krävs. Fast det kanske är helt fel iofs...\indecision\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/whatchutalkingabout_smile.gif\ title=\indecision\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så rätt flinta!

Med tilläget farten ska anpassas till sikt och rådande omständigheter, dvs, sakta framåt och skärpt utkik.

Jag tror att man blandar ihop mistsignaler och manöversignaler.

Väldigt sällan man hör dessa ovanliga mistsignaler från fartyg som har begränsad manöverförmåga, hämmat av djupgående, bogserare, puffare och dylika.

Som skrivits tidigare vid dimma är det sällan någon vind, segelfartyg som då är på väg går med all sannolikhet för maskin och ger då mistsignal som för maskindrivet fartyg.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill Ni ha mer frågor eller ska vi låta tråden vara då jag är VÄLDIGT NÖJD med de svar och hjälp jag fått laughyesyes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då du är nöjd med svaren så kan du ju göra vad du vill med tråden...personligen skulle jag gärna se fler frågor i ämnet! smiley Inte för att jag tror att jag kommer kunna svara på så många men eftersom dina två första frågor gjorde att jag lärde mig något så finns det ju stor chans att lära sig ännu mer!

yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Tycker att Du ska fortsätta att fråga. Vi alla är ju här för att bistå varandra med vettiga svar, och har man inga vettiga svar kan man i alla fall ha den goda smaken att låta bli att svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...