Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
SeaMaster560wa

Hjälp med signaler vid dimma!

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Håller på att läsa till förarbevis och har fastnat vid en fråga. Har googlat runt utan att bli speciellt mycket klokare av det tyvärr. Så jag tänkte att slänger in min fråga här.

1. I dimma hörs en lång och två korta signaler med 2 min mellanrum rätt förut. Vad gör Du i Din lilla motorbåt?

2. Vilken signal ska Du själv avge?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara måste - om du inte vet: 5 korta signaler

Glöm det, googlade lite om mitt minne var grumligt. Fel ordning på korta och långa i mitt resonemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske inte var helt fel ute med mitt (redigerade) resonemang. Jag tolkar det som enligt denna länk:

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofartssektorn/Batliv1/Kunskap--kompetens/Signaler/

 

D - Håll undan. Jag manövrerar med svårighet.

 

Svar torde vara med lämplig manöver beroende på åt vilket håll som är lämpligt (Styrbord normalt - E . ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken så jag googlade också. Enligt den här sidan: http://www.alltombat.com/tips/morkernavigering-bade-spannande-och-kravande-1044.html är svaret på fråga 1 att det är en segelbåt som går för segel.

Går du för segel tutar du en lång och två korta signaler varannan minut.

På fråga 2 antar jag att man måste veta vad man själv sitter i för båt och ge identifikationssignal för denna. Seglar man svarar man med samma signal och är man motorbåt signalerar man en lång signal (4–6 sek.) varannan minut (enligt länkad sida). Man kan ju också ligga för ankar, driva med motorhaveri m.m. vilket ger andra typer av signaler.

Anledningen till ljudsignalerna är ju att ersätta direkta anblicken av de andra fartygen/lanternljusen som ju inte syns i dimma. Man ska därför tala om ljudligt vad man är för typ av båt så att väjningsreglerna kan fungera trots att man inte ser varandra.

Mvh

Fred

EDIT:

Ah, läste nu TS inlägg lite bättre! Du sitter i en motorbåt vilket gör att du ska väja ordentligt för seglebåten (företrädesvis åt styrbord) och svarar med en lång signal varannan minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både troligare och rimligare än min slutsats.

 

EDIT:

Som seglare vågar jag - Intressant att det är samma signal som ges vid nedsatt/svår manövrerat fartyg och för segel. Kan ju ge mig själv ett halvt rätt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit o kollat på den sidan tidigare och tycker det svar också ligger närmast till hands. Dock tycker jag det kan vara lite svårt med att veta vad jag ska svara med för signal :) Men det är nog som Du skriver att man ska gira styrbord.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Slänger in 2 frågor till wink

1. Vill signal skall avges om man vill gå om på styrbordssidan i en trång farled?

Svar: 1 kort signal

Nu till mina frågor.

1. Vilken signal ges om det är OK?

2. Vilken signal ges om det inte är OK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.. Inte fan ska du gira åt nåt håll alls så länge ni inte har visuell kontakt. Du har ingen aning om var den andra båten är. Dimman luras. Ska du gira och ni är inom synhåll f varann så bör du dessutom göra klart med ljudsignal att du avser ändra kurs.

Men att gira bara för att du hör en mistlur är inte att rekommendera. Kanske girar du rakt mot honom istället...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Normalt ger man samma signal tillbaka för att säga Ok.

2. Att  något inte är Ok kan ju vara lite känsligt då man kanske inte vet alla skäl till varför det andra fartyget anger en viss avsikt. Då svarar man med upprepade korta signaler, fem korta. Kan ju till exempel vara så att det andra fartyget inte ens kan gira babord av något skäl.

 

 

Än en gång, det var några år sedan så hitta gärna fler källor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis skall man inte börja svänga runt i blindo. Svaret avser ju i det här fallet snarast att man uppfattat situationen och man anger sin intention. Giren i sig kan vänta, snarare drar man av lite på gasen och kanske kollar lite närmare på sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som jag och pojken satt och diskuterade men vi blev osäkra iom att frågan ställdes som den gjordes. Så vad ska jag då avge för signal? Ursäkta att jag är så trög men det snurrar i huvudet på mig nu med alla dessa prickar, signaler och väjningsregler........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I övningsexemplet måste det vara korrekt att signalera styrbord gir eftersom det i testen framgår att signalen kommer RÄTT FÖRÖVER. Att detta är en situation som inte är fullt ut rimlig får vi skylla skolboksformatet för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju vara så att dessa saker är lite genomtänkta. Det var så länge sedan jag tog min skeppare att jag glömt av saker och på det sätt jag använder båten har jag inte så stor användning av kunskaperna om signaler. Kunskap som inte nyttjas försvinner lätt...angel

Om du ser saken med signaler för det de är tänkta för så kan du säkert se att det finns ett system. Tanken är ju att identifiera fartyget för andra fartyg så dagersignaler, lanternor och ljudsignaler för respektive fartyg liknar säkert varandra på något sätt. Det är antagligen inte så att de som bestämde dessa någon gång för länge sedan bara tog ett antal signaler och satte dem på respektive fartygstyp på måfå.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig att hitta någon röd tråd men gör ett försök så kanske det klarnar! smiley

Mvh

Fred 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet är det ju ganska tydligt att segelbåts-signal visar på den förhållandevis begränsade manövrerbarhet båttypen har. Att svara med en kort för att visa att du är motorbåt sammanfaller med högerreglen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ser risken att det blir lite väl mycket tutande i farlederna. Den andre tutar: Jag är segelbåt, jag i min motorbåt tutar Jag är motorbåt OCH Jag girar styrbord. Den andre tutar OK. Blir rena blåsorkestern! cool

Frågan är dock ifall det räcker att jag i min motorbåt tutar Jag girar styrbord, rent regelmässigt alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeln blir som jag ser det begränsad till att blåsa signal för respektive båttyp, så länge man har koll så behöver man ju inte lägga på fler stämmor. Hur trevligt det än må vara med lite bläckblås i dimman.

Att tuta segel eller motor måste man ju oavsett om någon svarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast då är det väl en lång man ska tuta om man sitter i motorbåt? (Du skrev tidigare att man skulle svara med en kort vilket betyder styrbord, så jag blev lite förvirrad...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta ingår inte i rätt eller fel förfarande, Men ..ett vanligt Ok vid ljus eller ljud är oftast bara två snabba ..bip..bip.... Någon som känner igen det ? Även vid radiokommunikation avslutas ibland med två snabba tryck på 'Talk knappen'.. Fast nu kanske man inta får alla rätt på skrivningen om man går efter detta :-D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så? Då fick vi det utrett! smiley

Jag vill tacka TS för en väldigt kul fråga som gjorde att jag lärde mig något nytt om båtliv! laugh yes Det finns hopp för MarinGuiden ändå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker inte man godtyckligt ska signalera för styrbordsgir då du isf antas lägga om kursen ganske omgående. Vad vi vet i frågan är att du sitter i en motorbåt. Det är dimma och vi ser inte varandra.Att du hör något som verkar komma rätt för om dig (låt oss tillomed säga att så faktiskt även är fallet för att erkänna frågans korrekthet betr var ljudet faktiskt kommer ifrån). Ok, så nu vet du även att du möter en segelbåt/fiskebåt e dyl.

Vad du INTE vet i praktiken (och teoretiskt ej heller får upplysning av i frågan) är kurs, avstånd, fart m.m hos den andre.Säg att båten är 30m framför dig, med en kurs och fart som placerar honom på din styrbordssida OM DU INTE girar när ni mötts. Allt väl alltså. MEN om du skulle girat innan ni mötts, utan att veta fart kurs osv hos den andre så säger det pang. Klart bättre då, att ge korrekt signal (lång) och avvakta med ev väjningar tills ni ser varandra.

EDIT St Anna hann in med att man inte får anv manöversignalerna, medan jag försökte förklara VARFÖR man inte ska anv dom

EDIT 2: Lite textförändringar för att få det mer förståeligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SANT! Jag har med er andras hjälp röra ihop det.

Den samlade bilden blir att segelbåt skall ge lång - kort - kort och motorbåten skall ge lång.

 

Att manöversignal endast får avges vid visuell kontakt låter väldigt bekant från de gamla böckerna.

 

Konstigt att man ser så många klistermärken med kardinalmärkena på (som ändå är relativt lätta att lära) och så få med ljudsignalerna som vi här visat inte är så enkla (kanske är så att alla som inte skrivit tycker vi är idioter som inte kan detta självklara på våra fem...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt inga manöversignaler utan att man är i synhåll till varandra.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

johzac skrev:

(kanske är så att alla som inte skrivit tycker vi är idioter som inte kan detta självklara på våra fem...).

Tro mig, det hade vi fått veta om så var fallet! cool Håller förövrigt med dig helt, ljudsignalerna (åtminstone de vanligaste) skulle finnas med på klistermärkena. Samma gäller lanternföring för de vanligaste fartygstyperna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som en lämplig julklapp till väldigt många skulle vara Sjötrafikföreskrifter m.m. 2011 från Jure förlag. 133 kr. Ägna sen julhelgen till läsning, Det här är kunskap som alla befälhavare är skyldiga att ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Kan man inte få ett entydigt svar genom att söka på nätet eller litteratur, borde man kanske fråga sin lärare på kursen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, men jag tyckte inte att svaret på nätet var så entydigt, därav min fråga här. Jag sitter och pluggar hemma så att fråga någon lärare på kursen finns det då inte. Och Ditt svar i denna tråd gav mig inte direkt något bättre svar eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...