Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
toaen

Giss platsen 2

Rekommendera Poster

Hej Kalman

De mossiga stenarna är lite  John Bauerstämning. Det var gansk många som kom från det landskapet till Bohuslän för att hugga i sten, vilket ju inte du gör.

Valde bifogd bild pga en av hamnarna du hade med i ditt svar - förstår du - eller nån annan - varför?

Jag väljer avsiktligt att va kryptisk och besvärlig, så ni måste svetts lite. blush

Skulle svarat på dina mail och hade nästan ett svar färdigt och så var det nåt störande moment som kom emellan och svaret fastnde i utkastkorgen. Skall se om jag kan lirka loss det. wink

post-945-1394237338,0922_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nej bilden är inte tagen som du ritat upp... Den är tagen från gästhamnen och ut... Alltså inifrån hamnen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ber jag så hemskt mycket om ursäkt. 

Du har naturligtvis helt rätt. Det är Krokholmen rakt fram

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt lugnt :-)

Jag litar fortfarande mer på din kunskap om vattnen runtomkring där. Jag har visserligen pirrat runt däruppe de senaste 30 åren, fast mest med utgång från Kleva Sandvik i Brofjorden och upp mot Hunnebostrand samt ner mot Fiskebäckskil. Då med svärfarsans båt. Köpte vår båt 2007 och då har vi kunnat utforska mer i vattnen mer neråt då vi har vår hemmahamn i Askim, Göteborg. Vi drar upp den till Kleva under semestern, och under de turerna ligger vi över vid diverse öar på vägen upp. Sedan ligger vi inte speciellt ofta i Kleva, utan vi är mest ute på öarna uppåt mot Fjällbacka m fl.. Helt undebart :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

En bön till er alla.

Mamma sa visserligen att  jag är klok, vilken mor säger inte det om sin dumma snorunge?, men jag hänger inte riktigt med i svängarna här.

Alltså, det ställs en fråga, sedan svarar någon på något annat å någon på annat igen å någon på första frågan osv. Jag har faktiskt lite svårt att sålla ut vem som menar vad och till vilken  person. Delvis för att jag naturligvis inte har samma lokalkännedom.

Hängde ni med? Själv brukar jag göra som så för att underlätta att jag skriver direkt adresser. Tex:

Toaen.Tack, väntar på email.

Nu tar vi en konkret fråga, Är Kennet´s och Toaens svar Krokholmen som avses på denna bild?

post-22282-1394237338,5561_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Nu går jag tillbaka till denna bild och gissar igen.

Toaen du säger John Bauer.

Det torde vara Gränna eller Visingsö och Vättern. Men vilken hamn där?

Fast du nämde att det var en av de som jag nämnde? Alltså Falsterbokanalen? Kom det folk därifrån för att hugga sten hos dig? Å var finns Bauer liknande mossiga stenar där i sanden? Nu högg jag i sten.

Häruppe högg de annars mest runor.

Fler ledtrådar tack.

post-22282-1394237338,5846_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman

Nu har jag verkligen lyckts röra till det för dig.

Jag visade en bild, som man kanske kan tolk som en ö

Du gissade på Bornholm - det var fel.

davidlobster ställde frågan; Öst- eller västkusten?

Jag svarade; Varken eller och la in en bild påstigen jag gick som var kantad av mossiga stenar.

Kalman tyckte att hamnbilden skulle kunna va från bl.a. Kåsebega, eller Falsterbokanalen, men att det inte stämde med bilden på de mossiga stenarna och gissade att det var i Blekinge nån stans.

Elakt svarade jag att stenarna gav lite John Bauerstämning - lite vilseledande - fast  sant.

Skrev också att; Det var gansk många som kom från det landskapet (där platsen ligger) till Bohuslän för att hugga i sten, vilket ju inte du gör.

Att hugga i sten kan ju ha en betydelse av att man har fel.

Samtidigt la jag in en bild från platsen. En kås, dvs en enkel anläggning för att förtöj båtar där det saknades hamn

Kalman

De två bilderna som du kopierade från mina inlägg och la in i dina två sista (helt ok) är från platsen.

Bifogad bild visar kyrkogården för engelsk örlogsmänn som finns på platsen.

post-945-1394237338,9313_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar det verkligen när jag säger att tråden är rolig. Jag gillar att gå och klura på sådant här.

Efter att ha tyckt att det var en svår fråga så slog det mig att många av de gamla stenhuggrarne hade sina rötter i Blekinge, som ju varken är ost- eller västkust. Jag har ingen större erfarenhet av Blekinge skärgård. Jag blev tvungen att googla Blekinge och Engelsk kyrkogård, men kom fram till att det finns 15 gravar på engelska kyrkogården på Hanö. Alltså blir denna ö mitt svar.

Hälsningar

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och drakmärket på beget norr om fyren.

Tillkomsten av drakmärket har ju en mycket speciell historia - trot den som vill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var på Hanö i slutet av Maj 2005. Under min rundvandring sprang jag på de här.

post-945-1394237339,2233_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter två dyngn seglade jag vidare.

Hoppas på några kluriga platser med kryptiska ledtrådar.

Själv skall jag försöka ligga lite lågt.

post-945-1394237339,3021_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Jaha du Toaen.

Där fick du dit mig. Om du ändå hade visat den här bilden. Seglade förbi 2001 men var inte i land. Tyvärr.

post-22282-1394237346,814_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Tar mig friheten och hoppar in här med en hamn bild. Båt nr två från kajen den jag seglat med.

Hamnen helt öppen mot syd. Ja, inte själva inloppet alltså. Känd redan under Vikinga tiden. Vilken hamn?

post-22282-1394237346,8545_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl inte meningen att det skall va enkelt - eller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Mer info, fast kanske ingen ledråd direkt. Katamaranen närmast kajen är en tysk. Den längst ut heter tom&Jerry. Folk brukade fråga vilken av skroven som är Tom resp Jerry. Hon hörde hemma i Göteborg men på bilden är hon ganska så sydlig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara Ystad, hamnen vid Ale stenar (kommer inte ihåg vad den heter...) Tycker mig komma ihåg att det såg ut så där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju en slamkrypare av Kalman. 

Kenneth_S har ju rätt fast han inte riktigt kommer ihåg namnet.

Kalman nämde det i sitt svar beträffande Hanö. Jag la in en bild på en Kås på Hanö och det var till Kåseberga, hamnen vid Ale Stenar,  jag seglade från Hanö.

Kände inte igen hamnen förrän Kenneth_Stalade om vilken det var och jag tittade på mina egna bilder.\yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ />

post-945-1394237347,2831_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Rätt Knneth_S

Der är Kåseberga hamn. Ales stenar

Toaen, stod vi på samma plats och tog bilden?

post-22282-1394237347,3412_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Skickar med 2 bilder till. Kanske gläder det någon.

post-22282-1394237347,3819_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Å bild nr 2. Går inte att skicka mer än en bild i taget.

Om ni känner igen grabben som klättrar på Förstäven säg till. En tysk turist. Tappade hans email. Han ville ha kort när han står där uppe vänd mot söder. Han var i sällskap med svenskar.

post-22282-1394237347,4227_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nog inte så stor skillnad på var i stod när vi tog bilderna.

Det dröjde länge innan jag vågade mig fram till Ale Stenar. Två häxor dansade nån magisk dans i skeppsättningen. wink 

chi gong ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild från Kåseberga som jag tycker är lite trevlig. 

post-945-1394237347,5662_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Är det den här minihäxan som växt till sig månne Toaen?

Någon som känner igen henne? Vet inte vem det är. Frågade mamman om flickan kunde sitta där som staffage för att få bilden.

Någon som har en ny plats? Jag ligger lågt ett tag.

post-22282-1394237347,6292_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tydligen ingen annan!

På vilken ö finns denna vik?

post-945-1394237349,7359_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra bilden var en vik i söder. Denna viken har västerläge.

post-945-1394237350,3041_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...