Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
toaen

Giss platsen 2

Rekommendera Poster

Vi kommer nog inte så mycket närmare. Jag tolkade att Fiskevik låg väster om näset, men det kanske är just den viken jag rodde i.

Jag har i varje fall ringat in min vik med rött på bifogd bild.

post-945-1394237336,699_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har så rätt så. Men vi tillbringade en del tid i den viken och den kallades -mer eller mindre -mest mindre, allmänt för feskevika. Fiskvik i sig ligger dock som du säger något väst om själva viken. Min far växte upp på gården Faxstad som ligger med på din bild. Vår sommarstuga låg (ligger väl kvar än får man hoppas) vid en vik längre österut som heter Lundersviken. Mitt emellan Strandvik och Åsviken. Många äro de timmar jag i 7-8årsåldern ägnade åt utforskning av den viken, Nuförtiden är den tyvärr väldigt igenväxt,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dottern med familj har köpt en sommarstuga nästan längst in i den viken. Så om jag seglar dit till sommaren får jag gå så låmgt in det är praktiskt möjligt och svajankar.

Frågan är bra vad för ankare man skall välja. Det såg ut att va en jämn och fin sanbotten. Skall jag ta mitt huvudankare - ett 10 kg´s Delta eller skulle det möjligtvis gå med mitt 3,6 kg Fortress lättviktsankare. Den 12 kg´s Biltemadraggen är naturligtvis helt utesluten. 

Fast kanske skulle man rent av skapa en ny tråd i fågan.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ny plats. Kanske i enklaste laget för en Västkustare, men ändå...

Ledtråd kan vara att ön ligger mellan Skärhamn och Bohus-Malmön, så blir det kanske lättare att begränsa sig...

post-21784-1394237336,8312_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min svågers pappa var född på ön och han hade ett smek- eller öknamna där första delen var namnet på samhället och andar delen var en populär form av hans förnamn Karl.

Men jag tänker inte tala om vad vare sig ön eller samhället heter.\wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

post-945-1394237336,89_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehehehe... Misstänkte nästan att du såg det direkt \cool\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/shades_smile.gif\ title=\cool\ width=\20\ />

För andra: Ledtråd nr 2 är att ön man ser näst längst bort i bakgrunden (alltså inte den mest disiga till vänster...), heter Krokön...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vill inte jag va elak,men är du helt säker på det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njaaaaeeee... Men nästan så gott som... Lavön är det inte, den syns inte bakom Krokön... Och det är ingen av Risöarna heller... Har du annan uppfattning? Klart att du har :-) men delge hur du tänker så jag kan ändra uppfattning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, i den gästhamnen har jag legat många gånger. Utsikten på bilden har jag ofta haft genom ruffnedgången. Helst ligger jag dock vid någon av bojarna mot Skottarn.  På den större av öarna går jag gärna långa promenader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fotografen är för långt norrut för att Krokön skall kunna synas i bild. Krokön ligger på babords låring. Möjligtvis har du Kroköns norra udde tvärs eller kanske möjligtvis kranbalvis om babord, fast ganska långt utom bild. Det är din bild jg talr om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fotografen är jag, vyn är alltså inloppet/utloppet Gullholmens gästhamn... Den var enkel för en Västkusträv som du ;-)

Om man tittar på sjökortet, eller eniros kartor och sjökort, så ligger Kroköns norra/nordvästra spets precis mittemot inloppet/utloppet gästhamnen. Den lilla (hhhrrrmmm...) kobbe man ser alldeles utanför, vill jag ha till Lilla Risholmen... Men du har säkert rätt. Jag litar mer på dig, som seglat i dessa vatten sen i stort sett barnsben, än jag litar på mig själv i detta fallet... Trots att jag åker, och har åkt här ett par gånger om året de senaste sju åren. Vilken/vilka öar vill du ha det till att det är?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

McRill, Dig känner jag igen sedan hasselösund vecka 27(?) i somras, då vi låg grannar ett tagwink, en trevilg rackare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Kul tråd.

Läser allt och försöker hänga med. Men ni bästkust rävar har ju en lokalkännedom så en annan hänger ändå inte med.

Kan någon föreslå en ny plats med lite större riksintresse?

Vad sägs om en bild på bron mellan Köpenhamn/Malmö?

Skojar.

Men kanske något så fler har en chans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad sägs om den här? på västkusten, tagen för att det inte ska vara allt för lätt att känna igen sig...

post-10023665-1394237337,6015_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där är ju rännan vid Havstenssund med GBM:s marina i bild.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogad bild är tagen från bryggan i linje med förstaget på den närmsta båten.

post-945-1394237337,6532_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Gissar på du kryssar mot Bornholm käre Toaen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att ta mig till Bornholm.

post-945-1394237337,8401_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaaaaa... Jag börjar nog förstå vad du begriper... Att Krokön är en halvö, kopplad till Lavön - Och då är det Lavöns västra/nordvästra spets man ser på kortet... Har jag tytt dig rätt då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hhhhmmm... Nu satte du bryderi i skallen på mig... V28 vart det nog... Var det ni som låg på vår babords sida i Hasselösund? Och -har jag för mig- ni hade varit en bit upp, och nu var på väg neråt? Men jag kommer inte riktigt ihåg om ni skulle mot Östkusten, eller ej...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast ändå... Tittar man nedanför 19 på din karta, så är det gästhamnen, och drar man en linje österut/sydost därifrån, så hamnar man ändå på Kroköns norra del... Vilken av öarne vill du ha det till att det är man ser?

Ja ja, nån av öarne är det i alla fall \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Tylön behöver man ingen båt - badkläder räcker. En nätt simtur och när man är tillbaka på fastlandet kan man äta glass/dricka ett glas på Tylösands hotell. Det är södra Hallands enda ö så ni förstår att vi tycker att det verkar trist att ta ner båten till vårt sommarhus som ligger här.

Vi letar ofta efter tilläggsplatser där man kan se fyrar. För tjugo år sedan var det lätt men nu är många släckta och glädjen att gå upp på en knalle med ett sjökort  och lista ut vilka fyrar man ser är inte så ofta förekommande. Jättetrist. Saknar också mistlurarna som brölade i dimma.

Istället för fyrspaning ägnar vi oss åt fartygsspaning vilket är väldigt lätt i Roslagen. Där kommer Cinderella, Birka Paradise, Rosella......De kan lysa upp väl så mycket i mörket men in´t är det lika kul.

Fö övrigt har vi en 60 cm replik på vår hemmafyr Sörerarms fyr med ljus och allt stående i ett fönster. Den har vi inte tänkt släcka!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske det, men vi åkte upp och ner längs kusten några ggr, mellan v27-29, så kommer inte ihåg helt säkert, men ja vi låg på din babord sida.. Vi har hemma hamn i sydvästra gbg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske missförstod din kameravinkel och placering. Tog för givet att det var ungefär som jag ritat in på bifogat sjökortsklipp.

Kom du innifrån hamnen?

post-945-1394237337,9039_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägger in ytterligare en bild på min nya ö.

Voro resan stormig, huru skön äro då icke hamnen.

Uttrycket tycker jag om, speciellt när man får lagt till i en lung och säker hamn.

Nu var väl det kryssben för styrbords halsar på ca 25 distansmiuter, som fört mig hit, inte speciellt hårt. Visserligen var full Genua och storsegel på gränsen till vad min Storfidra tålde, men jag kan heller inte komma ihåg att jag nån gång funderde på att rev.

post-945-1394237337,9761_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Av hamnbilden att döma gissar jag på Kåseberga eller Höllviken, el söder Falsterbokanalen kanske. Men det stämmer inte med bilderna på mossiga stenarna. Då gissar jag på Blekinge nånstans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...