Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
toaen

Giss platsen 2

Rekommendera Poster

Hmm ... blir konfunderad. Tommy, varför - som trixkunnig forumnestor - skapa en ny Gissa platsen2- tråd istället för att bara lyfta den gamla med nåt enkelt inlägg?

Kanske nån baktanke om att i nuvarande forumtroll-kontrollerade och rubrikstinna MG-brus behövs kraftag för att ständigt synas i topp70, blir som sagt nyfiken på motivet? (Den gamla tråden var i mitt tycke nyskapande trevlig i detta forum, så varför inte bara låta den leva sitt eget liv så långt intresset räcker - måhända med vissa diskreta trådlyft emellanåt)?

Frågar för jag gillar inte den rådande trenden nu, alltså den där bl.a. just kulspruteliknande trådskapande tycks ingå mer än nånsin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dels hade den gamla tråden avstannat och del var den ju ganska lång, så jag tyckte att det behövdes ett lyft med en ny tråd.

Hade inga konspiratoriska tankar alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jasså det känner du till.

Men du har tydligen aldrig varit så när så att du känner igen förtoningen.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen skrev: Hade inga konspiratoriska tankar alls.

Trodde jag naturligtvis inte heller, men eftersom admin tycks ha abdikerat som modererande kraft och troll numera tycks härja fritt, för att inte nämna andra löjliga sandlådekrig lite varstans i trådarna, så blir jag nyfiken på fenomet kulsprute-trådskapande.

Kanske kan - i brist på annat - troll bekämpas även genom hedersmedlemmars goda föredömme, plus restriktioner angående antal nytrådar per tid, går det sistnämda rent tekniskt?

Ursäkta OT-avbrottet, snarast åter till denna tråds ämne ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallands Väderö ????

Det ligger ju ett hus vid fyren och fyrmästarbostäderna några hundra meter inåt landet. Har dock själv inte stt fyrplatsen just från detta perspektiv.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har i alla fall fantasi.

Eller rättare sagt du vet välungefär lik lite om den Svensk kusten som du vet om sjösäkerhet.

Nej Bohus Malmön är det inte även om föreningen Snurrans vänner har satt upp den gamla kasserde fyren mitt i hamnen.

Inte heller är stämmer förtoningen - om du nu vet vad det är. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det Hallands Väderö.

Bifogad bild på Sandhamn därstädes.

post-945-1394237335,6445_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man skall nog inte berömma sig själv, men visst är det bra gjort av en 08 att känna igen en västkustfyr !!!!

Finns det något pris förutom en evig ära ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, men jag blir bara så trött på vissa tramspellar.

Sen är vi ju såna vi bohusläningar. Vi är vana att ge svar på tal. I regel rakt ut vad vi tycker.

Annars är jag på särdeles gott humör.\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> Och bättre blir det när man får slänga syrliga kommentarer runt sig.

Tyvärr har jag en tråkig nyhet - åtminstone för all Vänernseglare. Funderar mycket på sommarens segelmål. Det hetatse  förslaget är Vänern och då blir den nog ett antal dagar till ankars i denna vik, hur katten man nu tar sig dit.\wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

post-945-1394237335,9866_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var är bilden tagen? (För att återknyta till rubriken haha) Tyvärr inte många ledtrådar vad jag kan se.

Annars är du väldigt välkommen till våran lilla tjärn. Vore kul om vi kunde dela ankarplats nån gång när du anländer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var nästan för bra och för snabbt. Hade ett antal bilder och en hel del kluriga ledtrådar på gång och så tar du det bara sådär rakt av.

Har du varit på Hallands Väderö? Det är en av mina älsklingsöar. Ett västkusten i minityr.

Priset är i första hand den eviga äran och sen har du ju möjlighet att försöka sätta oss västkust och vänerseglare på pottkanten med nån svårplatsfråga. Fast du får nog va beredd på att lämna en hel del ledtrådar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vilken vik det är men båten verkar vara en Ryds  Arkö.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då vet du nästan mer än mig. Vad det är för båttyp har jag ingen aning om. Det jag med säkerhet vet är tt aktersnurran inte startade och jag fick ro den till upptgningsrampen. Du kanke kan bättre avgöra vad det är för båttyp genom denna bild.

post-945-1394237336,0435_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Er lilla tjärn! 

Jag hävdar alltid att sjömän på insjöar skall man inte förakta. Tror att förhållanden i er tjärn kan bli väl så tuffa som hos oss som seglar i västerhavet.

Men tack för välkomnandet.

Nej man måste göra sådan här frågor svåra till att börja med.Nu var det ju egentligen inte tänkt att nån skulle gissa på viken, men jag får väl ge en ledtråd till att börja med.

Har faktiskt hittat viken på mitt digitala sjökort och den närmsta omgivningen får mig att tänka på Jan Oskar Sverre Lucien Henri Guillou. För de som till en viss mån känner till KillerBoo vet att han kanske inte känner så stor dragning till min vik, men väl till viken i nordväst, på andra sidan udden.

post-945-1394237336,1136_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var på Hallands Väderö i somras. En underbar augustilördag, verkar att hela Skånes befolkning skulle dit denna förmiddag, 100 meters kö i Torekov, men de satte in en extra färja med 250 platser i trafik.

Kan förstå att du älskar ön !!!!

Jag har som ambition att besöka (nästan) alla svenska fd bemannade fyrplatser och i somras var det min första resa till fyrarna på Västkusten. Får nog komma dit en eller två gånger till, då många fyrar återstår. Nästa gång blir det nog 2014. I år var det Nordkoster, Hållö, Pater Noster, Morups Tångne, Hallands Väderö och Kullen jag besökte. Måste klura ut något sätta att komma till Ursholmen, Tistlarna, Tylön och framför allt Måseskär som saknar ordinarie trafik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite suddigt på båten men ser onekligen ut som att det är en Ryds Arkö.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en förkärlek för fyrplatser, speciellt såna med Heidenstamsfyrar.

En av fyrplatserna du nämner - Tylön - har jag funderingar på att beöka. 

Måsekär är en fyrplats som jag varit på och som jag har sagt att dit går jag inte frivilligt om jag inte har med mig nån som absolut vill dit. Avståndet hemmifrån är inte långt, så kommer du denna vägen och jag inte är i Vänern kan vi ju ta oss en tur dit. Det kunde ju va ett lämpligt pris.

En fyrplats du inte tog upp och som är otillgänglig är Väderöbod. Jag har varit där. Det var en fin dag, men det var ändå inte lätt att komma iland. Det är ju ungefär lika långt hemmfrån som till Måskeskär - fast åt andra hållet.

Pater Noster var jag på veckan innan man satte tillbaka fyren 2007. Sen har det inte passt så att jag kunnat besöka ön, fast jag seglat förbi.

Till Ursholmen tror jag man kan åka båt från Nordkoster. Första gången jag var där, hade jag sån tur att det kom en liten färja och gick precis före mig i den mest svårnavigerade biten precis innan ön. Fast det ör ju inte så långt från Väderöarna.

Sen är ju mång fyrar öppna på den internationella fyrdagen och då finns det nog båttransport ut. 

Det gäller bara att komma på och planera.

Bifogat bildbevis på att jag varit på Hamneskär.

post-945-1394237336,1858_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att du är nånstans på ostsidan av Kinneviken? I Närheten av Hällekis? Örviken kanske?

EDIT: väderstreck

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på ditt svar har du nog uppfattat vem den uppblåste, skrytsamme, björnjagande jornalisten och författaren med de många mellannamnen är och hans historiska verk om en tempelriddare av Folkungaätten.

Du borde nog inte koncentrera dig så mycket på denne tempelriddares rike utan mer på hans ö som du hittar mellan Eva Lisa Holtz och Singoalla´s tillblivelseorter. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nidingen finns det halvreguljära turer till så det är inga problem att komma dit, bara lätta på plånboken lite. Det är bara Väderöbod på Västkusten som jag hoppar över då Heidenstamfyren där är ju riven. Vinga skall jag också till med reguljär båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aaaaah, nu tror jag du är i trakterna där vi hade vår sommarstuga och intresset för båt och natur vaknade till liv för en halv evighet sedan.. Du är någonstans vid Arnön?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Å vad heter viken öster om den viken som ganska exakt beskriver ett av dina stora intressen. Då tänker jag inte på Segling och pokerspel. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du är i Fiskvik, knappa 2km från min fars, och farförädrars före honom, barndomshem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...