Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
sea-ray_230

Stöldskyddstips

Rekommendera Poster

I sommras började vi ersätta ena muttern till motorbultarna i akterspegeln med en knäckmutter, samma typ som på Kl 3 byglarna som komplement till motorlåset. Detta har tydligen ställt till problem för tjuvarna då ingen av dessa motorer stulits.

Större motorer tas ju aldrig bort och behöver man det så får man svetsa på en mutter. Tjuvarna har inte svets med sig.

Ett lite tips så här i snöfallet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har hört (OBS hört, inte sett) så sågar tjuvarna av hela akterspegeln om de inte kan ta loss motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips från en seglare (just nu) är att lacka om motorn i annan färg. Då blir den inte alls intressant att stjäla och du får en personlig tuch på motorn som ingen annan har.

En omlackning blir inte kostsam jämfört med allt strul man drabbas av vis en stöld.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle vara intressant att veta hur många motorer av de som stjäls som skruvas av och hur många som tas bort med våld. Om det är som Sea-Ray skriver, att det sistnämnda är väldigt ovanligt, så borde det ju vara ganska enkelt att förhindra stölden just genom knäckmuttrar eller att man förstör gängorna på monteringskruvarna. Det borde inte heller vara så jättesvårt att konstruera ett lås som gör att man inte kommer åt muttrarna på insidan av akterspegeln.

Allt som hindrar dessa mindre nogräknade typer är ju bra! yes

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så kan man göra som jag gjort. Kameraövervakning och GPS larm. Eftersom jag har båten nära trådlöst internet så kan jag sitta hemmifrån och se på en sådan här bild.

Sen har kameran en inbyggd rörelsesensor och skulle någon hoppa upp på båten så får jag ett mejl skickat med massa fina bilder. Köpte kameran på dx.com (rekommenderas) och kostade drygt 60 dollar (300-400kr). Kan styra kameran LIVE i sidled och uppåt, låta den övervaka området m.m.

Men det är klart, jag har ingen utombordare men ändåsmiley

post-19763-1394237335,7174_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...