tobbeb17 1 Postad 27 November , 2012 Hej. Jag har problem med att min Evinrude 50hk -87 utombordare. Den tappar fästet precis när man har kommit upp i planing och börjar få upp farten. Lägger upp en youtube länk där jag filmade sist jag var ute och körde. Det går bättre när det är lite fler ombord, och när jag kör själv så slirar den nästan hela tiden. http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=42951&image=1820455 Denna delen av riggen jag har markerat på bilden i länken är ovanför, eller precis vid, vattenytan när jag kör. Har kört med denna båt och motor i några år, och har aldrig haft detta problem innan. Nån som vet vad det kan vara för fel? Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorn86 0 Postad 1 December , 2012 Ingen som har nån aning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 December , 2012 Propellern kan slira i navet där det sitter en gummivulkning som kan slira. Sök på slirande propeller så kan du läsa lite vad andra gjort. Man rekommenderar att göra ett märke på propellern och axeln och köra. Slirar den har märkena flyttat sig. Det kan även vara att proppen suger luft om prop sitter fel i höjd har jag förstått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 1 December , 2012 Spontant låter det som motorn sitter för högt. ( för högt hissad) Eftersom den går bättre när du har tyngre båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 1 December , 2012 Det är inte så enkelt att du tilltat ut motorn för mycket Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 1 December , 2012 Då borde den gå ännu sämre när den är tyngre. Är min erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 1 December , 2012 Min erfarenhet av snabba båtar är att tynger du ner den så får den svårare att komma upp så högt ur vattnet att den suger luft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 1 December , 2012 Har du inte ändrat på något med avseende på motorns riggning och den funkat tidigare i flera år som du skriver, så gör som skrevs här ovan märk upp proppens läge så ser du om den slirar. Om den nu inte släpper i växelhuset så du får i friläge. Kan vara ide om proppen är stabil att kolla växeldelarna. Men jag håller ett kort på proppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 1 December , 2012 Det är vad jag säger också. När det gäller hissningen. Inte så säker är det gäller tilten. Men det är absolut lättast att börja testa att trimma in. Och om inte det räcker sänk motorn i förhållande till botten,tänker jag rätt då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 1 December , 2012 Jo ni tänker rätt, men han skriver ju att han kört med båt o motor i flera år utan problem, tolkar det som att felet kommit utan någon ändring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 1 December , 2012 Missa det då har det inte med dom saker jag har diskuterat att göra. Kolla bara filmen. bockar och bugar....backar ut. och duckar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorn86 0 Postad 1 December , 2012 Jag svarar åt min kompis som ställde ursprungsfrågan: Inget är ändrat sen förr. Varken tiltning eller höjd på motor i förhållande till skrov. Nu är båten upptagen, så provköra och märka blir lite svårt tyvärr. Annars var det ett bra tips. Och inga skador under skrovet som kan orsaka luftbubblor heller. Däremot så fick vi ett tips att det ska sitta nån plastring längst bak på propellern som ser ut att ha försvunnit. Men det ser inte ut som om den har försvunnit så väldigt nyligen. Men kan det ha nått med saken att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 December , 2012 Har den väl börjat slira håller propellern inte länge. Verkar som din går bra, som med större last. Det blir ju kraftig friktion och nötning. Råkade själv ut för detta och den slirade snabbt till oanvändbarhet. Gick att snurra prop med vxl i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 2 December , 2012 Ringen som sitter runt proppen konvegeringsring heter den den ska hjälpa till att styra ut avgaserna i propellercentrumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 2 December , 2012 Min teori är att om det är mycket last ibåten, så orkar ej motorn att komma upp i varv för att riva loss propellern. Ty vid lågt varvtal räcker ej vridmomentet likaväl som att man växlar ner vid en omkörning. Men det är bara en vild gissning mvh facil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 December , 2012 Jag funderade också i de banorna. Momentet i låga varvtal är ganska blygsamt på tvåtaktare. Kommer inte båten upp i fart kan momentet vara under momentet som behövs för slirning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lirare 0 Postad 9 December , 2012 proppen kaviterar och suger luft.. testa en mindre propp i diameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 9 December , 2012 Suger den luft eller kaviterar den eller båda delarna? Varför har den inte gjort det tidigare tror du? Ingenting har ändrats enligt TS. Vi blit nog tvungna att invänta våren innan facit kommer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser