Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
ArneRadar

Segla i 60+ knop

Rekommendera Poster

Tydligen går det att segla riktigt riktigt fort...

Nytt rekord slaget 16/11 av australiensaren Paul Larsen. Båten ser inte direkt ut som en familjecruiser...

p.s. vet inte om jag lyckas göra länken klickbbar, det funkar inte alltid för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp mig tänka! Med en medelvind på 25knop hur kommer man då upp i medelfart på 57knop och toppar över 60knop?

 

Tror länken blir klickbar om du tar bort http://

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppar över 68 knop nu!

Hur man gör? Ja, ungefär som teamet bakom VSR 2...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man seglar på den skenbara vinden, vars hastighet alltid är högre än den verkliga vindhastigheten. Detta gör man även med en vanlig segelbåt. Den vanliga segelbåten går inte så fort dock, så man märker inte den skenbara vinden så mycket.

Ett vanligt exempel:

Seglar du brant slör (vinden nästan in rakt från sidan) och hissar spinnakern/genakern vrider sig vinden så att du nästan får vinden framifrån.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att veta att seglet sugs med av undetrycket på seglets framsida. Så länge det undertrycket existerar finns en framåtdrivande kraft. Den kraften gör ju också det möjligt att segla mot vinden om än inte rakt emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nexus vindinstrument har en funktion för att visa TWD (True Wind Direction) och AWD (Apparent wind direction). Även TWS och AWS True och Apparent Wind speed.

En vanlig familjebåt som slörar i 7 knop kan uppleva halvvind pga fartvinden i 7-8 m/s.

En isjakt når samma farter som spjutet på filmen. De jobbar på samma sätt att bygga upp farten. De börjar med slörskotning och tar sen hem succisvt vartefter farten ökar. Självklart på undanvind alltid för fartrekord.

Själv har jag suttit på lovartspontonen på HiQ-trimaranen i 20+ knop. Var en otrolig känsla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Captain skrev:

Hjälp mig tänka! Med en medelvind på 25knop hur kommer man då upp i medelfart på 57knop och toppar över 60knop?

----------

Enkelt förklarat.

Beror på vindens väg runt seglet,,,, Vindens fart,-riktining relativt seglets fart-riktining och skotning, (skenbara vindriktningen och den energi som finns i vinden)

Plattläns då går det inte att segla särskillt mycke fortare än vinden, Däremot på halvind och kryss då går det. För om man kan få vinden att gå vägen runt seglets vingform  (längre väg) så uppstår högre fart på vinden relativt seglet och även dragkraft som kan ge ett extremt lättdrivet segelekipage ordentligt med fart, exempelvis en isjakt kan få fart upp mot 60 knop.

Det är huvudsakligen suget (undertrycket) på seglets baksida som ger kraften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Hasse_O är inne på så är nyckelt till de sinnessjuka farterna att minska motståndet.

Den stora förändringen man gjort på VSR 2 till det här försöket är att man modifierat sina foils då de tidigare kaviterade elle ventilerade vid dryga 50kn, då gick det inte att segla fortare...

På Sailing Anarchy finns en lång tråd om VSR 2 där mycket tekniska detaljer diskuteras av väldigt duktigt folk, bla Paul Larsen själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Jag kan se fördelen med en sådan båt i Adenviken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ArneRadar tack för länken! Alltid kul med saker som utmanar gränser:)

Isjakter går ju som nämnts riktigt fort, och dessa kylslagna riddares erfarenheter kan nog googlas och användas för att avgöra ifall detta enskilda filmklipp är sant eller fejkat. Tror absolut det senare, alltså inte möjligt, men kan ha fel som som så ofta förr.

Haha, börjar som långkölsseglande stoppkloss så smått fantisera om att tyst kunna SEGLA ifatt första bästa övermotoriserande vrålande offshoremonster, gripa honom i nackskinnet samt säga; - Hörrududu, sluta bullra så här onödigt! :-)

Testar aktivering av länken ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att det skulle vara fejkat? Rekorden är ju bekräftade av den organisation som håller reda på rekord inom segling, World Speed Sailing Council.

Och med en sån här skulle  du nog kunna segla ikapp ganska många i skärgården i alla fall! :) 32 knop på första försöket är rätt ok tycker jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JonasP,

Jo jag har ju noterat att källan verkar allmänt trovärdig men kanske ändå inte riktigt fullt ut. (Sådana här rekordförsök övervakas säkert mycket noga, sker under noga valda förhållanden etc.) Men ändå, känns osannolikt att vågdoppande kölspetsar kanske kan matcha isjakters skridskoskenor? Så en jämförelse skulle kanske övertyga mig, vad är egentligen fartrekordet för en isjakt?

Ps. har ibland funderat litet på ifall inte skridskoåkares skärvinkel - de startar/accelererar ju med att skära ut åt sidorna kanska kraftigt för att sedan succesivt med farten minska den vinkeln litet som man växlar upp en bil - faktiskt kan motsvara de två benen i en kryss mer bokstavligt än man kanske först anar? (Enskilda skridskoskenans avdrift dock klart mindre som sidostödjande köl betraktad.) Nåt sånt, bara en helt lös fundering som sagt?? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla det till 230 km/timme. Rekordet är från trettitalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, visst är det osannolikt att vågdoppande kölspetsar skulle kunna matcha isjaket. Tur att VSR 2 inte har köl då, den får sin stabilitet av att lateralplanet håller emot kraften från vingen. Vingen lyfter dessutom i skrovet vilket minskar motståndet än mer. VSR 2 har ju inte så mycket kontakt med vattnet direkt...

Det andra stycket: Visst är det så. Fart ger höjd brukar man ju säga. Det är väldigt tydligt på båtar med väldigt korta kölar, jag har i höst praktiserat i C55 och CB66, där man först måste segla lågt för att accelerera innan man kan börja skota hem och ta mer höjd. Gäller ju alla båtar egentligen, men det blir tydligt när lateralplanet blir lite extremare.

När man kappseglar brukar man se till att veta var man har sina trimlägen för speed/acc respektive höjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kastar in handduken, knappast fejk trots att det verkar osannolikt. :)

Funderar på detta med fartvinden som ju som sagts tidigare vrider den skenbara vinden extra  mycket vid hög fart, båten måste gå extremt högt i vind. Blir väl bara maximalt ca 25 grader ifrån vindögat vid givna värden om jag fått till min skiss rätt.

Hehe, försöker baklänges-tänka litet hur de kan ha prioriterat vid konstruktionen. Hjärngymnastik i vintermörkret men förhoppningsvis lär man sig något. Kanske tänkte de ... ?

1. Vi vill göra rekordförsöket vid så hög vindstyrka som möjligt för att seglen skall få så stor angle of attach som möjligt, men sjön då blir skumpig så runt 12 m/s måste tyvärr duga. (Min jämförelse med isjakters rekord faller också, slätt golv nästan oavsett vindstyrka.)

2. Den kan då bara bli maximalt runt 25 grader från vindögat vid önskade 60 knop så höjdtagningsförmåga är prio ett. Vi ser till att ha den sanna vinden in litet snett akterligt så att skissens grönmarkerade räta vinkel då gäller. 

3. Fyll i (eller sudda/ändra) själv, börjar få slut på idéer ... ??

Ps Figuren ser nog knepig ut men båten tänks alltid vara på väg rakt uppåt i bild, dvs rakt mot sin alltid lodräta fartvindsvektor. (Att vrida den sanna vindens riktning klarar väl inte ens Pohlman så att den tycks fritt valbar i skissen beror på kursändring. Inte så noga vart man vill åka vid fartrekordförsök.)

JonasP: Intressant med kölen, hade annars felaktigt gissat på nån svärdliknande djupfena av bästa superduper naca-profil
.

post-10006646-1394237348,0982_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du Thomas har rimliga hypoteser till hur det är möjligt att segla 60 knop.

 

Kanske heller inget omöjligt rekord att slå. Har en isjakt på trettitalet kommit upp i det dubbla finns nog möjlighet att putsa rekordet.

 

Man kan tänka sig att seglet tar hand om lyft i ännu större grad än den i exemplet. Där har mastens lutning en lyftande kraft. Optimerar man detta kan fartyget bli mer åt drake-hållet dvs bärplanens betydelse upphör och endast lateralplanens effekt används för att hålla emot vindens sidkraft.

 

Man såg ju att den lyfte och svävade iväg vid ett tillfälle.

 

Rätt utfört med optimal styrning kan farkosten bli ett mellanting mellan segelflygplan, drake och segelbåt. Man har hittat rätt när tyngdkraften närmar sig noll dvs luften bär upp båt och besättning. Höjdroder kommer sannolikt att krävas för att få farkosten balanserad i hödled. Man måste ju hålla lateralplanen nere i vattnet annars upphör kontrollen och farten går ner drastiskt.

 

Det blir spännande att följa utvecklingen. Skulle tippa att 100knop inte är omöjligt. Tror knappast att man klarar detta utan assistans av nån styrutrustning. Dator som håller koll på alla värden. Maximerar fart och håller farkosten i kontakt med vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett något ostrukturerat svar, men det går ju inte att citera på nåt vettigt sätt...

Jag föreslår att ni går in och läser lite i tråden på SailingAnarchy, jag tror jag länkar til den lite högre upp. Då slipper vi en del gissningar då det förklaras av dom som kan där.

Men så här mycket har jag koll på: VSR 2 baseras på ganska gamla idéer (50år?) som lanserades i en bok som heter The 40 knot  boat eller liknande.

Som namnet antyder är det här version 2. Teamet har hållit på i drygt 10 år och man kvaddade den förra i en spektakulär vurpa där hela ekipaget slog en bakåtvolt och hamnade på stranden.

Rekorde slås i Namibia, på en plats där det ofta blåser hård frånlandsvind. VSR 2 behöver smult vatten.  Kite-gänget som haft rekordet ett tag håller till i ett artificiellt dike i öknen, också det i Namibia.

Jag tror att man försöker ha TWA mycket nära 90grader. AWA blir rakt på nosen, kolla på windinstrumentet framför piloten, grejen är ju bara att nosen inte pekar i färdriktningen. Jag har för mig att jag nånstans läst hur mycket offset skrovet har från färdriktningen, så då vet man väl optimal AWA...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ser ni en beskrivande bild. Litet slösegling med enbart utrullad genua, men ni fattar nog poängen. Hel sektor är awd och pilen är twd.

Trixet för fartseglare är att ha riktigt hård vind på en ren slör, sen bygga upp farten genom att succesivt ta hem seglen, samtidigt som man faller av något mot närmare plattläns.

post-10021949-1394237348,2803_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, jag tror inte att ditt trix stämmer. Som jag skrev ovan tror jag att speedseglarna seglar mycket nära TWA 90(alt 270).

Däremot beskriver du ganska väl hur man maximerar VMG med snabba båtar på kryss/läns-banors länsben. Jobba upp fart och skenbar vind för att nyttja den skenbara vinden till att falla av och på så sätt minska gippvinklarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm, förefaller märkligt att inte använda vindvinklarna till sin max fördel. Att gå på TWA90 är ju som att välja bort potentiell toppfart. Men den som bäst kan svara på sånt borde ju vara isjaktsseglarna. De når ju farter på 100 kmh. Borde finnas på något forum någonstans...

Här en annan bild, där man ser att TWD ligger på -114 grader och AWD ca 75.

Mvh

post-10021949-1394237348,352_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från sailrocket.com

 We start off stationary with a nice stiff wind at 90 degrees to our course and as we accelerate, we start adding the wind generated by the boat speed to that natural ‘true’ wind. To the boat, the wind feels like it is not only moving forward of 90 degrees but is also increasing in speed.

Där visas även väldigt pedagogiskt hur man håller sig upprätt.

Även svaret på det Thomas-1 funderar över:

The main fuselage and beam are angled at 20 degrees to the actual direction of travel. This is so it points directly into the direction of the ‘apparent’ wind at high speed to both reduce drag and increase stability.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det var starten det, vad händer sen då? ;-)

Alla snabbseglande racebåtar jag sett polardiagram på, har en peak i fart runt 135 grader.  Borde finnas en orsak till det. Låt oss forska vidare i isjakternas principer. Har för mig att även vindsurfare når runt 30 knop genom att slöra och skota hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs igen: 90 degrees to our course Och deras bana är en rakt fram längs en strand. Hur menar du då att TWA skulle ändras under tiden?

Så det som händer efter starten, enligt den texten jag citerar är att AWA flyttar sig framåt när de accelererar.

Och vad andra snabba båtars polardiagram säger är ju inte så intressnt då de är byggda för helt andra syften och bygger på andra principer än VSR 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Course betyder nog kurs, ej racebana i detta fall. Men ok, jag ska också goggla litet. Återkommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken! Intressant läsning, särskilt alltså under rubriken the boat. Inte mycket som är applicerbart på min gamla stoppkloss till långkölare, men men. :)

Kollade f.ö. siffrorna i min förra skiss, man tappar i det exemplet 2 höjdgrader men vinner drygt 10 knop i vindhastighet med sann vind in från 90 grader. Blir 65- istället för 54,5 knops skenbar vindstyrka.

*) JonasP: Nyfiken så jag spricker, hur gör du ord i texten till klickbara länkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, course är bana, heading är kurs. De skriver heller ingenting om att falla av. Dessutom så är det ju bara att kolla på alla klippen! Vi vet ju att det blåser frånland, vinkelrätt från stranden på Walvis beach. Och vi vet att de seglar parallellt med stranden...

Thomas-1: Markera text, klicka på länk-knappen och klistra in adressen du vill länka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt kass på att söka, men jag hittade litet länkar om formula windsurfing. De talar om djup slör ju hårdare det blåser, vilket även nämns i isjaktssammanhang, det gäller att falla av vartefter farten ökar utan att tappa trycket i seglet. Och om man kollar på andra länken har de speedbanan riggad för kanske 120-130 graders vindriktning.

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?69987-En-liten-fråga

http://img.laget.se/335832/2340676.pdf

Denna är svår att se, men nog ser det ut som ca 135 graders slör (49 knop racing)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett till exempel på när de faller av och ökar farten, slutar inte så bra denna gång dock.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...