Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
Jobhurt

MarinGuidens undergång

Rekommendera Poster

Det kanske var Maringuidens undergång som Mayaindianerna

förutspådde. Det sägenomspunna året 2012 dominerades forumet av

ett litet elakt troll. Ju längre året led desto fler och märkligare blev

inläggen. När det var några få dagar kvar till 21: december skrev

trollet samtliga inlägg i samtliga trådar. Besinningslöst hamrades

det på tangentbordet när trollet grälade med sig själv.

”Nu ska jag fan hålla käften jag fattar ju för fan ingenting. Bäst

att infoga en ny menlös bild så jag får respekt av mig själv. Men

va fan säger jag? En ny jävla menlös bild ! Är jag inte klok …..”

Sådär höll trollet på tills dagen grydde morgonen den 21:e och

solen gick upp med vintergatans centrum som bakgrund.

Senare samma dag tog ägarna till Maringuiden ett som det

verkade nödvändigt beslut och ansökte om konkurs. Trollet hade

pantsatt sin fina villa (med fjollig bastu) och för pengarna anlitat

Sveriges bästa advokater. Nu fanns det (tack vare advokaterna) ett

domstolsbeslut på att MG måste hålla forumdelen stängd tills de

kunde bevisa att olaga diskriminering inte förekom.

Något sådant kunde naturligtvis aldrig bevisas. Ägarna läste för

första gången på länge igenom trådarna, suckade och tog sedan ett

snabbt beslut om nedläggning.

Och någonstans för länge sedan hade tiden fullbordat sitt varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har nog rätt. Jag har nyligen hotat med att hoppa av som annonsör på detta forum om dom inte agerar å det snaraste mot en viss nick här

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch. Ni är så känsliga. cool Det som dödar ett forum är att övermoderering.

Låt trollen hållas, de tröttnar alltid efter ett tag. Eller går över gränsen på riktigt så att det finns verklig anledning att sparka ut dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Money talks!

Om många kontaktar annonsörerna och talar om vad som försigår på forumet och att folk hoppar av MG så kanske, kanske ägarna reagerar.

Jag håller med om att kraftig moderering lätt dödar ett forum. Jag tror att många uppskattar möjligheterna att ta ut svängarna här på MG och det är därför forumet har många medlemmar och det är därför man faktiskt får svar på sina frågor snabbt.

Problemet är de medlemmar som allt för ofta inte alls förstå var gränsen för vad forumkollektivet tycker är ok och inte ok går. Om dessa personer någon gång skulle överväga att lyssna på vad andra tycker och ta till sig något av detta så behövs ingen moderering.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Please!!!!!

Detta är ett forum där vi pratar båtliv och allt som där hör till. Behöver inte vara strikt och tråkigt utan alldeles underbart. Tyvärr har någon/några tagit det till sin uppgift att lägga in massor av tramstrådar och lyckas också förstöra många från början bra trådar. Det finns flera andra forum där ni kan gråta över att ingen förstår er, invandringspolitiken, sexuell läggning etc.

Så snälla inga mer 20xx trådar!! Däremot många fler trådar om tips, frågor och kul historier om båtliv.

Ja, jag vet....... vill jag prata båtliv så finns det andra forum här snackar vi precis vad vi vill ändå oavsett vad du tycker wink

LG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Full frihet är väl vad människor alltid jobbat för.

Med den fulla friheten kommer också möjlighet att välja vad man vill läsa.

Jag har under alla år få sportbilagan med tidningen. Läser inte ett ord. Tar snällt emot den, betalar och ser glad ut.

Läs trams ni som vill. Man kan ju inte vara intresserad av allt. Eller så är man. Skäll inte på den som skriver. Tydligen finns det läsare. Det går väldigt bra att tiga ihjäl en tråd, försvinner snabbt neråt där den hör hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är att intressanta trådar tramsas sönder och samman så att de blir helt ointressanta. Det är näst intill omöjligt att följa med när varannan kommentar bara är trams och det tramset tenderar att få andra mer normaltramsiga medlemmar att hänga på.

Jag hör till de normaltramsiga inbillar jag mig. Jag vill absolut inte att det ska vara förbjudet med en gliring (om man tycker att man känner varandra så bra så att detta är PK) eller en fyndig OT-kommentar, men jag vill att det ska gå att läsa de båtrelaterade trådarna med behållning.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forgus skrev: Med den fulla friheten kommer också möjlighet att välja vad man vill läsa.

Jag har under alla år få sportbilagan med tidningen. Läser inte ett ord. Tar snällt emot den, betalar och ser glad ut.

Men liknelsen haltar kan jag tycka, i tidningar finns fortfarande nån sorts ordning som gör det lättare att välja bort saker. (Smärre glättade bilagor kan direktdumpas genom att helt enkelt skaka lokalblaskan innan läsningen ens börjar, övrig reklam respektive redaktionell text åtskiljs fortfarande såpass att ögona lätt hittar eventuellt intressanta artiklar etc.)

Med frihet följer också ansvar var det bestämt nån klok person som sa. Forumtroll struntar per definition i detta. Kan tycka att motmedlen är dels ignorerande men även aktivt modererande för att inte seriösa trådar skall bli alldeles trams-söndertrasade, själv ratar jag i allmänhet forumtrådar vid faktasökning av denna orsak och spanar istället efter pdf:er. (Just vad gäller MG-forumet är det ju  annorlunda eftersom jag vet vilka som kan ha intressanta synpunkter, men hur skall en flyktig besökare snabbt kunna sortera?)

Ps. Kan f.ö. tycka att seriösa trådar kan bli urtråkigt tunglästa om än så intressanta i sak, måste finnas utrymme för skoj eller andra smått OT-mässiga utvikningar. Ibland blir utvikningar dessutom oväntat huvudspår har jag märkt. (Själv kör jag sen länge med min gråfärgning för att antyda inte så jätteviktigt, men saknar nån funktion där jag diskret i huvudtexten kan länka till nåt alldeles oviktigt men relaterat kul för de som eventuellt är urtråkade.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man blir ju nästan orolig när det inte kommit nåt inlägg på nästan 2 timmar. Har MG gått under!? blush

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte tusan går MG under, det har varit många dunster under åren men också många som har lämnat p.g.a det, men nya kommer och med dessa nya infallsvinklar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så att en har fått inloggningsförbud ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan aldrig veta. En viss herre - har inte varit inloggad på 20 timmar nu. Det har varit ovanligt den senaste tiden.

Han kanske föregår med gott exempel. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det får vi verkligen inte hoppas. Forumet finns ju till för er. Vi har klistrat en tråd som svarar på en del av de frågor som ställts.

Hälsar maringuiden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du vara vänlig och berätta vilket företag du representerar så jag vet vart jag inte skall vända mig med mina motorproblem i fortsättningen.

Jag förstår om du inte vill skriva det öppet så det går bra att mejla mig här via MG:

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Bosse

Samma tanke slog mig, men jag var för finkänslig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bosse. Har du sett min inkorg med förnedrande och rätt hotfulla mail från en viss nick här??

Om inte så kanske du skall vara tyst och vidare så håller du till på vårt lands baksida så du kan vara lugn.

Är det OK om jag börjar ösa in liknande saker som jag fått i din mail??

Ta reda på fakta innan du hoppar på någon. Tack

Ha en bra dag \cool\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/shades_smile.gif\ title=\cool\ width=\20\ />

Eller vad säger du Hemingway som hakade på detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var jag faktiskt allvarlig!

Och om du tycker mitt inlägg kändes som ett påhopp så OK, jag förstår att det känns så för dig.

Men faktum kvarstår, jag vill försäkra mig om att inte jag eller mina vänner på andra sidan Sverige, bak eller fram låter jag vara osagt, också får en chans att välja. Så kan du nu vara vänlig och i ett mejl berätta vilken firma det rör sig om?

Mina dagar är alltid bra, men detsamma till dig.

/B

Edit: stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

sea-ray

Mitt inlägg var faktisk också allvarligt menat. En hel del av Dina inlägg här har för mig visat att Din attityd inte inbjuder till några affärer med Ditt företag. Kalla det gärna negativ reklam.

Var jag bor och har min båt ser jag inte som relevant för frågan.

Min dag är också bra och är den inte ser jag till att den blir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner att mitt inlägg förmodligen tog hårdare än avsett. Ville bara

på ett skämtsamt sätt få 2012 att sluta bombardera forumet med

nya trådar om just ingenting. Tycker att det finns plats för alla och

allas åsikter på det här forumet. Men om det oseriösa helt tar över

så försvinner det egentliga läsvärdet. Tror därför att det skulle

fungera bättre om 2012 exempelvis startade en megatråd där hans

impulsivitet mer kommer till sin rätt (tror att han kan hålla en sådan

tråd flytande ganska länge). Då behöver det inte bli så många nya

trådar som flyttar bort annat som är mer båtrelaterat. Tror också

att en sådan tråd kan vara rolig att hoppa till när man fått för

många/mycket fakta innanför västen.

Tycker att mycket av det du (2012) skrivit varit underhållande

och ofta med ett annorlunda, tänkvärt perspektiv.

Om du på något sätt kan underlåta att ge efter för behovet att

starta så många nya trådar och kanske även minska giftigheten

något i dina genmälen, så kommer åtminstone jag att läsa dina

inlägg med stor behållning!

Hoppas därför att du snart kommer tillbaka som en ny, något mer

behärskad och självreglerande trådmakare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Admin, avundas dig sannerligen inte. ;) Att behöva rota i rapporterade inlägg och sen försöka dömma i olika sandlådekrig utifrån de slappt formulerade forumreglerna är ingen drömsits, bara pistolhot skulle få mig att volontera som moderator. (Eller vid närmare eftertanke möjligen runt 3000 spänn i timmen och superkrypterat personligt identitetsskydd. :)

Men förmodligen kan rätt enkla åtstramningar vad gäller forumets form- och regelverk underlätta detta?

Exempelvis: 1. Varför kan man t.ex. byta avartarbild obegränsat ofta, kanske två fria byten men sen gäller mejlförfrågan till admin för ett eventuellt tredje. (Tror ingen normal användare skulle invända särskilt mycket mot en sådan begränsning?)

2. Regeln om att inte upprepa samma inlägg i det oändliga skulle kanske kunna omformuleras att även omfatta snarlika. (Vissa inläggsglada propagandister dyker upp som gubben i lådan vid varje klimatmöte, de skulle kanske på så sätt tvingas formulera sig begripligt och koncist? Förvisso känsligt yttrandefrihetsmässigt men detta är ju ett båtforum i första hand.)

3. Blir allt mer övertygad om att en ny länkningsmöjlighet till enskilda inlägg skulle vara ett stort lyft vad gäller alla forum. I nuläget kan man länka till en ofta stökig tråd, men inte direkt till ett enskilt kvalitets-inlägg i denna tråd. (Sådana inlägg innehåller i.o.f.s.ofta externa länkar med begränsad hållbarhet, men MG:s bildfunktion är däremot suveränt hållbar över tid så man kan skärmdumpfota  för sammanhanget viktiga delar ur länksajter.) Vad jag är ute efter är alltså bättre möjligheter att länka till redan skrivna texter/inlägg, istället för att vid varenda inlägg behöva upprepa ifrån stenåldern. (Själv har jag exempelvis skrivit om maxgnisttest ungefär 7000 gånger, Forgus om sin förnämliga diod i generatorers senseledning troligen ungefär lika många. Finns naturligtvis fler exempel, men det jag ifrågasätter är alltså om det måste vara på detta arbetskrävande sätt??)

Håller f.ö. med Jobhurt ovan, börjar likna ett mediedrev eller rent av lynchmobb. Med stramare regler/forumstruktur - som möjliggör snabbare och förhoppningsvis mer enstaka modereringar - kan nog alla erfarenheter få lämpligt utrymme? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uhum Thomas-1

Anar att din andra punkt här rör mig?

Men propaganda sysslar jag ju knappast med, snarare tvärtom. Jag försöker att genom en hel del research påvisa vad forskningen egentligen säger, när svenska medias klimathotspropagandamegafoner ylar som värst. Till min oförställda glädje har numera Sveriges bästa och mest meriterade klimatforskare, Prof. Lennart Bengtsson, faktiskt börjat skriva på nätet. Han är inte nådig i sin kritik av den rena skräckpropaganda som sköljs över oss dagligdags nu när det ska klimatmötas för våra surt förvärvade skattepengar igen.

Jag håller mig dessutom till samma tråd i de allra flesta fall, men nu senast startade ju Folkew en tråd i Miljösnack där han( rätt oförskämt) adresserade mig. Menar du att jag inte ska svara? Menar du att klimatfrågan inte hör hemma i Miljösnack? Ämnet berör i allra högsta grad alla oss som gillar båtliv, inte minst med tanke på att drivmedel (över)beskattas med just hänvisning till klimathotet. Dessutom tror jag faktiskt att frågan är intressant för rätt många här på forumet, antalet läsningar av klimat- trådarna antyder åtminstone det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1) Fatar nog inte riktigt vad du menar. Om man byter avatar eller inte är väl inte riktigt det största problemet vi har här?

2) Poängen gillar jag men ser ingen riktig möjlighet att få till en sån grej.. Man kan ju inte alltid komma ihåg vad man skrivit i tidigare inlägg o dto trådar. Dessutom kan jag tycka att det i första hand drabbar de som inte riktigt kan formulera sig annorlunda medan de med talets (ordets) gåva. Nåt sånt, om du förstår hur jag menar..? :) Däremot skulle jag gärna se hårdare moderering vad gäller ofta återkommande trådar inte bara i samma ämne utan dessutom mer eller mindre identisk frågeställning Moderering på det viset att man kan slå samman olika trådar till en o samma, flytta inlägg från en kategori till en annan osv

3) Ja fy fasen va bra det vore att kunna länka till ex.vis inlägg 34 i en lååång tråd som består av 50/50 pajkastning o fakta.. Underbar funktion som dessutom måste vara väldigt lätt att fixa till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig KillerBoo. Avatarsbyten ser jag inget problem i, jag har t ex min nuvarande båt. Tidigare hade jag Stortrissen. Däremot profilbyten har jag mycket svårt att förstå. Enda anledningen som jag kan se för det är att dölja sitt förflutna på forumet.

Tvåan tycker jag det är på tok för mycket av. Detta kommer dock lösa sig när (om) det kommer en ny plattform. Om det är så att man vill följa den generella regeln (som gäller på de flesta forum) att inte starta nya trådar i samma ämne så kommer man mycket enkelt kunna hitta både sina egna gamla trådar och andras  som handlar om samma sak.

Punkt tre kommer också lösas i en ny plattform. Där kommer man också kunna välja del av texter, lägga in sin egen text mellan citat, samt citera flera inlägg i ett och samma inlägg.

Givet då att det verkligen är en modern plattform som har de normala funktionerna.

Ett förslag som jag tänkte farmföra till admin när (om) en ny plattform lanseras är att vi ska ha en kategori som heter Båtpolitik där trådar om lagar, myndigheter, klimatfrågor och skit kan diskuteras. (Med skit menar jag givetvis toatömningslagen, alltså ingen värdering i ämnena. wink)

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu 38 medlemmar inloggade och det var länge sedan, så inte fan dör MG inte p.g.a av att vissa härjar och vissa lämnar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej inte ska MG dö. Men det krävs även att ägarna ställer upp och gör sin del.

Trist att vi tappat några och hoppas de kommer tillbaka.

Har själv varit på väg bort några gånger men fått positiva tillrop om att stanna kvar och kommer göra så än så länge.

Visst har vi olika uppfattning om en del saker men i grund och botten är vi folk som älskar livet med fritidsbåtar och det som tillhör.

Ställ krav på MG:ens ägare och ledning och försök hålla stilen så kanske vi rider ut denna storm också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...