Puffarius 1 Postad 27 November , 2012 Granngårdens storsäckar suverän idé'. Bör räcka för att kränga båten ordentligt. Bara masten står pall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2012 Att passera en bro är nog inga problem. Att gå sträckan Läsö till Vinga med konstant lutning kan va värre. ca 25 distansminuter. Det vet jag av egen erfarenhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 November , 2012 Om man har 7/8-delsrigg kanske det är bättre att hissa tyngden i fockfall än att göra det i storfallet, då slipper man felbeslasta kaltoppen på masten som saknar stagning. Tror även det kan vara en fördel med 2 säckar då man först fyller den ena säcken och knyter ihop så den ej spiller ur, och sedan puttar ut den så man får båten i kräng (har ett rep till denna så man kan anpassa längden till lämpligt kräng och senare kan hala in.) Sedan tar man säck nr 2 med mindre vatten i och finjusterar med den, Kan pumpa in/ur i önskad mängd eller hala ut så mycket man önskar. Denna bör man då ha nära vattenytan strax intill önskad max lutningsvinkel så har man ett mått. Lämpligen monterar man även en krängningsmätare i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rocketman 1 Postad 28 November , 2012 Snälla du, kan du inte förvarna oss här på forum nån dag innan du provar så att vi kan komma och titta? Och filma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 28 November , 2012 Jag ser ingen stor risk att masten blir för mycket belstad, men det är nog ändå en bra idé att använda fallet till förseglet på 7/8-rigg. Det rä otroligt lite kraft (vikt) som behövs för att kränga en segelbåt 15-20 grader. Vid ex.vis grundstötning är det inga problem att luta en segelbåt (genom att dra i ett fall med en lite nurrbåt på 10 -20 hk ) tillräckligt mycket för att komma loss. Räknar man på det kan man många segelbåtar att ligga helt på sidan (90 gr lutning) om man hänger ett par tre hundra kilogram i masttoppen och betydlig mindre kräv för mindre lutning. Prova får ni se... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 November , 2012 Om det är en ständig återkommande åtgärd kanske det kan va bra att ha ett extra fall speciellt för detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 November , 2012 Det fall som är gjort för sidkrafter är ju spinnefallet. Ett stor eller fockfall är tänkt för kraft rätt ned. Spinnakern kränger ju lätt ned båten utan att man tänker på att det skulle vara skadligt för riggen. Bogsera av båten från ett grund med spinnefallet borde alltså vara helt OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 November , 2012 När man hänger en stor tyngd i spinnefallet för att kränga båten kan det bli en större kraft och annan riktning än vad en spinnaker åstadkommer. Kraften i början blir ju nedåtriktad=bäst för fockfallet. Är man osäker på sin rigg kunde krafterna fördelas på t.ex fockfall och spinnakerfall så får man halva kraften på varje fall ungefär. Blocket för spinnakerfallet är ofta fäst i en U-formad grunka och jag har sett på vår båt att den böjt sig en del, troligen när spinnakern nån gång släpat på båten med masten i vattnet. Det sitter ju också ett block där och ett shackel som påfrestas. Fördelar man krafterna på två fall, t.ex med gemensam lina till en tyngd eller kanske ännu hellre två fall hälften så tunga till varsitt fall så är man nog på säkra sidan. Toaens förslag att montera bogserögla med block för lyft och krängändamål är ju den bästa lösningen. Ibland blir det fel när man använder prylar till annat än de är avsedda för. Men att spinnakerns fall klarar att kränga masten ner i vattnet har väl de flesta sett. Bogsering av grund med spinnefallet från bogserbåt på 10-20 m avstånd borde bli samma kraftriktning c:a 45 grader som den från en spinne. Således OK med avbogsering när segelbåten fastnat på grundet. Klaras, som nån sa, även av en ganska liten snurrebåt eller eget ankare om man har jolle att ro ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 November , 2012 Således OK med avbogsering när segelbåten fastnat på grundet. Klaras, som nån sa, även av en ganska liten snurrebåt eller eget ankare om man har jolle att ro ut. Ställde mig på grund ordentligt förr-förra sommarn. Gick i en riktigt trång led, med kanske 20-talet meter mellan varje prick-par och stundtals bara ett par båtbredder mellan stb o bb prickar varpå jag missade enstyrbordssprick pga av bristande uppmärksamhet/nonchalans.. Visste att det skulle vara en grön prick nära nära, men såg ingen och utgick bara från att jag räknat fel. Såg styrbordspricken precis som den passerade aktern, tätt intill babordssidan och han inte mer än att tänka F-N också innan det sa KadonkedonkedonkeDONK. Det gick inte fortare än kanske dryga 3 kn och ingen skada på vare sig båt eller manskap, dock satt vi REJÄLT fast eftersom vi gick för motor och klättrade en bra bit upp på stenjveln. Provade med att ro ut ett ankare men orkade inte kränga båten så mycket som behövdes så vi fick ta hjälp av en förbipasserande styrpulpetare med 15-20 hästar i aktern. Eftersom jag inte har nån spinne så hade jag inte brytt mig om att inspektera spinnefallet så vågade inte chansa med detta utan tog reservfallet till genuan istället. Mannen i båten fick kruta på ordentligt, båt lutade så att man fick svårt att hålla sig ombord, samtidigt som jag öste på med full back i maskin. Kändes som en evighet innan vi kom loss, givetvis till stor förnöjelse för de båtar som tvingats stanna för att inte köra över bogserlinan.. Var lite tveksam under själva manövern eftersom det kändes som att vi utövade väl mycket våld på riggen.. Av kom vi iaf, och inga skador uppstod vare sig vid kölinfästning eller annat. Tur vi inte kanade av på andra sidan stenen bara. Då hade man nog fått laga roder innan hemresa Hursomhelst, efter den krängningen är jag övertygad om att rigg och fall klarar av belastningarna för att kränga ner båten till relingen om så behövs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 28 November , 2012 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=436446 http://www.sjoraddning.se/simpevarp/news/tysk-segelbat-pa-grund-4/ Någonstan på forumet (jag tror att det är detta) finns en liten filmsnutt på en seglare vid Lidköping, som gör precis det som efterfrågas av TS men då för att minska djupgåendet. Jag har letat en bra stund nu men jag går bet, tyvärr. Det var inte någon stor vikt som användes och båten var runt 37 fot. Edit. La in länkarna rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 November , 2012 http://www.sjoraddning.se/simpevarp/news/tysk-segelbat-pa-grund-4/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 28 November , 2012 Killer-Boo Under min tid i SSRS tillämpade jag metoden ett flertal gånger och det funkade varje gång. Har slitit rätt bra i riggen och krängt båtar upp mot 12 -13 ton. Aldrig har riggen fått stryck av den behandlingen. Det korrekta sättet att göra det på är att linan från den bogserande båten hissas till ca 1/4 från toppen av masten och sen ska en lina fästas i bogserpunkte och gå ner till däck och fästas i en knap midskepps. Vinkeln mellan fallet och linan till däck ska vara ca 90 grader. Bogserlinan får gärna vara ganska lång, då brukar det inte bli några ryck. Det är bättre att segdra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 28 November , 2012 Vad man ska vara observant på vid användnde av denna metod är att det dragande fartyget har kraft nog att hålla emot om det är väldigt mycket vind och strömt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 November , 2012 En utvikning. Bra att tänka på att det blir rätt stora krafter tydligen. Maxin är ju ändå inte så stor men rätt styv. Måste man klara sig själv på nåt öde grund är det kanske ändå ankare som gäller och då ska det till både ankarfäste och en utväxling av kraften för fallet. Lååång ankarlina behövs nog, kraften är ju riktad uppåt masten och vill bräcka loss ankaret. Har man ingen flerskruren talja kan möjligen jollen med en tamp på halva lååånga linan dra ned den mot vattnet. Håller ankarlinan horisontell och bättre för ankarfästet. Man får ju en bra kraftförstärkning när linan dras ned mot vattnet av den i jollen. Ju längre lååång-lina till masten från ankaret desto större kraft vid nedböjning. En flerskuren talja från jollen t.ex skulle få bra effekt och den på båten kan passa på att snabbt hala in fallet när den i jollen släpper. På så vis får man ner masten mer och mer för varje drag/släpp bara ankaret har fäste. Har man ingen flerskruren talja kan ett dubbelt rep användas. Ena änden i jollen och andra drar man i. Blir dubbla kraften nästan. Långa linan rullar lätt i början innan den blir alltför spänd. Block finns alltid på båten om man vill lossa nåt. Storskotet borde vara i farosonen. Skulle vara kul att testa nån gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 November , 2012 Hoppas du ser vad bilden ska föreställa... Dålig på MS Paint, samt fn vet hur storleken blir. Jajja, menar du nåt sånt som på bilden alltså? EDIT: Ser ju ett fel direkt... brytningen mellan fall och linan ner t knapen ska givetvis vara högre antar jag.. Ber TS om ursäkt för att vi viker av lite fr ämnet, men korrekta svar lär väl redan ha avgetts? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 November , 2012 Forgus: Skulle vara kul att testa nån gång Nja, det var visserligen lite halvlustigt efteråt, men jag är glad om jag slipper testa igen. Anv f.ö. storskotet när vi provade att dra mot ankaret.Det krävdes mer än mina armar förmådde iaf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 28 November , 2012 Killer-Boo Du har fattat galoppen.....ta hem lite mer på fallet och slacka på linan till däck. Om jag minns rätt från fysiklektionen så får Du två vektorer som fördelar kraften...både för krängning och drag. Är vi två båtar som assisterar den grundstötta så drar en i den riktning båten kom från och den andra kränger, då har vi krängt med lina från masttoppen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 28 November , 2012 Vittsen är ju att lyfta köl och roderskädda genom krängningen så att det inte blir skadat när man drar. Går haveristen in mellan två stenar kan man givetvis inte kränga för då kan man ju bryta köl eller roder. Nu är det ju så att de gamla rävarna i SSRS oftas kan varenda sten i sitt område och kan därför bäst avgöra hur man ska få loss haveristen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 November , 2012 OkiDoki. Likabra att placera de här senaste inläggen i ett lättåtkomligt skrymsle i skallen. Förr eller senare står man väl där igen hur man än bär sig åt. Hoppas ju ha åtskilliga tiotusentals M kvar i kroppen innan jag lägger nåsan i vädret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser