KillerBoo 58 Postad 26 November , 2012 Efter att ha läst en massa inlägg där (åtm) Forgus31 ofta påpekar det här med sense-ledning från generatorn, modifierat med en diod för högre laddning, tänkte jag som så att det kunde vara ett kul jobb att göra. Byta generator alltså. Nu har jag inte haft så mycket problem med just laddningen tidigare. Den fungerar, men kanske inte optimalt. Jag kör väldigt få motortimmar på en säsong. I år extra lite till följd av att den inte blev så mycket båtåka av olika anledningar. Inför säsongen lade jag dessutom till 2x210Ah i förbrukarbanken utan att byta generatorn (som är på 70 el möjligen 75A). Iaf har jag eg inte hunnit lägga märke till om laddningskapaciteten räcker till eller inte. Solceller har jag ännu inte investerat i så där har jag ingen hjälp att få laddning från. En normal säsong med dryga 1000M segling har jag ca 15 timmars motorgång (varav de flesta just i laddsyfte) och tänkte därför som så att det vore gött med lite extra skjuts på generatorn de få timmarna. Största förbrukarna är en gammal Supercool-kyl som åker ut i vår, t förmån för en gasoldriven kyl. så den förbrukaren slipper jag. I övrigt är det värmaren (Ardic MiniMax), gamla vanliga hederliga glödlampslanternor -som blir en del i ekvationen eftersom jag älskar mörkersegling-, en o annan lampa i ruffen samt den stora boven: Laptopen, driven via 12V med en omvandlare 12->19V, alltså ingen inverter. Här blir det MÅNGA timmar varje natt pga pokerspelandet samt lite film. OK, det var lite förutsättningar, nu till frågeställningen: Ska jag: 1) Byta generator. Och isf, är det lika bra att leta upp en sådan som har senseledning? Eller räcker det med en generator på kanske 100A, utan denna ledning? Känns som det är lättare att hitta en sådan begagnad, på skroten ex.vis. Men kanske skillnaden 70-100A inte ger mig så mycket, m tanke på få gångtimmar? 2) Satsa på solceller? Vore ju skönt att få den strömkällan, men båten -en Maxi77- är ju inte stor och jag vill helst inte ha en stor bimini bestående av en massa solpaneler.... 3) Ligga mer i gästhamnar med el till laddaren? Blääääää, det VILL jag inte. 2-3 gästnätter känns i mesta laget för en eremit som mig själv. 4) Nån annan trevlig, gärna mindre dyr, lösning? Var får jag mest Bang for the bucks? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 November , 2012 Vem ska svara på en sån delikat fråga om inte käpphästarnas halvt? idiotförklarade forgus själv? Vet du hur mycket generatorn ger i ström, A? Blir den brännhet och mer därtill? Har du mätt upp spänningen på batteripolerna? Vet du om du har dioder som sänker spänningen eller har du reläer som separerar pluspolerna på start/förbr? Konstigt svar fick du där Killer! PS. Oftast ger inte generatorn så mycket ström att det begränsar. Men nu har du stora såar att hälla i så det kan nog bli max från generatorn några minuter. En till fråga är: hur mycket orkar maskinen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 26 November , 2012 Forgus31; Du är i gott sällskap när det gäller idiotförklarade käpphästridare. Men jag ska inte dra min standardlösning denna gång. 1) Nej det hjälper inte med större generator, som Forgus31 skriver så är det ytterst sällan man utnyttjar generatorns fulla kapacitet och då bara några få minuter. Sedan sjunker laddströmmen till mera mediokra värden som generatorn klarar utan problem. Det förutsätter naturligvis att generatorn är frisk. Det kan löna sig att få en översyn på den. 2) Satsa på solpanel och en bra regulator. Köp så stor du får plats med. 3) Tja, ibland är det extra molnigt men om du ändå går in i hamn så ha en bra laddare i beredskap och tanka upp dina batterier. Då får du mest bang for the bucks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 November , 2012 Tackar för svar. Börjar med feedback till Forgus: Nej, jag vet inte mer om strömmen än att den är specad som 70 el möjligen 75A, men faktisk ström har jag faktiskt inte mätt. Hur gör man det utan amperemeter? Har bara ett multiinstrument. Men nej, gen blir inte brännhet. Kan hålla handen på en bra stund utan att bli grillad. Spänningen vid batterierna är vid motorgång 14.4 +/- utrymme för kalibreringsfel i instrumentet. Något spänningssänkande har jag inte vad jag vet. Möjligen om det sitter nåt inuti gen. Det finns dessutom 2 anslutningar märkta B+, varav den ena bara är ett litet flatstift. Det sitter även ett gammalt Bosch (utgånget nuförtiden) skiljerelä monterat och vad beträffar vad maskin orkar så... Tja, det går lite tungt innan laddningen kommit igång, men sen funkar det bra, bara jag varvat upp litegranna o sen tillbaka på tomgångsvarv. Maskinen är en MD6A med nån ickeoriginal generator som ser ut som en Bosch från nån gammal Volvo, men ser inte vad d står mer än 70-nått Ampere. Dynastarten används endast som startmotor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 November , 2012 ... och fortsätter med Paliswe 1) Det var nog det jag trodde. Att det i praktiken bara blir en futtig skillnad i ström mellan den som sitter och en ev större generator. Gäller detta också om jag får tag på en generator med Senseledning, så jag på det viset kan höja spänningen litegranna till de 14.7V som Forgus nämnt i andra trådar? Alltså byta gen till kanske inte kraftigare amperemässigt, men med möjlighet att höja spänningen? 2) Jo, solpaneler får det nog bli. Frågan är kanske bättre ställd om jag säger så här: Får jag nån praktisk nytta i förhållande till utlagd peng av en högre laddspänning de få motortimmar jag har, om jag dessutom använder solpanel(er)? 3) Jo, så gör jag ju redan men eftersom jag normalt ligger vid sommarstugan utan el så är det bara 2-3 ggr per år som jag ligger vid strömstolpe. Visst kan man gå in för att ladda osv, men när jag är på sjön vill jag helst slippa tänka på att vara tvungen iland för att tanka kräm sas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 November , 2012 Dessutom glömde jag säga att det finns en del jag vill kalla idioter m.m men ni ingår INTE i den skaran. Som f.ö. inte innefattar mer än ett par stycken hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 November , 2012 Har du två B+ är kan generatorn redan vara försedd med dioder för batteriseparering och kompenserad internt för diodspänningsfallen i dessa. Det redan monterade reläet kan gärna sitta kvar men när det pajar kan du lägga B+:arna till var sitt batteri/batteribank. Du kan göra som jag ibland gjort för att mäta större strömmar innan jag skaffade en tångamperemeter. Mät med universalinstrumentet på millivoltsområdet hur stort spänningsfall du får i plus eller minusledaren vid påslag av en känd förbrukare t.ex en kraftig lampa. Sätt ena mätpinnen i ena änden på ledaren och den andra pinnen i andra änden. Så du får så stort spänningsfall som möjligt. Ju fler kända förbrukare desto bättre noggrannhet. Säga att du t.ex med 60W lampor får 20mV. då vet du att det motsvarar 60/12A dvs 5A. Nu kan du mäta strömmen som du laddar ur eller i batteribanken med enkel proportionering av de 20mV spänningsfall som 5A gav. T.ex du får 100mV på univ.instrumentet. Det är 5 ggr så mycket som 5A gav dvs generatorn laddar 25A. På motsvarande sätt kan du mäta hur mycket startmotorn drar. Förutsätter att du har samma längd mellan mätpunkterna på ledaren och samma area. Eller om du har gemensam minusledare för båda batteri/batteribank så kan du göra mätningen där redan från början. Vill man så kan man välja att sticka in ena mätpinnen en bit in på kabeln så att millivolten enklare omvandlas till Ampere. T.ex 10mV motsvarar 10A. Sen kan man sätta lämpligt instrument mer permanent i båten och få en övervakning av laddström som jag tycker är bra när man undrar hur kvällens digitala nöjen kommer att arta sig. Blir kanske en extra timme motorbuller för att få ljuv musik att räcka lite längre inpå natten. Eller fler bokstäver till MG som ju också är ofrånkomligt. Fråga mig inte varför. Kan gissa att det hade med uppväxten att göra. Det skyller man ofta på har jag märkt. Sju år äldre brorsan var elektronisk redan i tonåren med sitt radiostyrningsflyg med hembyggda rörsändare och bamsebatteri som jag fick släpa på. Själv byggde jag kristallmottagare (med germaniumdiod i.st.f kristall med fjäderavsökning) och var väl då sju år. Snart sextio diodår. Platsar som MG:s dioddåre med lätthet kan jag tro. Jo till saken. Du har redan bästa möjliga laddning. Ska man säga tyvärr? Mer motorgång eller drällvis med solceller är lösningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 November , 2012 Beträffande frågan om högre spänning. Har ju sett att det om jag minns rätt blir c:a 40% högre ström med 14,7V i.st.f 14,1 så lite mer kan du få med högre spänning med inte så det är värt det. Kanske du kan klämma in 15A ist.f 12-13A med en högre spänning men du har redan 14,4V så det blir isåfall nästan 15V och det är lite för hög spänning kanske. Hittar du en sense på den gamla generatorn kunde du ju prova. Kostar en tia och kul för hela slanten. En smaksak måhända. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 November , 2012 Du har redan bästa möjliga laddning. Ska man säga tyvärr? Mer motorgång eller drällvis med solceller är lösningen. Tja, tyvärr är väl att överdriva, även om mycket ofta vill ha mer Har ju som sagt inte använt båten så mycket i sommar så om det är ett reellt problem med laddning kan jag ju inte säga.. Men man vill ju alltid ha så fulladdat som möjligt och iom att du ofta förespråkat sense/diod så tänkte jag det kunde vara värt en slant.. Men ni verkar båda eniga om att det inte ger mkt kräm för pengarna att byta till en gen med senseledning. Det där med att dra en extra kabel om skiljerelät ger upp ska jag ha i åtanke. Vad som gjorde mig undrande var mest att det ju bara är ett vanligt flatstift som anslutnngspunkt. Svårt att få till det med grövre kabel än 4 mm2 därifrån..men kanske man kan pula dit en 6mm2 med lite tålamod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 November , 2012 Blir lite fundersam när du säger att det är en gammal bilgenerator, för de brukar inte ha två B+ utgångar, vad jag tror i alla fall.. I så fall borde det vara lika rejäla anslutningar men mutter på båda. Det är inte så att det står D+ på det med flatstiftet, för det rimmar mer med vad jag kan komma ihåg när det gäller äldre bilgeneratorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 November , 2012 Nej, det står B+, det är jag säker på men generatorn i sig SER UT som en gammal Volvogenerator. Därmed inte sagt att det är en sådan. Den ser ut som en Bosch, men det står varken Bosch eller nåt Bosch-liknande nummer någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 November , 2012 Solpaneler är nog det bästa man kan satsa på, så många man kan få plats/stå ut med. De laddar varenda dag, året runt, mer eller mindre, visst men de laddar. Köp inga dyra reglatorer, en fin regulator ger bara marginellt mer än en billig. Det finns inga hemliga lösningar, bara smarta marknadsförare. MPPT kan vara vettigt men i praktiken, mätt över tid handlar det om 10-15% mer. Jämför med hur mycket 10% mer solpanel är. Dessutom är alla regulatorer väldigt duktiga på att ladda batterierna på bästa sätt så att de håller länge. Vill man få mer ur generatorn så kan man kosta på den en bättre laddningsregulator. Men för att generatorn ska ladda så måste motorn vara igång och det kan vi ju vara utan, eller hur. Kör man motorn enbart för att ladda batterierna ibland så tycker nog jag att det kan vara ide att fundera på en bensindriven generator, Att köra dieseln på tomgång för att ladda är ett dyrt nöje på sikt. Ett litet elverk är ganska tyst, ofta kan man dra igång det och ta en promenad eller ställa upp det på bryggan. Ett elverk på 700W väger 8,5 kg, komplettera med en intelligent laddare på 40A. Fungerar perfekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser