Bryggskepparn 0 Postad 25 November , 2012 Jag har varit i medelhavsområdet på semester väldigt många gånger samt hyrt båt i två omgångar. Jag har båt här hemma och älskar segling i Skandinavien, men det är väldigt anorlunda segling jämfört med tex. Kroatien. I och med eurokrisen samt den allmänna nedåtgående trenden på båtpriser surfade jag runt lite för att se vad prisnivån på båtar i medelhavsområdet är. Generellt så ligger de flesta ca 30% under marknadspriset här hemma, med viss variation både upp och ner. Jag funderar på att eventuellt köpa en båt någonstans i havet för att ha den i Kroatiien. Tanken är att själv använda den några veckor varje år och sedan hyra ut den. Därmed är jag relativt OK med tanken på att köpa en föredetta charterbåt med allt vad det innebär. Till min fråga: Är det någon här som har erfarenhet av att köpa / äga / sälja båt i Medelhavet? Vad är det man ska tänka på? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 26 November , 2012 Att köpa en båt här i Medelhavet är nog inga större problem. Finns ett stort utbud. Både av gamla charterbåtar och privata. Bara här i vår vinterhamn finns det ca 5 båtar till salu. Köper man en fd. charterbåt får man vara beredd på att den är sliten, dvs väl använd av folk som kanske inte alltid har varit så rädd om båten varför en ordentlig besiktning av besiktningsman bör göras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 November , 2012 Att köpa där är inte svårare än hemma... Förutom samma saker... Är du jurist så vet du att kontraktstexten är viktig, är du inte jurist så... tänker på momsen tex. Seglar du omkring och ett eu- land vill se momsstatus så räcker det inte att det står i kontraktet att säljaren säger att moms är betald. Du ska ha BEVIS! Och bevis ser olika ut i olika länder... Köper du en båt som är registrerad i Sverige (sjöfartsregistret) så kan du hänvisa till svenska myndigheter men annars har du bevisbördan. Om du inte ska ha båten registrerad i Sverige så gäller alltså ett annat lands lagar för båten, tex krav på kompetens, utrustning för charter osv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bryggskepparn 0 Postad 28 November , 2012 Tack för svar. Jag har läst på lite grann och hittat ett företag som hjälper till med köpet samt inspektion. De har ett ganska bra upplägg som gör att om jag väljer att köpa via dem så blir det en relativt tryg affär. Det blir förmodligen inte aktuellt att segla hem båten till Sverige, utan isåfall vill jag ha den i Kroatien. Båtplatser där verkar vara rejält mycket dyrare än i Skandinavien (de billigaste ligger på ca 2000 EUR och de flesta andra runt det dubbla!). Eftersom jag inte kommer att använda båten mer än max 1-4 veckor per år känns det därför helt aktuellt att hyra ut den övriga tiden. Därmed är det också OK att köpa en föredetta charterbåt eftersom jag vet hur den (tyvärr) kommer att behandlas. Det jag har pris på nu är alltså omkostnaderna kring köpet och att de flesta båtar där nere inte har betalts moms för. Det innebär att om jag köper den privat måste jag alltså momsa in den om jag tar in den till Sverige och förmodligen också om jag väljer att behålla den där. För att undgå detta (om jag ändå tänker hyra ut den) är det att starta ett bolag i Kroatien och äga båten genom det. Vad jag förstår ska det inte vara varken väldigt komplicerat eller dyrt. Nästa steg är att kontakta ett charterbolag för att se om båten eventuellt kan tas upp i ett yach management-avtal samt ta reda på hur mycket styr det är med att starta en firma där. Alla tips, erfarenheter och input är välkomna! Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 28 November , 2012 Låter på Funkis som att det blir minst problematiskt om man skaffar svensk registrering på båten. Går det att få svensk registrering utan att ta hem båten till Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bryggskepparn 0 Postad 28 November , 2012 För all del, men det är ju inte aktuellt med svensk registrering om jag ska ha den i Kroatien. För övrigt så ser jag på båtar upp till 12m vilket medför att det inte föreligger något registreringskrav även om jag tar hem den till Sverige? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 28 November , 2012 Problemt är att Kroaterna har ett system mot svart-charter som förhindrar denna typ av ägande uthyrande. Deras system går ut på att det bara får finnas ett visst antal registrerade skeppare på varje båt om året och att du måste vara delägare i den för att få bli skeppare. För att få segla i kroatiska vatten krävs ett permit som utfärdas av den lokala hamnkaptenen, varje enskild skeppare måste ansöka om ett sådant och samtidigt lämna i en besättningslista för den aktuella turen. Permit får man inte om man inte kan visa upp att man faktiskt äger båten, och då godkänns endast ett internationellt certifikat som tex. SXK kan utfärda, tillsammans med en godkänd försäkring. Hela detta regelsystem kom till för att stävja en utbredd svartcharter. Jag har själv en liten båt där nere och får inte ens låna ut den till mina kroatiska vänner. Varje år när jag kommer ner måste jag förnya mitt permit. Innan denna båt hade vi en partnerägd segelbåt, men det nya regelsystemet gjorde det omöjligt med vårt upplägg. Men det finns ju andra fina länder kring medelhavet som kanske har lättare regler. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 28 November , 2012 En kompis bekant har båt i Turkiet. Har sett bilder mm som han visat och där fanns riktigt fina ställen, öar och vikar. Klart turkos vatten osv. Tydligen bland de billigare ställen att ha båt i medelhavet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WinWin 2 Postad 30 November , 2012 Hej Jag har gått i samma tankar och suttit och letat runt på nätet. Jag fann denna sida och fastnade för idén, önskar dock referenser innan man vågar sig på en investering. Det verkar ju nästan för bra för att vara sant. Hoppas det hjälper dig i ditt sökande :-) http://www.navigare-yachting.com/ny-bat-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 9 December , 2012 Jag åker ner och tittar på båten och ser att allt är i ordning, sjösätter den, och sen skriver på papper och gör betalning. Hur garderar jag mig mot att personen i fråga inte försvinner med mina pengar, varefter den riktige ägaren dyker upp och förnekar all kännedom om föregående person, och kräver sin båt tillbaka? Och hur får jag tag på en tillförlitlig besiktningsman av båten därnere? Eller skall man ta med en från Sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 9 December , 2012 Ni kan lungt vända Er till Per Abrahamsson på Navigare. En otroligt seriös och kunnig kille som sysslat med sitt företag i jag tror mer än12 år nu. Han och jag var tidigare placerade på samma SSRS station. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 December , 2012 Ett mycket klokt råd! Navigare, vars grundare Christer Eriksson jag träffat där nere många ggr, är ett mycket seriöst företag. Dom kan säkert berätta om fallgroparna, för dom är många, innan ni ger er ner och köper båtar för att ha i charter i Kroatien. Att köpa båt för att segla/traila hem från Kroatien är däremot inget problem, det har jag gjort själv. Att äga båt och segla själv med är heller inget större problem. Problemen börjar först när ni skall försöka hyra er båt för att tjäna pengar på den. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 9 December , 2012 Bosse skrev: Att köpa båt för att segla/traila hem från Kroatien är däremot inget problem, det har jag gjort själv. Via Navigare då, eller? (Nej, jag skall inte hyra eller bedriva charter.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 December , 2012 Nej, jag köpte min båt från ett helt annat företag och trailade hem den med hjälp av ett Orust-baserat transportföretag. Jag har inga affärsförbindelser med Navigare alls om det var det du frågade. Vad jag har är stor erfarenhet att segla i Kroatien och kunskap om deras system. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 9 December , 2012 Terri Du behöver inte oroa Dig för mig heller. Jag har aldrig haft någon affärsrelation med Navigare. Jag har bara jobbat ihop med Per Abrahamsson i SSRS för 12 år sedan. Däremot har jag bekanta som utnyttjat Navigares tjänster och har varit mycket nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 9 December , 2012 Nej, jag bara ville säga att jag varken skall hyra eller ägna mig åt charter. Och få klart för mig om Navigare lämpar sig för rent köp av båt. Eller om det rör sig om nya båtar som cirkulerar, eller har cirkulerat, mellan olika användare. Köp Ny Båt och Få Tillbaka 84% Av Nypriset, som det står på deras sida, får mig lite att undra vad det egentligen handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 9 December , 2012 Terri Är Du ute efter en begagnad båt har säkert Navigare många alternativ för köpt....allt från köp rakt av eller en form av hyrköp. Tycker Du ska göra klart för Dig vad Du söker och vad det får kosta och med dom utgångspunkterna höra Dig för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 December , 2012 Terri skrev: Köp Ny Båt och Få Tillbaka 84% Av Nypriset, som det står på deras sida, får mig lite att undra vad det egentligen handlar om. fråga dom! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 9 December , 2012 Hemingway, Jo, det är klokt. Bättre att vänta med frågor tills jag står ända framme vid verkligt läge. Så frågorna är integrerade i den praktiska processen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 34 Postad 9 December , 2012 Bosse skrev: Fråga dem! Jo, jo självklart. Det kan jag göra. Jag vet väl ungefär vad själva citatet innebär. Såna här forum blir inte riktigt som att diskuttera i verkligheten. Skrivna ord väger mycket tyngre, än tal, och tenderar spåra iväg. Jag vara ursprungligen bara ute efter er spontana kommentar om deras inriktning eftersom ni kände till företaget. Tack för hjälpen. Dags att gå vidare till nästa ämne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 9 December , 2012 Ingen orsak. Lycka till. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser