Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Gäst

Motor dör av värme?

Rekommendera Poster

Gäst

Hej!

Haft ganska otur med båtmotorn sedan jag köpte den för två år sedan. Det rör sig om en äldre pentamotor på ~45hk. Det är först nu i sommar som jag har gjort något med motorn. Den nyrenoverade båten har varit i hela sommaren och under tiden mina vänner åkt förbi med vattenskidor och deras nya ryds har jag stått lutad över akterspegeln med rynkad panna.

 

Det är såhär: Motorn dör helt enkelt vid planing. Det går inte att rädda den om man drar ned gas eller chokar.

 

Åtgärder: Bytt nästan hela tändsystemet(ok), blåst rent förgasare, smågrejer som bytt startsnöre mm.

 

Jag har haft många teorier under sommaren. Bla. Den fär för mycket/lite bränsle, tändsystemet är paj mm... Men nu tror jag att jag hittat en teori som kanske spelar in extra mycket.

 

Kylningen! Det finns skvallerstråle och den kastar ut vatten i avgasutsläppet. Men trots detta undtar jag ifall motorn kan överhettas? Eftersom den dör vid planing -där motorn jobbar som hårdast kanske det blir för varmt och motorn nyper. Eller vad tror ni?

 

Har även kört med aspen 2-takt i tansken och är lite orolig för att det kan vara det som är lite lamt. Har faktiskt inte testat med vanlig 95a och olja.

 

 

Hoppas nån förstår sig på felet!

//marcus

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stödjer din egen tes, att det är värmenypning som är problemet. Personligen tycker jag att gamla Pentamotorer knappt duger till bojsänken. Det finns säkert de som är nöjda med sina Penta, bara det att jag har aldrig träffat någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat impellern ? så den är fräsch och du får upp tillräckligt med kylvatten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att känna på motorn när detta händer? Jag har aldrig varit med om att en motor värmenyper men jag har en känsla av att den måste vara duktigt varm när det sker. Min gamla 6 hk Evinrude blev väldigt varm en vår på grund av att temostaten hängt sig när jag provkörde den i balja. Jag kunde inte hålla handen på kylmanteln och skvätte jag lite vatten på den fräste det bort direkt. Trots detta gick motorn jättefint på tomgång. Plötsligt släppte termostaten med en rejäl puff och det började skvala kylvatten. Tempen gick omedelbart ner så jag helt utan obehag kunde hålla handen på manteln igen.

Några frågor som kan stödja en alternativ teori: händer detta alltid vid samma tillfälle när du kör från tomgång till planing och kan du puttra omkring på tomgång hur länge som helst? Teorin är att du kanske får undertryck i tanken/bränsleledningen när motorn går på fullvarv ett tag. Om du kör långsamt kanske inte suget blir tillräckligt stort för att undertryck skapas.

Aspens alkylat är mycket renare än vanlig soppa så motorer går oftast bättre på den. Däremot har jag för mig att du ska köra 4-taktsvarianten och blanda i egen marin 2-taktsolja eftersom 2-taktsvarianten är avsedd för luftkylda motorer. Det finns en tråd om detta här på MG.

Mvh

Fred

EDIT:

Stavfel samt meningsbyggnadsfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men sitter det inte en värmevakt på snurran som ska slå ifrån om motorn går för varm ? vet inte motorn kanske är för gammal, men på nyare sitter det väl värmevakt eller är jag ute och cyklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var länge sedan Penta tillverkade utombordare så motorn är med all säkerhet gammal. Sen om Penta hade tempvakt eller inte kan jag inte svara på.

Min gamla Evinrude från -76 hade ingen elektronik alls utöver det som krävs för gnista. Jo, förresten, den hade faktiskt belysningsspole också vilket den stolt deklarerade med en rejäl dekal med en blixt på! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man får göra en avvikelse i ämnet så kan jag berätta att när jag var liten så hade familjen en sportbåt i honduras mahogny tror det var en mysing ett eller electrolux etta, på den satt en penta 360 årsm 71 den gick kalas, sedermera byttes den ut till en yamaha.  Båtgrannen hade en archimedes penta 550. Varenda gång han skulle ut så startade inte fanskapet, och vi satt och lyssnade på alla haranger och svordomar, varje gång åkte huven av och det svors grovt. Pentan startade väl alltid motvilligt och bluddrande samt rykte rejält. Våran yamma gick ett varv på starten och mullrade tyst och fint, jag var en stolt 10 åring som skådade underverket. Så en morgon och grannen skulle ut samtidigt så va det samma visa som ovan, och en massa svordomar, svetten lackade i grannens panna, våran yamma gick perfekt, hela fam var samlade och jag sa högt och tydligt till grannen,   archimedes penta för de som har tid att vänta , grannen reste sig upp röd i ansiktet av ilska min far tittade irriterat på mig, små horn växte ut i pannan på grannen, sakta backade vi ut och grannen kunde inte hålla sig och skrek yamaha skramlar bra, mot slutet av denna sommar satt också en yamma 55a på grannens båt \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett värmenyp är väl iofs inga problem att konstatera...? När motorn stannar så ryck i startsnöret/vrid på startnyckeln. Snurrar det på som vanligt så har ju iaf inte motorn nupit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den dör efter en kort stund på fullgas och kan räddas genom att släppa gasen eller choka säger mig (i brist på mer faskta/ha sett det själv) att det låter som bränslebrist - på fullgas förbrukas soppan snabbare än den pumpas in i förgasarna, när nivån är för låg dör motorn om gassläpp inte minskar behovet eller choke ökar soppamängden tillfälligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skriver: Det är såhär: Motorn dör helt enkelt vid planing. Det går inte att rädda den om man drar ned gas eller chokar. Alltså, nya idéer behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat kompressionen i cylindrarna? Har fått för mig att en sliten motor med otäta kolvringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan, man läser visst som en kratta så tidigt på dagen.

Hur stannar motorn? Varvar den ner långsamt som om man vridit av tändningen, eller blir det ett rejält tvärstopp? En nypning tar tvärstopp, men kan släppa omedelbart - så man kan inte känna om motorn sitter fast efter den stannat för att avgöra om den nypt eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nu ligger motorn på arbetsbänken ute i garaget. Jag har börjat arbetet med att byta packningar. Det verkar och är rätt simpelt än så länge. Någonstans måste man börja...

Angående lätet då motorn dör. Då jag gasar på brassar den iväg som om helvetet brutit lös. Precis som den ska göra. Men precis när det går som tyngst och båten precis är på väg att lägga sig och plana ut så sjunker varvtalet och motorn dör. Det lixom brölar i motorn. Varvtalet sjunker snabbt men inte tvärt. Det var därför jag hade en tanke om att den blir överhettad och det går extra tungt och därav stopp.

 

Historia om mina motorbekymmer:

Jag har renoverat denna motorn på egen hand, eftersom jag är ganska ung har jag fått lära mig själv. Jag köpte båten och motorn av en kille som låtit denna ligga över vintern på en gräsmatta. Efter mycket slipande, målande och anndra renoveringar blev den riktigt fin! Jag gjorde i ordning båten först i hopp om att en kompis till farsan skulle komma och meka lite med motorn. 

Denne mekaniker dök upp på vårkanten och fick igång motorn på en timma. Den var riktigt risig när jag köpte den. Jag sjösatte båten dagen därpå och första turen gick ganska bra, efter några justeringar i reglaget så motorn gick framåt istället för bakåt. Det var något fel ändå konstaterade vi, för motorn la av då och då, men den planade lätt ut och gick igång efter den stannat.

Dagen efter packade jag och en kompis för nattfiske och övernattning i båten. Motorn gick denna gång utomordentligt och stannade inte en gång den första timmen. Jag lekte lite och åkte runt på sjön, körde olika hastigheter och maxade flera gånger. Men så fort min kompis hoppade i båten uppstod ett problem! Vi åkte ut från hamnen och tröck plattan i mattan för att plana ut och åka i kanske 10 sek innan motorn vägrade gå mer än 6-7 knop. Det räckte ju inte alls för oss som hade tänkt oss att åka långt. Vi tvättade tändstiften, försökte med alla möjliga saker men gav upp och drog igång trollingmotorn. 

Nån dag senare ringde jag ner till Bengt Ahls marin för att höra vad som var fel med min motor. Tändspolarna sa han. Jag köpte tre nya tändspolar på biltema efter rekomendation av en annan penta 450 ägare. Och det var då det här felet dök upp. Jag bytte då soppapumpen, blåsan på slangen och alla kablar till tändspolarna utan någon som helst skillnad.

Under sommaren har massor av andra problem uppstått men dessa har jag lyckats lösa. Det är kanske som Exel319 skriver, att penta knappt duger till bojsänke. Men jag har gett mig fan på att detta måste gå att lösa och det vore jättetråkigt om jag blev tvungen att köra motorn till tippen. Men måste hålla med om att jag börjar bli trött på motorn!! :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här frågan kan verka överlägsen men har du skruvat upp luftskruven på tanken och kollat att det är fritt luftflöde där?

Anledningen till att jag frågar är för att det känns som om motorn inte får tillräckligt med soppa när den drar som mest. Som jag skrev tidigare så kanske det är undertryck i bränsletillförseln. 

Det var heller inte så länge sedan som någon skrev här att hans motor dog efter en stund och en del i hans felsökning varit att kontrollera att skruven var ordentligt åtskruvad innan han startade motorn...det är ibland lätt att missförstå sakers funktion.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Hehe =) 

Jag har testat med öppen skruv och även tagit av locket. Dock har jag en simpel bränsletank från biltema, slangen och blåsan är köpt på annat håll. Är det någon skillnad mellan plasttankarna och de slutna plåttankarna? 

Mvh Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara en reflektion. Du skriver i nåt inlägg att problemet uppstod efter det att du monterat Biltemas tändspolar... Det är inte så att du har fel spolar alternativt kopplat dom fel på ngt vis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ingen funktionsmässig skillnad på plasttankarna och plåttankarna. Däremot är det skillnad på Biltemas plasttankar jämfört med alla andra tankar! cool Köpte en sån till min Evinrude 6 hk men efter bara en säsong slängde jag tanken...läckte som ett såll i alla fittings.

Detta bör dock inte vara orsaken till dina problem. Har du testat att pumpa på blåsan när motorn är på väg att dö?

Annars känns ju tändspolarna suspekta som KillerBoo skriver...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...