Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Pentax

Putsmedel som håller glansen

Rekommendera Poster

Jag har provat det mesta som finns att köpa för att hålla båten blank, från TC nano till bilwax, alla gör båten blank, men på överbyggnaden blir det snart matt/lätt kritande.

Fick av sonen två flaskor som jag skulle prova, jag gned först med den ena sedan den andra enligt bruksanvisningen, förhoppningen var inte så stor, men det blev ju blankt som med vilket wax som helst köpt på Biltema eller dubbelt så dyrt i båtbutiken.

Tänkte inte mer på detta, men vid upptagningen och tvätt av båten upptäcker jag att överbyggningen förtfarande är lite blank, vilket alldrig hänt tidigare. Ska bli spännande nästa sommar att se om detta var en effeckt av den dåliga sommaren eller har jag hittat ett medel som funkar?

Medlen är Fire Glaze plus+ och micro finishing compound.

Jag har ingen som helst vinning på att göra reklam för medlen, vill bara dela med mig av min erfarenhet, som väl är syftet med forum liknande detta.

http://www.autopolish.com  Har inte kollat om länken funkar eller var man hamnar såg den just på flaskan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter inlägget så det inte drunknar i årtalstjafs.........

Någon annan som provat produkterna, vill veta om det var tillfälligheter som gjorde att jag hade lite glans kvar.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej kolla in tråden hur få skitiga fendrar rena, där finns en diskussion om putsmedel waxning osv . Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar inte läsa trådar från det nicket, men har nu läst och jag har provat 3Ms produkter som håller sig i den övre halvan, men dom står inte ut, och det är en sädan produkt jag söker.

Ska även kolla upp Krabbans medel.

För övrigt tillförde inte tråden något vettigt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Pentax.

Jag blir lika besviken varje gång jag måste göra om HELA jobbet efter HALVA säsongen. Dock ger jag aldrig upp.

Beställde du via hemsidan eller fann du någon ÅF?

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!!

Utan att veta , så tror jag att om båten kritar, så är gelcoaten påverkad av uv strålningen.

Ju mera du polerar, ju mer skadad gelcoat försvinner. Så efter några år så är du nere på oskadad gelcoat, och glansen håller bättre.

MVH L-Å

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att vanligt flytande autosol är det som funkar bäst och lättast... Har funkat hela säsonger på vår båt, på Västkusten - Och där är det ju ibland ganska salt klimat som är lite otrevligt mot ytfinish mm... Lätt att spola av båten och få den lika blank och skinande igen... Är min erfarenhet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort som du Kalle . Provat massor av olika bland annat TC nano och blivit besviken när man ser att det försvinner så snabbt och kostar ganska mycket  pengar . Har hittat mitt medel på BILTEMA   Briliant vaxs för 79 kr burken  .Det är andra året i rad funkar bra det sitter även kvar på sidoborden på hösten .Man ser när man spolar . Vattenet som blir kvar bara pärlar sig .

Mvh Torgny

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick det av sonen, han köpte det på nätet. Jag kommer att använda det till våren för ett nytt test. återkommer till nästa höst med resultat.

Ska även kolla medlet från biltema, jag har provat olika medel i snart 30 år och dyrt är sällan bäst.

Har under åren haft några favoriter, men de har tagits från marknaden av miljösjäl.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nyfiken fråga.

Körde du på de båda produkterna för hand eller med maskin?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För hand och använde mycket lite av medlen, tunnt och små ytor, berydligt mindre än vad jag brukar använda normalt.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid lite enklare om man kan få ett riktigt bra resultat utan att använda maskin, men står det något på förpackningarna om att produkterna lämpar sig bäst för maskinpolering? Brukar ju vara så med proffsprodukter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har just läst nogrant på flaskorna, det står ingenting om maskiner, endast förfarandet för hand.

Jag har för längesedan slutat att använda maskin vi mina prov av olika putsmedel, det har aldrig blivit bätre av att använda maskin, bara tyngre att hålla den med.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...