Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Heldefolksingers

Pirater, hajar eller tyfoner?

Rekommendera Poster

Idolen!

 

Fungerar lika bra upp och ner, som rättvänd, i vattnet.

post-26996-1394237337,0172_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hans nästa projekt kanske blir nån slags ubåt, som utnyttjar djupliggande strömmar för att ta sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte missminner mig så funkade väl inte de större Bris så bra?

Jag läste någonstans något i stil med att Yrvind bygger inte båtar, han bygger överlevnadskapslar som kan segla hjälpligt vilket jag nog är böjd att instämma i.

Men visst gillar man att ligga fastspänd i kojen och läsa medan båten sakta guppar fram så... själv skulle jag nog vilja ha ut lite mer av långsegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vem du citerar, men jag brukar formuler mig så om Svens båtar. Nu var det väl Terri som skulle segla så sakta som det bara går för att skadorna skulle bli såsmåsom möjligt omhan seglade på en conteiner; 

En annan lösning kan ju vara att låta bli att skota hem, segla med fladdrande segel, så det går så långsamt som möjligt och man inte behöver oroa sig för kraftig grundstötning. Då får man dessutom tid att läsa alla de där böckerna man aldrig hunnit med. Fem år till Skottland,  femton år ner till Kanarieöarna.

Då hade det ju varit bättre med en Brisbåt och segla den så optimalt som möjligt. Resultaten hade blivit ungeför det samma med skillnaden att brisbåten hade varit osänkbar.

Skulle jag en ny båt skulle jag byggt med ungefär smma matrialval som Sven. En sandwichkontruktion med tjock kärna 40/50 mm. Båten skulle inte bli efter Svens ritnigar och mellan 25 och 30 fot - lagom för en mans besättning. Ståhöjd i en del av båten - dvs minst 1,95 cm. Sen kunde man ju bygga den så att man hade vattentäta skott mot för- och akterskeppet.

Nu skall jag inte skaffa mig nån ny båt, Jag har mer än nog med de jag redan har.wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Man kan leka med en badanka i badkaret också, där slipper  man skota och containers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger mycket i detta. Bara någon vecka innan Lady Annilas inlägg, läste jag följande i boken A Voyage to Arcturus:   . . ., old man, of marvellous wisdom. He became wise by making up his mind never to ask questions, but to find things out for himself.

Jag vill i alla fall tacka dig Lady Annila för det fina svaret i tråden om kanalerna. Jag antecknade det för framtida bruk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu när container problemet verkar väga tungt funderar jag på min katamaran som sticker 50 cm, var av några cm närmast ytan har brantare lutning men sedan mycket flack lutning. Båten är också väldigt lätt i fören, Totalt 2000 kg,31 fot

Jag föreställer mig att jag tar mig över det mesta som inte syns, men sticksvärdet går nog av.

Skulle skrovet rämna har jag fem, ifrån varandra skilda skott , men skulle alla de vatten fyllas så har man ju ett extra skrov.

Nej, det måste nog vara lite farligare för min del

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Med tanke på hur många som seglar ARC varje år så är nog riskerna väldigt små.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen skrev: Du får bygga dig en stålbåt.

Nej, det har jag varken kapacitet till eller råd med. Men däremot skulle man kunna sätta en stötdämpare längst fram. En flärp av hårt gummi, i en list runt fören, uppifrån och ner, som skulle absorbera den värsta energin om båten ränner in i en container eller annat. Det borde inte innebära några större märkvärdigheter att montera på en sån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man med enkla medel göra båten mindre känslig i fören ock kring kölpartiet kan man tänka sig ett stålrör mellan köl och för. Kanske förlängd upp till peket som ett vaterstag.

 

Inte så ovanligt att dra det vidare bak till skäddan om sådan finns. Då har man ökat hållfasten i färdriktningen och mindre risk för kelp, nät mm som lätt kan fastna mellan roder och köl, välgörande för propellern om densitter där. Stålröret kanske böjer sig vid kollisionen med containern men kanske skrovet klarar sig bättre när fören har något att hasa på. Ju flackare vinkel dess bättre förstås. Långsträckt båt och grund köl är då en fördel.

 

En viss nytta vid vanlig grundstötning. Hade jag en känslig fenkölsbåt skulle jag överväga nån sån förstärkning. Man blir ju inte bättre att navigera, snarare slarvigare med åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forskare spekulerar om en monster-tsunami, efter en del av La Palma rasat ner i havet. Som färdas i 800 km/tim, och skulle nå flera kuster runt Atlanten.

Vad händer egentligen om båten träffas av en sådan ute på havet? Även om tsunamin inte är hög ute på djupt vatten, borde inte hastigheten leda till en kraftig smäll?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om Röda Havet och Indiska Oceanen. Här är bilder från ön Socotra alldeles utanför Afrikas horn. http://www.darkroastedblend.com/2008/09/most-alien-looking-place-on-earth.html Ser onekligen väldigt lockande ut. För den som vågar trotsa pirater. (Fast Sverige får ju, tack vare Reinfeldt, snart hit halva Somalia, så vi blir väl luttrade mer än något annat folk. wink)

 

Vart blev det av 'Hemingway' förresten? Försvann han iväg med sin store båt så snabbt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Fast Sverige får ju, tack vare Reinfeldt, snart hit halva Somalia, så vi blir väl luttrade mer än något annat folk. )

Jag undanber mig kommentarer som denna. Mest för att jag inte tycker att den politiska diskussionen som är oundviklig hör hemma här. Men det är klar, du är väl inte heller rasist, men....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...