Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Heldefolksingers

Pirater, hajar eller tyfoner?

Rekommendera Poster

Det finns en mängd faror som oroar en långfärdsseglare. Allt från sjukdom till kidnappande pirater. Vi människor är ju sådana att vi hyser större skräck för t.ex hajar, flyg och massmördare än vår oro för att köra bil, som ändå statistiskt sett har en mycket större olycksrisk. Vissa faror förstorar vi pga deras spektakulära kartär.

Därför misstänker jag att t.ex. Hajar, tyfoner och pirater är överreklamerade som faror och att, psykisk trötthet och okunskap är undervärderade. Men vad vet jag.

Hur, var kan man få ett vettigt perspektiv och proportioner på farorna. Var ska man lägga krutet och vad kan man negligera?

Tomas på Murre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt i din annlys.

Hajar undviker man nog bäst genom att håll sig kvar ombord.

Tyfoner och pirater genom att undvik områden när och där dessa i huvudsak verkar.

Krutet tror jag man skall lägga på  - Kunskap

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer till fullo med Toaen.

Att inte lita på rykten är också bra. Försök att ta fram fakta själv och bestäm själv vad du tycker. Det är så otroligt många rykten som florerar bland oss långseglare att hälften kunde vara nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det borde finnas studier och artiklar i ämnet. Jag ska ta och leta lite i de databaser jag har tillgång till vid tillfälle. Annars funkar google rätt bra. Prova med söktermer som cruising sailing risk perception i olika kombinationer kanske?

Jag ska faktiskt till att skriva c-uppsats till våren. Riskuppfattning och riskförståelse är möjliga ämnen, även om jag redan har skrivit en uppsats i ämnet. så är  kanske det här ett tänkbart ämne.

Är ni intresserade av att ställa upp och svara på enkät/inervju?wink

Det är väldigt spännande att fundera över vad som påverkar vår riskuppfattning och även vår riskförståelse, som inte riktigt är samma sak men släkt. Jag skulle nog kunna skriva långa inlägg i ämnet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att mer krut ofta bör läggas på att stanna kvar ombord, alltså säkerhetslinor snarare än flytvästar eller flottar? Såg nånstans ett tankeexperiment som nog belyser hur illa vår nedärvda maggropskänsla är båtanpassad? Gick nåt i stil med ...

Tänk dig att båten svävar på säg hundra meters höjd, visst skulle svindelkänslan få dig att sky de låga snubbeltrådarna till mantåg som vore de levande skallerormar? Men maggropen kan nog i båtfallet inte varna för rent livsfarliga frivilliga eller andra bad innan det är för sent?

Nå, själv försöker jag därför numera föreställa mig att relingen kan ligga svindlande högt trots att vattnet kanske råkar se azurblått lockande nära ut, har nog automatiskt blivit mer försiktigt och eftertänksam av den fantasibilden. Nåt ditåt?? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig räcker det att tänka på att vattnet på utsidan båten bara är 18 grader - badkruka som jag är. Troligtvis en psykisk defekt man fick av simskolan för mer än 50 år sen där man var tvungen att bada när vattet var 14 grader.wink

Det därmed risker och risktagande är ett intresant ämne. Ibland undrar man hur folk tänker. Man ser ju några enstaka som kör som om de fått körkortet i julklapp eller som det ibland sägs här ute; som om de har huvudet under armen och ingen arm har Dvs en del har inget huvud. Vad det är dom tänker med är svårt att förstå. De utsätter ju ofta andra för oerhörda risker för att i princip vinna  - ingeting.

Sen är den där frågan att man inte vågar segla för att det luta. Det ärju jättefarligt. Men man vågar åka bil.

Det hade varit intresant att ta del av vad du kommer fram till JonasP, om du väljer det ämnet.

Bifogad bild, I kurvan strax intill blir jag omkörd ungefär var annan gång jag kör där. Den som kör om brukar jag se i flera km tills jag själv tar in på en annan väg.

post-945-1394237334,0923_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du beskriver här låter snarast som att lura sig själv att öka känslan av vad forskningen kallar disaster potential. Det är en faktor i riskperception som är ganska framstående.

Se till exempel på vår rädsla för kärnkraftsolyckor eller slutförvaring av kärnbränsle. Risken att något ska hända är mycket låg, men konsekvenserna är stora.

Rädsla för att flyga jämfört med till exempel att åka bil är liknande. Båda dessa påverkas dock även starkt av att känslan av förlorad kontroll även den ökar riskperceptionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Pirater, hajar el tyfoner.

Frågan saknar lite fler farligheter.

Med farligheter menar jag sånt som kan leda till olycka, skada.

Hajr är ofarliga, nästan all. Möjligen en stor hungrig Tigerhaj. Men då måste man befinna sig i vattnet. Vad har man där att göra. Stanna ombord. Sele!

Pirate, tja, andra får uttala sig. Om jag nånsin seglar i närheten av tex Somalia så tar jag ställning till det då. Men eftersom jag inte tänker döda folk så blir det inga vapen ombord. Kanske en lysraketpistol i värsta fall som nödvärn. (Har sett för många aktionsfilmer kanske?)

Tyfon. Det enda som hjälper är väl att kolla väderleksrapporten och undvika säsongerna. Hoppas jag slipper uppleva det någonsin. Chansen är minimal. Tänker inte segla i de vattnen närmaste året...hi..hi....

Nej vet ni, det farligaste jag vet är att vara uttröttad pga för lite sömn och nerkyld och hungrig.

Det kan inträffa såväl i skärgården här hemma som i varma vatten i Karibien eller Stilla havet. Då tar man fel beslut och det kan sluta med grundkänning eller vad tok som helst.

Alltså, håll dig varm, sov ordentligt och ät. Men inte energi-bars utan riktig mat. Helst varm mat minst en ggr om dan. Synnerhet  mogna 50+are med smygande socker 2 bör se upp. Ät lite men ofta.

Näst farligast att inte veta var man är eller att tro sig veta men har fel.

Näst näst att inte hålla utkik efter saker man kan kollidera med i vatnet. Då är nr 1 utan tvekan sjunkna containrar elle likn. Dem är jag dörädd för.

En halvt sjunken trästock storlek 15 cm diameter och 2 m lång kan man träffa på i vår egen skärgård och det kan slå hål i bogen. Har hittat faktiskt en å annan men utan skador för jag han se dem i tid. Båten sjunker  inom en kvart eller så. Vad gör ni i den situationen?

Ropar på.......? Eller....?

Jag skulle sikta med högsta fart på det grundaste ställe jag kan hitta i närheten. Förhoppningsvis slipper jag det om jag håller god utkik.

En gång seglade jag med en kompis över Hanöbukten från Smygehuk till Karlskrona. Mitt i träffade vi på en hel drös med ca 1 m långa träpinnar ca 5 cm i kvadrat i genomskärning. de var heller inte kul men inte farliga.

(Edit stavfel)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer: när man tittar på sidorna om Pirat dåd handlar det ganska ofta om seglare som blivit bestulna på sina jollar eller utombordare.  Nesligt men snarare den typ av bonn-tjuveri som kan drabba varje båtägare i hemma hamnen, utan att man för den skull kallar det för piratdåd. 

på land gå värre hajar än man skåda får på sjön...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på den författare du citerade så skrev han också: Västanvind och flickor - kan ingen lita på

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta med att akta sig för containrar verkar omöjligt och finns det tex 100000 st på de sju haven så är risken att stöta ihop men någon försummbar. Det är just det man behöver uppskatta. Hur många farliga pirater, containrar,valar mm?

Risker som man inte kan påverka måste kastas över bord till förmån för mod.

Förberedd på det värsta, men inställd på det bästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med att segla på tex containers beror ju lite på vad man har för båt.

Ett av åren jag hade båt på Svinninge, låg det under en period en båt på land. Paret som ägde båten hade varit ute och seglat på världshaven i 14 år. Nu hade de varit hemma ett par år för att jobba ihop mer pengar. Skulle ta en liten tur från Stockholm till Halmstad för att hälsa på goda vänner. Bröt masten vid Gotland.

När de seglade ut 16 år tidigare hade de en träbåt. Under resans gång hade bytt till en stålbåt. På väg hem seglade de på en container. Märket på bogen var ungefär en kvadratdecimeter stor rostfläck med en liten bula i mitten.

Enligt mannen så hade de sjunkit direkt om de hade haft kvar träbåten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med allt bröte i havet är ju skrämmande. Men containrar har vi väl i alla fall inte så mycket av i Atlanten, det är väl mest i Asien sån galenskap sker.

Annars skulle jag säga att en av de värsta farorna, är att du får inbrott i båten, antingen när du lämnat den obevakad för att tillbringa tid på land, eller i värsta fall, när du ligger och sover i båten på natten. Därför skulle jag råda dig att rigga upp osynliga fisklinor ett par decimeter över däck, kopplade till pluggen i en eller flera personlarm. Ett billigt men effektivt larmsystem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle containrar vara ett mindre problem i Atlanten? Det verkar märkligt.

Och gällande inbrott så beror det väl på var man befinner sig, som allt annat.

Jag är nog inne lite på Kalmans spår, trötthet är farligt eftersom det säkert är rotorsak till en massa andra faror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I berättelsen jag relaterade till ovan har jag för mig att det var i Engelska kanalen eller i dess närhet i Nordsjön som paret seglade på en container.

Som Povel Ramel diktat

Det finns faror till havs, det finns faror på land,

det finns faror i vattnet och faror på strand.

Det finns faror i syd, det finns faror i nord,

det finns fartyg med farliga männskor ombord.

Ja, det finns farliga män, och det finns farliga kvinns,

här är listan på ..............
.........................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att vi har hårdare regler och kontroll i Europa och USA kanske, för hur last hanteras och sätts fast på fraktfartyg.

Håller med om trötthet, och ouppmärksamhet. Förmodligen det allra mest akut farliga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag förstått det är det just containers som är det stora problemet då de flyter precis i marvatten, har vassa kanter och är tunga.

Poängen med containers som däckslast är ju att de sätts fast på EXAKT samma sätt oavsett var fartyget lastats. Dessutom så stannar väl inte fartygen bara i sina hemmavatten poängen är väl att de förflyttar sig mellan värdsdelar och hav, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, men jag föreställer mig ändå att de flesta fartyg i Atlanten, kommer från länder runt Atlanten.

Och att de flesta fartyg i Asien, rör sig mellan länder däromkring.

Kanske det inte stämmer.

Jag föreställer mig också att  de är mindre nogräknade med hur allt sitter fast i vissa länder. Det där med EXAKT existerar nog inte i verkligenheten. I slutändan hänger det på mänskliga faktorn; en missad bult här, en missad bult där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst föreställa sig och tro kan man ju göra. Om vi ska argumentera med det så tror jag att

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Terri

http://www.marinetraffic.com/ais/

Där kan Du se var fartyg kommer från och var dom är.

Gå gärna in i Rotterdam som är en stor hamn i Europa...och kolla nationalitet på fartygen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter Blake, en känd jordenruntseglare i whitbread around the world race blev mördad av pirater i amazonasfloden 2001. Man ska nog inte förakta riskerna som finns. Det är nog inte de somaliska piraterna som är de värsta, de skjuter nog inte först och frågar sen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Blake_(yachtsman)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summan kakan av kardemumman, verkar vara, att nu duger det inte med plastskrov heller ute på havet. Det skall vara stål. indecision

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dina slutledningar är minst sagt fantasifulla. Hur kom du fram till denna summa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Har man sådan fobier för allt som kan hända i tillvaron är det kanske bättre att stanna hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Summa summarium, det flyter omkring stockar och containrar. frown

Jag tror jag får sikta på att bli lamaherde uppe i Anderna istället, eller kamelryttare i Sahara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att inte tala om när man går på ett korallrev - då är stålbåt att föredra. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja de e långt från havet.

En annan lösning kan ju vara att låta bli att skota hem, segla med fladdrande segel, så det går så långsamt som möjligt och man inte behöver oroa sig för kraftig grundstötning. Då får man dessutom tid att läsa alla de där böckerna man aldrig hunnit med. Fem år till Skottland,  femton år ner till Kanarieöarna.  smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag citeterar mig själv från en nu borttagen tråd:

Jag vet förstår inte riktigt, är du dålig på att trolla eller är du dålig på att vara rolig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skulle du bygga dig en Brisbåt á lá Sven Yrvind. http://www.yrvind.com/

Han exprimenterade ju dessutom med olika segare laminat till en tidigare båt.

Skulle jag bygg en båt från scratch igen, så skulle jag bygga som Sven Yrvind, men inte så litet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...