Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Bicc

Slår ett slag för S-30

Rekommendera Poster

Med risk för att låta oerhört hemmablind så skulle jag vilja slå ett slag för skärgårdens vackra kryssare S30. Mest för att tipsa unga eller gamla som är på jakt efter en billig välseglande båt. Har haft min i två sommrar nu och är såld. Har tidigare seglat ägt ett antal Svenska klassiska båtar och S30 är av dessa nog rymligast och snabbast. Enda minuset är längden när man ska vända i naturhamnar. Grund köl som sitter långt akteröver ger dock tillgång till dessa naturhamnar bättre än många småbåtar. 

Det där var en kärleksförklaring som hette duga:) Man längtar ju lite till nästa sommar... Speciellt eftersom pensionen är nära och sommrarna nu blir lååånga.

Vi ses på fjärden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som en trevlig båt!

Är själv på jakt efter något likande till sommaren. Hur är S30 jämfört med andra likande långsmala skärgårdskryssare i plast som du har seglat? För och nackdelar? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du är på jakt efter en klassisk svensk båt. Själv har jag ägt S30 och Avance 33 av de långsmala men även seglat Sveakryssare och Topaz en hel del. 

Tycker S30 och Topaz är bäst allround seglare av dessa. Båda går fint i de flesta vindar och är väl balanserade. Gamla S30 dock lite trög i riktigt lätta vindar. S30 är rymligast av dessa fyra båtar medans Topaz är trång i ruffen. Topaz måste jag väl erkänna är lite snyggare än S30 med sitt klassiska dog house.

Avance 33 är vacker och går bra i lättvind. Dock i vekaste laget när det blåser. Man får vara mycket aktiv med rev och man sitter ofta och seglar med två rev tagna i storen för att kunna styra båten. Ingen semesterseglare direkt. Annars är den kursstabil och enda båten av dessa som har avskiljd toa med dörr. 

Sveakryssaren har i mitt tycke hög mysfaktor och går fint i mellanvindar. Dock lite för trög när det blåser väldigt lite och lite för vek när det blåser väldigt mycket. Långkölen och rodret gör att den blir lovgirig i varenda by. Backa för motor går knappt, man vet aldrig var den hamnar. 

Dessa är de båtar i denna kategori som jag har erfarenhet av men det finns fler likande. Fråga runt på forumen så hittar du säkert den båt som passar dig bäst!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...