Kalabra 0 Postad 25 November , 2012 Hej, Står i begrepp att börja kolla igenom en Yanmar motor från slutet av -70 talet men behöver guidning om vad man bör kolla. Det är framför allt rostangrepp som oroar mig, har försökt läsa på och kommit fram till att det är topplocket och avgaslimpan som är mest utsatt pga hög temperatur i kombination med havsvatten. Går det att renovera ett topplock och avgaslimpa, hittar man inte beg så kostar delarna löjligt mycket att köpa nya...toppen kostar 50129:- och limpan 14730:-, bara där har jag tillräckligt för en ny motor.. Hur brukar motorblock etc. klara sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 November , 2012 Hej! Jo, det är nog skicket m.a.p. på rost som är mest angeläget. Drifttimmarna är ju ofta färre i segelbåtar - om nu motorn suttit i en sådan - så de slitstarka dieslarna håller annars massvis av år. Topplockets- och blockets packningsyta brukar allmänt sett bli anfrätta så en koll där säger nog en hel del om rostskicket i övrigt. Är i.o.f.s. inte omöjligt att laga topplock, hade själv ett till min gamla Albin-bensinare som faktiskt spruckit helt itu och sen framgångsrikt svetsats/lödats ihop på nåt mysko vänster. Nå, lyfter tråden. Är det en YSM12 det gäller så finns f.ö. en verkstadshandbok här. ... http://boatinfo.no/lib/yanmar/manuals/ysm12.html#/2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidi 0 Postad 26 November , 2012 Stämmer det där verkligen, eller har du hört/skrivit fel? Över 50.000 kronor för en ny topp? Uppåt 10-15.000 känns mer rimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 26 November , 2012 Tyvärr har äldre Yanmardieslar två typfel: 1. Sprickor i topplocken. 2. Vansinnigt dyra topplock. Om anliggningsytorna ser ok ut kan det ändå löna sig att föra toppen till en motorverkstad för provtryckning och planing. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kalabra 0 Postad 26 November , 2012 Jag har fått priser från två håll och båda ligger på strax över 50tkr, det är helt osannolika nivåer. Med tanke på mängden Yanmar motorer som sålts under 70-80 talen så borde det vara en hyfsad efterfrågan och priserna lägre.. Har kollat med ett par mekaniska verkstäder ang att renovera topplocket, det ligger på mellan 2000-5000kr beroende på skicket. Sen är det väl i princip omöjligt att komma åt och göra ett bra jobb i alla kanaler så det känns lite som en chansning med att renovera toppen men sett till prislappen ändå värt att chansa. En ny topp och en ny limpa är i princip uppe i nypriset för en mindre motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser