Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
jonke_66

Dieselrening

Rekommendera Poster

Hejsan,

Tänkte höra om någon har kollat och testat reningsverken som finns för diesel. Såg att dom kostar en hel del men det kan det nog vara värt.

Någon med erfarehet? 

Funderingar på att bygga ett eget?

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har tankar om detta?

Det vore ju intressant att veta hur ni andra hanterar detta problem.

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hanterar problemet genom att inte längre tanka diesel med RME.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att ta en cirkulationspump och cirkulera dieseln genom befintligt förfilter/vattenavskiljare. Har ett RACOR filetr sitter, bilden. Då kan den stå och gå ett par dagar tex. efter att man tankat nytt bränsle. Borde ge förbättrad diselkavalitet genom att vatten kondens försvinner snabbare.

post-25060-1394237334,5474_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta verkligen ett problem om man håller sig till rätt diesel samt ser till att ha lite omsättning på dieseln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte ens problem med RME diesel, men jag kör bränslet kontinuerligt genom vattenavskiljare/ förfilter.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tipset med cirkulationspumpen är väl det närmsta man kan komma en hembygd dieseltvätt. Annars cirkulerar ju dieseln genom filtret och tillbaka genom returen när motorn går. Jag fick in vatten i ena tanken i somras. Tvättade då ur vattnet genom att köra i sex knops fart och hålla ett öga på vattenavskiljaren. I början fick jag tappa av flera gånger, men efter att ha kört från Baggensstäket till Skurubron så var vattnet borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kollat i detalj på dessa reningsverk men som jag förstått det består de av en eldriven pump och ett lite grövre filter, magnetfilter och så ett finare vattenseparerande filter.

Som många varit inne på tidigare kan man i princip se ordinarie förfilter med vattenseparering som en enklare variant av detta om det är ett bränslesystem med returflöde till tanken. Det man dock skall komma ihåg är att nästan alltid så sitter sugröret ett antal centimeter ovanför botten på bränsletanken i mitt fall ca 10cm. Det är gjort så för att vatten är tyngre än diesel så om det börjar samlas vatten i tanken eller annan bottensats så ska det ligga under sugnivån in till systemet för att undvika driftstörningar pga vatten eller bottensats.

Det betyder att när det är lugnt vatten och inga stora rörelser så kan det gå problemfritt men när det guppar så kan både vatten och allt annat som finns på botten i tanken hamna i systemet.

Om installationen av reningsverken är gjord så att de verkligen suger från botten så är det stor skillnad jämfört med det ordinarie filtret. Och man kan göra det då man inte riskerar driftstörningar eftersom det inte är kopplat till det vanliga bränslesystemet.

Jag har gjort en egen liten tankdammsugare av ett vattenseparerande filter,och pump. Sedan har jag ett rör ca 1m långt med slang kopplat till sugsidan och en slang i retur till tanken. Den kör jag genom tanken med varje vår och ser till att med röret suga från botten för att få upp allting. Det får räcka för min del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I decembernumret av engelska Motorboat and Yachting var det ett minitest på en dieselrenare från MLS som man monterar på matningen innan förfiltret. I princip är det centrifugal/vortex-separering med dräneringskärl. Denna lösning tar ju inte hand om eventuell bottenskit i tanken, men förhindrar att klägget sätter igen filter eller går vidare till motorn. Är inte helt säker på om det är denna typ av lösning TS är ute efter, eller om det är den större typen av separata reningsverk där man suger rent helat tanken och gör tranfusion.

MLS-renaren verkar vara en intressant lösning. Testad variant för motorstorlek upp till 600 hp kostar GBP 375, sen kan man bygga på med sensor som talar om när man behöver dränera systemet från skit.

http://www.mlsystem.co.uk/fuel/index.html

Är själv nyfiken på detta. Gör av med 2,25 kubik per år varav ca 80% är landdiesel. Vid skillnad 2 SEK/liter mellan land- och sjödiesel kan man ju finansiera en sån här renare på en säsong. Har iofs hittills inte haft några problem, men har å andra sida rätt hög omsättning på dieseln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Har varit lite off så jag har inye hunnit svara.

Kul att fler ha funderingar om detta, Min tanke är nog att bygga eller köpa en maskin med pump och filter. Jag har ganska stora tankar så jag hinner inte få så mycket omsättning på dieseln. Jag tankar endast bunkerdiesel och passar mig noga för RME.

Ska läsa igenom dom tester som gjorts på reningsverk.

Tycker dock att man borde kunna bygga ett ganska enkelt. 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att många tankar är konstruerade så som du beskriver med sugröret en bit från botten men jag har aldrig begripit vitsen med att samla på sig en stor slemblob i botten som ligger där och väntar på att ställa till elände. Det finns dom som hävdar att man skall suga från absoluta botten så att man kontinuerligt suger upp alla föroreningar och för dom till filtret så fort som möljigt. Detta skulle också minska problemet med dieselbakterier då man åker omkring med mindre vatten i tanken.

Finns det någon som provat detta och kan uttala sig om eventuella för och nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MartinX, Jag håller med på alla dina punkter i ditt senaste inlägg!!! Varför åka omkring med en bakterieodling i tanken? Allt vatten och därmed bakterieodling ska snarast förpassas till grovfiltret och vidhängande vattenavskiljare, och därmed ALLTID ha helt ren dieselbränsle.Så se till att sugröret suger från botten och därmed får bort allt vatten, problemen lösta för gott.

Trevlig sommar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då suger man väl bara vatten (om/när man fått det i tanken) och lär inte komma så långt. Klarar vattenavskiljaren att ta bort vatten när det kommer som 100%-ig blandning? Om inte går väl vattnet vidare in i motorn.. Det finns väl ett skäl till att sugningen aldrig sker från botten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ursäkta men glömmer man bort att en båt gungar, ganska rejält i skvalpvågor/svall. Så om utloppet sitter på botten eller en liten bit upp har inte stor betydelse. Det blir så mycket omrört ändå. För ni är väl inte ute bara när det är spegelblankt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det så Kalman, men jag tänkte mig läget med en motorbåt som skall starta motorn för att lämna sin skyddade hemmahamn. Det hela är sannolikt mindre oroande under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har lärt mig om vattenseparerande filter är att de vid normal drift inte klarar 100% borttagning av vatten, ofta ligger de på en verkningsgrad kring 93-95%. De har oftast en kombination av en gravitationavskiljning kombinerat med ett filterelement med någon form av vattenblockeringsfunktion dvs släpper igenom diesel men inte vatten, denna bygger på att tryckfallet över filtermediet inte blir för stor. Om man kör till dess att vattenuppsamlingsfunktionen blir full med vatten (ofta inte mer än ca 1 deciliter) så sätter man både gravitationsavskiljningen ur funktion samtidigt som tryckfallet över filterelementet blir så stort att vattenblockeringen inte fungerar. Risken finns att man får in vatten i insprutningssystemet med risk för de följdskador det kan ge som korrosion,erosion,kavitation etc. Därför bör man se till att tömma vattenuppsamlingsvolymen i filtret innan man får driftsstörning, det finns ofta filter med vattennivågivare på tex lastbilar. Man bör också fundera på om man kan göra ren tanken från vatten då man ser spår av vatten i filtret då man sannolikt har mer vatten där beroende på sugrörets placering.

Att sätta sugledningen i botten på tanken fungerar säkert så länge det bara är små mängder som kondens man behöver ta hand om men om man får en större mängd tex vid tankning från någon sjömack som inte har koll på sina tankar så är sannolikheten stor att det är mer än vad det vattenseparerande filtret klarar av. Om man återigen tittar på lastbilar så väljer de att åka runt med ca 100l bränsle i botten på tanken trots att man där jagar både vikt och volym samt räckvidd.(och det finns en orsak tro mig)

Visst skakar vi runt i tanken vid drift men jag tror nog ändå att om du har några liter vatten i tanken så kommer den största koncentrationen att vara i botten på tanken pga densitetsskillnaden mellan vatten och diesel. Men med en normal tankinstallation och vattenseparerande filter kommer du då att se spår av vatten i filtret och kan i tid rengöra tanken.

 

Utöver vatten så finns det ytterligare en orsak till att man inte vill suga från botten på tanken och det är service intervall på filtren. Genom att inte ta bränslet direkt från botten på tanken så minskar man mängden tunga partiklar som sätter igen filtren. För de flesta av oss fritidsskeppare så är detta nog ett icke problem då vi väl ofta byter filter varje säsong och med tanke på hur många driftstimmar vi har är det nog god marginal men vid yrkesdrift kan det ha betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

För att röra om ytterligare i grytan så kan jag intyga följande:

Som tankbilsförare hos ett större oljebolag kan jag intyga att det är EXAKT samma diesel som transporteras till landmackar som till sjömackar via bunkerfartyg!!

(många sjömackar har tom vägförbindelse....)

Vi lastar från samma cistern på oljedepån och oljebolagen har heller aldrig påstått att det faktiskt skulle vara två olika sorter!

Ni som tror att ni tankar lämpligare soppa på sjömacken kan känna er totalt lurade och jag känner själv flera som tror det är annan soppa därute på sjön.......

Samma miljödiesel på land o sjön alltså!!

Själv fyller jag 700L med dunkar från land i båten och har aldrig haft problem men som någon sa här så har nog omsättningen stor betydelse för algbilningen

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Micke,

var sker färgningen till grön diesel? Häller mackägaren i karamellfärgen själv? Är den gröna soppan också samma?

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det görs på raffinaderiet men mitt oljebolag leverera samma diesel till sjö/landmackar.

Detta enl lagstiftningen och hittar du annan soppa därute på en sjömack så är det nåt fuffens garanterat.

Inte att förväxla med olja som körs med bunkerfartyg till andra fartyg,arbetsfartyg,vägfärjor etc etc,det är ytterligare en sort......

Även jordbruken som har farmartankar får annan diesel till sina maskiner.

Det går ju att få tag i sämre (läs smutsigare,högre utsläpp) svart men den är bara billig............

Luktar f-n,ryker osv

Har väl legat bakom en gammal långtradare från öststaterna nån gång.....?

Möjligt att oljebolagen har olika sorter i sitt utbud men jag kan bara tala för mitt och det är dom som är störst på sjömackar i landet

Saker förändras ju men så här funkade det för 3 år sedan i allafall.

/ Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Hej

 Kör du för OK/Q8?

Det verkar i alla fall svårt att garantera sig från RME i soppan

http://www.asort.se/1Kar/1KarDieselRME.htm

Jag funderar också på att ha ett vattenfrånskiljande filter i en separat krets som man kan köra för att filtrera soppan. kanske man kan köra den på timer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Info som är från 2007, är den gällande 5-6 år senare?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min sjömack så har jag ställt frågan om det är garanterat fritt från RME, ägaren ger mig gärna ett gratisprov i en liten flaska och lovar att bjuda på diesel för min båt de närmaste 10 åren om det skulle finnas RME i den. Det är en kombinerad land och sjömack i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Nämnd chaufför pratade tre år sedan, så allt är historiskt, och eveltuent synkront

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ eller komplement till rening är att kolla bottensatsen i tanken. Finns det skräp där är det inte säkert att dieselreningen förbättrar så mycket. Det gäller att bränslet kommer ur tanken också.

 

Med en bottensugning varje vår t.ex ser man hur smutsig tanken är. Har tanken aldrig slamsugits kan mycket gegga ligga och vaknar upp först i hög sjö. En gammal båt som bara gått inomskärs löper rätt stor risk att få motorstopp vid en skakig tur om tanken aldrig kollats. Detta verkar ganska vanligt. Det är inte så konstigt. Så länge motorn går bra känns det som ett ickeproblem och tankrengöringen är nåt som de som får motorstopp kan ägna sig åt.

 

Jag bottensuger tanken en gång varje vår och finner ett kvarts snapsglas med vatten och lite slem. För fem sex år sen hade jag stopp i röret och var tvungen att blåsa rent med en pump så slemproppen for tillbaka i tanken. Sedan blev det rengöring av botten med slang och pump.

 

Filtret har klarar sig bra efter den stora bottenrensningen som hade 25 års samlade skräp troligen.

 

Så först en ordentlig koll i tanken. Kanske montering av sugrör till lägsta punkt så bottensugning av vatten och bottensats lätt kan göras. Jag har det och bottensugningen tar tio minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

bottensuga tanken är nog det allra bästa, en gång om året + nya filter det tar inte så lång tid så att de skulle vara någe problem, algerna täpper inte bara till spridarna det kan gå mycket värre än så, har erfarenhet av det, skuren diselpump(grisa dyrt 5 siffrigt) och tiden man blir stående, sommaren e inte så lång när man väntar å vill åka båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste mitt föregående inlägg här ovan och man kan tro att jag inte bytt filter på många år.

 

Sanningen är att jag byter men inte varje år. Hittar jag nästan ingen bottensats vid vårsugningen kan jag strunta i byte. Kollar jag grovfiltret byter jag också. Har inte sett nåt helt igenkleggat filter. Inte heller den gång slemproppen satt sig helt i tankutloppet. Det krävs ju att hela mantelytan på filtret belagts med sörja. Med några mm hål i slemlagret släpper filtret igenom tillräckligt för vår lilla maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att inte byta, onödigt ofta filtreringsförmågan ökar efter en tids användning så att filtret blir efectivare än vad det är spesat för, att som Forgus hålla koll i tanken och vattenavskiljare/förfilter sparar in ganska många filterbyten.

Jag kör mitt bränsle kontinuerligt genom alla filter, vet inte hur många gånger, får nog räkna på det vid tillfälle, innan det bränns i maskinen. Jag använder endast landdiesel, har aldrig drabbats av några problem.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...