Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Hasse_O

Radar 2

Rekommendera Poster

Fortsätter nu tråden Radar som började avvika från ämnet och stängdes.

Ref: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=474452

Hoppas nu fortsatta inlägg i denna tråd bara handlar om Radar !

Dvs denna tråden handlar om:

Radarplacering eller val / egenskaper av radartyper Bredband eller Pulsradar och erfarenheter av dessa, olika tillämpningar använding radar......Inget annat!

Respektera detta!

Vänligen

Hasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bredbandsradarn har har fördelen med bättre bild på nära avstånd, lägre strömförbrukning och mindre strålning.

Pulsradarn har längre räckvidd och väcker tex Raconfyrar pga starkare puls, men får ett stört fällt närmast båten upp till 25 meter i från.

På medelavstånd undrar jag vad som skiljer ?

Visar här några länkar på hur bilden i plottern kan se ut (Filmsekvenser)

Navico 4G  (Bredbandsradar)

(Plottern försedd med elektronisk kursgivare, svänger därför snabbt med i hamnmanövrer)

Garmin GMR 18  (Pulsradar) http://www.youtube.com/watch?v=2f2I1jXLkY8

(Lite för kort film, söker bättre som visar mer)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De såg riktigt fin ut bredbandsradarn och den såg regnoväder, det visste jag inte.

Vad använder ni radarn till förutom i dimma och mörker.

Vi har den som Backspegel ibland.

På till exempel på Nieuwemaas eller på Noordezeekanal kör vi radarn för att slippa vända sig hela tiden.Vissa tider är det riktigt tätt med fartyg här och många kommer fort.

I stället vända sig och kolla när man ser något i radarn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fakta och info om pulsradar

En reklamfilm från Garmin. Räckvidder-effektbehov mm

Visar en del radar-teori och teknik.....pulsradar

och en till med användning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fakta och info om Bredbansradar

Reklamfilm från simrad (Visar vad som finns innanför skalet och jämför prestanda)

Teknisk info om bredbansteknik (filmsekvens från Simrad)

Användning av bredbandsradar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står man i begrepp att köpa radar ska man absolut försöka få se skillnaden i verkligheten mellan broadband och konventionel radar.  Broschyrer och YouTube klipp i all är men att se under praktiska förhållanden är något helt annat. Tex det här med upplösningen, en Navico har på pappret en ganska stor lobbredd men i verkligheten var upplösningen mycket högre pga av modern teknik.

Ett viktigt användningsområde för en radar är att på snabba båtar se vad som finns framför när man har solen i ögonen.

För ren navigering är radarn passé men kan vara ett vettigt komplement framförallt när det går fort. Följer man en kustlinje eller går i ett sund såställer man VRMen på ett lämpligt avstånd och då är det betydligt snabbare att se på radarn att man ligger rätt än att kolla på plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller placering har vi den, som jag skrev i förra tråden, i masten vilket fungerar finfint - tills man mastar av vilket vi gjorde förra helgen! Hade behövt radar i går när vi i dimma gick till varvet men se det gick inte.

Kan ju vara bra att ha radarmöjlighet om man inte har masten på också tex i Holland om man tagit av masten för att gå kanaler ner i Eurpoa. De kräver radar om man ska ge sig ut när det är dålig sikt, dessutom kräver det att man kan visa att man kan den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd det här.

Funderar nu på om det ska bli en radar till våren när mäss-priserna står som spön i backen eller om det blir något annat på önskelistan.

Trots all info har jag svårt att avgöra om bredbandsradar är så mycket bättre för mina behov så att det uppväger pris-skillnaden. Knepigt...

Sen undrar jag om jag som har en Garmin plotter kan utnyttja samma funktioner som i Lowrance/Simrads plottrar. Bredbandsradarna är väl NMEA2000 kompatibla? Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen undrar jag om jag som har en Garmin plotter kan utnyttja samma funktioner som i Lowrance/Simrads plottrar. Bredbandsradarna är väl NMEA2000 kompatibla? Någon som vet?

Nix. En Navico bredbandsradar funkar bara med Lowrance/Simrad/B&G 

Det är inte NMEA2000 utan vanlig ethernet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack för info.

Och det verkar som om Garmin inte är på gång med bredbandsradar. I alla fall inte enligt säljarna på båtmässan förra våren. Får se vad säljarna på kommande båtmässa säger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frågade en säljare om Garmin har bredbandsradar på väg ut. Men han sa att det har dom inte, eftersom Simrad/Rateon har patentet, Är det så, då lär det dröja några år innan fler konkurerande fabrikat finns på marknaden.

Så vitt jag begriper så borde en bredbandsradar kunna bli billigare än en pulsradar framöver då det kommer fler tillverkare som slåss om köpare, eftersom bredbandsradar borde vara enklare att bygga då dessa inte behöver ha högeffektgenerator och magnetron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Hasse Jag delar Din bedömning i senaste inlägget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undrar var patentet ligger?

Bredbandstekniken är inte ny, den har förekommit i militära sammanhang under flera år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Navico sägs ha några patent som det påstås vara svårt att gå förbi. En alternativ sanning kan vara att Garmin mfl missade bredbandståget när de i stället satsade på HD-tekniken. Nu vill man gärna få betalt för utvecklingskostnader innan man tar fram en broadbandradar eftersom det då blir omöjligt att sälja de konventionella.

Priserna är i praktiken lägre för broadband om man ser till prestanda, en Lowrance 3G kostar  11800kr. Ska man absolut ha den senaste teknologin, Simrad 4G kostar den 16600. En Garmin GMR18 kostar 11300. Men ser man till horisontell upplösning så ska man jämföra med Garmin GMR24 kostar ca 17000kr.

Priserna avser UK, svenska priser är som vanligt sjuka, en Lowrance 3G kostar här ca 16300kr dvs 4500 kr mer än i UK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lutning av antenn-enheten

I den ursprungliga tråden Radar kom frågan om lutbar radarantenn upp, ifall det är nödvändigt eller ej på en segelbåt som kränger.

I bifogad filmsnutt så kan man se hur pass mycket lutbar antenn gör för sikten Min bedömning är att det behöver luta mer än 15 grader för att det skall inverka märkbart.

Alltså att bedömma om man behöver lutbarhet, jag valde det men kommer nog att använda den finessen rätt sällan. Automatiskt nivilerbart tror jag är överkurs som kan ge andra problem !...Vilka erfarenheter har ni.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...