Whilma 0 Postad 24 November , 2012 Någon som vet en vagga till salu till en nimbus 3000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 24 November , 2012 Gör som vi andra; sök på blocket.se Vi hittade en fin vagn till vår Storebro 31 för ynka 12.000 spänn; i fint skick och nästan i samma färg som garageport och bil. Ser lite kul ut faktiskt. Till våren skall den byggas om med ljusramp, sidoljus och, såklart, blästras och målas i båtens färg. Skidesnyggt! Bildkommentar; inte en Baltic men väl en Biscay - duger de´ med http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Whilma 0 Postad 24 November , 2012 Vill hitta en i Skaraborg. Har ett underrede som jag vill svettas vaggan på. Har idag justerbara bockar som fungerar perfekt men vill gärna kunna flytta den korta sträckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 24 November , 2012 Som sagt; kolla blocket. Vi hade båtvagn under uppsikt rätt länge och vi hittade till slut en i Åhus för 24.000. Det tyckte vi var ett bra pris men så behövde vi förlänga vagnen och då skulle vi behöva åka upp o kolla så vi tröttnade. Dagen efter hade det precis kommit ut en vagn på blocket för halva priset. Att tillverka en vagn till en 31 fotare kostar ca 55.000:-. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 25 November , 2012 Vagga är ,enligt mitt tycke, lite stelt i hanteringen . År från år vill man flytta lite på stöttor mm.för att kunna måla botten där stöttorna varit ! Jag ser ingen vinst med vagga .... ( för att sätta lite mer saklighet i mitt inlägg , så är jag varvschef på våran båtklubb och har då en viss insikt,praktiskt ) Så..pallning under och stöttor räcker långt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 25 November , 2012 Jag har en vagga med ställbara stöttor som jag svetsat fast på ett vagnsunderrede. Det fungerar perfekt. Pallning under och stöttor fungerar inte alls, för jag vet inte hur jag ska få in båten i båthuset. Men det är klart, jag är inte varvschef med praktisk insikt. Däremot har jag praktisk erfarenhet av att det fungerar väldigt olika på olika båtområden och att medlemmarna har olika behov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 25 November , 2012 Mao..du har mer som en trailer , för rulla in i skjulet ! Tror inte TS eftersökte just den funktionen , en vagga på hjul ! Sen kan man se detta med vagga kontra bockar/stöttor från den praktiska sidan . Den dagen båten säljes , man flyttar til en annan båtklubb osv ,så är det lättare med en universal lösning än en skräddarsyd lösning till båtmodellen. Så tänker jag .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 November , 2012 Kan du inte modifiera underredet litegrann? Tänker alltså i banorna att istf att svetsa på en hel vagga, kunde du inte svetsa på 4 stöttor samt en mittbalk att vila kölen på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 25 November , 2012 I mitt inlägg i tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=474482 syns hur jag gjort. Jag hade ett underrede till en annan båt och den skar jag bort allt onödigt på och svetsade fast Press&Son -vaggan som följde med båten. När jag säljer båten är det bara att skära loss vaggan och behålla underredet. Smart tycker jag eftersom det är ett måste med egen vagn/kärra på vårt uppställningsområde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 25 November , 2012 Jag kan väl tycka att det är säkrare med vagga än med lösa stöttor. I min båtklubb var det en underbar större träsegelbåt, perfekt vårdad, som välte när Gudrun blåste som värst och som landade på en av stöttorna som trängde in genom borfläggningen på flera ställen, bl a under vattenlinjen. Jag tror att den båten blev inlöst av försäkringsbolaget. Jag har däremot aldrig sett en båt som har legat i vagga och som har vält. Av denna anledning har jag alltid haft vagga eller vagn. Dessutom tycker jag att det går mycket fortare att få båten på plats i en vagga jämfört med 4-6 stöttor som ska passas in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 25 November , 2012 Måste be om ursäkt , jag såg inte Whilmas inlägg nr2 om önskan att få den lite mobil ! Det är helt klart avgörande , sorry att jag missade detta! Med vänlig hälsning, Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 25 November , 2012 Du oxå? Och jag såg inte ens att det handlade om en vagga utan mitt svar handlade om en båtvagn. Är det inte skönt att vi lite till mans kan visa oss både mänskliga och faktiskt felbara, också i ett forum som detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 25 November , 2012 Låt det bara inte bli en vana Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 25 November , 2012 Felfri, hjärtlös och iskall... nix, inget för mig! Jag tror jag har för mycket liv i mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser