Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Pontus_pf

Hur tätt måste det vara vid användning av

Rekommendera Poster

Jag har en Flipper 666 och använder en EasyTec-ställning på båten som står ute på vintern.

Sist jag var där och fixade lite i båten kändes det ganska fuktigt, speciellt på insidan av presenningen som var helt blöt. Den hade då stått täckt ett par veckor. Hade även ett par svarta prickar på ett par ställen som jag torkade bort. Denna ställning är ju ganska tät och jag hade därför tänkt göra hål på två 10-liters hinkar och sätta i för och akter så att det blir lite luftgenomströmning. Dock står väl luften i fören (hardtop) ganska stilla ändå?

Så efter lite läsande på nätet funderar jag på att ställa ett durkslag med salt i en 10-liters hink istället. Då ska man ju istället täta till så att det inte blir en oändlig mängd ny fukt att suga upp. Men hur tätt måste det var egentligen? Att göra helt tätt känns ju hopplöst, men kan det räcka trots att det bara är lite små glipor? Bara det inte ständigt flyger in stora mängder ny luft?

Kanske funkar det att jag testar detta och kollat till det om någon månad för att se om det finns salt kvar, eller tänker jag fel då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra med torrbollar är nog ganska verkningslöst i ditt fall, hur stora de än är. Det måste bli extremt tätt för att göra någon skillnad. Däremot tror jag att om du slänger på en extra presenning ovanpå den befintliga så kommer mesta kondenseringen ske mellan yttre och inre pressen.

I år har jag byggt täckställnig modell båthus och fick tipset här på MG (Westfjord tror jag det var) att köra med byggplast på insidan. Jag hann inte få upp det så snabbt och efter några riktigt fuktiga dagar och regn var det blött i och på båten trots god luftväxling i huset. Efter att jag fått plasten på plats är det snustorrt!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funkar inte på min öppna båttyp alls menar ni? Är det noga att den extra presseningen täcker hela? Jag har en pressenning från den förra lite kortare båten som jag skulle kunna slänga över. Dock onödigt tjock kanske. Den skulle jag kunna lägga från aktern och framåt såna fall så blir det lite av fören som endast har ett lager.

Har inte läst så mycket om dubbla pressenningar förut utan mer om att ventilera eller täta och salta. Är det bara vissa som råkar ut för kondensproblem via pressenningen? Är det inte fortfarande fukt i luften i båten ändå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du köra torrbollsmetoden i en Flipper 666 så måste du täcka hela sittbrunnsdelen med plast som du sedan tejpar så det bli helt tätt. Annars blir det som att elda för kråkorna, alltså du försöker avfukta hela atmosfären.

Den dubbla pressen behöver inte täcka allt. Det viktiga att skydda är inredning och ev. trädetaljer, glasfibern och gelcoaten klarar fukt utan problem. Tänk bara på alla båtar som ligger i sjön året runt.

Alla drabbas nog mer eller mindre av kondens under pressen. Läs på lite om hur fuktig luft kondenserar mot kalla ytor så förstår du varför. Det beror mycket på vädret, hur båten står i förhållande till solen och vinden hur mycket kondens som bildas. Jo, luften under presenningen är i princip lika fuktig oberoende på hur många pressar som ligger på. Dock hindrar dubbla pressar att fukten droppar ned i/på båten och bildar pölar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...