Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Cejie

Tömma växelhus på olja?

Rekommendera Poster


Det beror nog på lite hur handlaren har lagt upp sina affärer.
Köper han båten av en privatperson och säljer den till en ny. Det vill säga att han har stått som ägare emellan. Då är jag tämligen säker på att det blir moms på hela köpesumman.
Agerar han bara förmedlare så står han aldrig som ägare. Det är privatperson som säljer till privatperson. Handlaren säljer en tjänst på t ex 10% av köpesumman och då blir momsen på den sålda tjänsten. Denna summa skall ju privatpersonen säljaren betala till förmedlaren, men naturligtvis är den inbakad i priset till köparen.
Krångligt, men jag är ganska säker på att det går till på det viset. Vore trevligt om någon båthandlare kunde kommentera frågan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör ni med era utombordare inför vintern. Låter ni oljan vara kvar i växelhuset och tömmer/byter till våren eller tömmer ni ur den på hösten? Förra vintern hade jag motorn i varmgarage, då tömde jag oljan och lät den stå utan pluggar så all fukt kunde vädra ut. Nu kommer den att sitta kvar på båten utomhus och jag funderar då om jag ska göra på samma sätt eller låta oljan vara kvar och tömma/byta  till våren eller om jag ska tömma/byta nu innan vintern. Om det läckt in vatten kanske det inte är så bra om det är kvar i vinter och fryser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej när vi hade utombordare satt den jämt kvar på båten, jag brukade fälla ner motorn på hösten och efter ett par dygn öppnade jag och tappade ut en 3-4 dl för att kolla så inget vatten låg i och kunde frysa. Oljan flyter ju på vattnet så det brukade komma en dl kanske sen ren olja, enklare byta oljan på våren då det är varmare ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det rätta svaret är att du ska byta oljan på hösten för att det ska vara fräsch olja under vintern och inget vatten i växelhuset. Detta för att få bästa smörjning och konservering.

Själv har jag lättat lite på påfyllningsskruven och låtit någon cl komma ut så att jag ser att det inte finns något vatten i växelhuset för att sen låtit oljan vara kvar under nästa säsong, men det är inte rätt smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normalt sett tömmer man och fyller på ny olja före vinterförvaringen. Att lämna växelhuset tomt med pluggarna ur tycker jag låter som att be om rost bland kugghjulen eftersom det är syre som skapar rosten. Oljan hindrar syret att komma åt metallytorna.

Kossor,en deciliter vatten i växelhuset tyder på ett ganska stort läckage så den motorn hade nog mått bra av att packas om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja jo men en motor från 1981 lägger man inte ner de pengarna på, min kompis reparerar yamaha och vi hade en diskussion angående detta, och jag gjorde som han sa, kolla oljan varje höst så inte växelhuset sprängs av vatteninblandning, byt på våren betydligt lättare då oljan ska tryckas in underifrån seg som den med låga plusgrader, eller töm ut hela växelhuset dra i pluggarna fyll på våren, eller grisa ner dig på hösten. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all råd, är van vid innombordare och det här är första vintern med utombordaren kvar på båten. Då båten har stått med motorn nedfälld i över 1 månad så borde vatten/olja ha skiktat sig väl, så jag nöjer mig nog med att tappa ur ev. vatten tills det bara kommer olja och byter till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kostar det mer på hösten än på våren ? Men du, ju nogare man är desto längre håller grejerna ... Vill du köpa ett nytt drev bara för att du skitigt i en utgift på kanske fem hundra kronor ? (Åter igen tänker jag på en tunnbrörulle med räksallad i, och något gott att dricka till den .....just det, drickan ! )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du om grejerna hållt i 30 år kan då inte jag se att de varit misskötta eller ? Aldrig reparerad bara servad tänker på tunnbrödsrullen 2 grillade va \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> Oljan i ett drev är inte lika viltigt byta på hösten bättre på våren, kolla bara att inte fukt finns i oljan. Sen har DU rätt att tycka vad du vill och jag rätt att anse vad jag vill, med facit i hand och 30 år utan skador på motorn så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte riktigt anledningen till att det skulle vara bättre att byta på våren...men jag tror att du har rätt i att så länge man kontrollerar att oljan inte har vatten i sig så tar inte drevet skada av att vänta med bytet.

Sen kan jag tycka att det finns en praktisk anledning att byta på hösten. Då har man det gjort, gärna i samband med motorns konservering, och kan fokusera på annat vid vårrustningen. Det är ju så mycket mer att göra på våren än på hösten (normalt sett, inte för mig då jag är mitt uppe i en renovering).

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flinta min vän då ska drevet hänga ute där i båten varmt och kallt och oljan binda kondens under 5-6 månader måste väl vara bättre att tippa i ny fräsch olja innan sjäsättning och noga kolla igenom grejorna när det är skönt ute, nu gällde denna fråga utombordare, i den fyll sae ep 90 som ska tryckas med tub uppåt i växelhuset, när det är 5-10 plusgrader ute är den ganska trögflytande. Alla får göra som de vill jag har 2 kompisar som montrerat och byggt båtar under 30 år, dessa har jag rådfrågat hur jag ska göra. Sen får väl alla här göra som de vill eller hur, jag ids inte träta om vad som är rätt vs fel. Jag gör som mekanikern som servar skiten lärt mig. OCH motorn har gått klockrent sedan 1980 dvs under 32 år med denna skötsel så det kan ju inte vara fel att göra så då Eller ? Det jag gjorde var att jag svarade på en fråga från en medlem sen blir det en massa skitsnack om tunnbrödsrullar och dylikt, vilket gör att man inte direkt får nån lust att debbattera här mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast du har nog inte servat drevet i över 30 år , efter som du resonerar som ett barn !( funkar det att göra fel nu , så varför inte sen) Logiskt .... ?-Nä !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du kanske må ha teknisk utbildning och du skruvar antagligen båtmotorer dagligen, den som diskuterar som ett barn är då inte jag, det uttalandet får stå för dig men du lägger ribban lågt kan jag tycka gör du som du vill. och ha då dina tunnbrödsrullar för dig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska inte debattera mera , för du har fel !

Kondensen ...blir det något under perioden mellan bytena, vår-höst ? ..om ja , så vill du inte ha det i oljan under vintern ! Fattar du nu hur mycke 'tunnbrörulle' du levererar ...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kossor, min vän (på riktigt alltså!),

Jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att tala om för dig att du gjorde fel utan jag gav min synvinkel på frågan. Läs gärna mitt inlägg igen och sätt positiva förtecken på texten så tror jag att du kan se det. smiley

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

smiley Nä men det hettade till av en annan anledning om nån frågar hur gör NI ! Så må man väl få tala om hur man gör själv, efter rådgibving från de som jobbar med detta, det var inte riktat som negativ kritik till dig fred smiley utan bara allmänt om varför vi gjort som vi gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...